Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 3034 ggr
WildSpirit
2009-07-15 23:26

Halvblodsprinsen

Jag har precis vart och sett HP och halvblodsprinsen - inte niceGråter! De har ju tagit bort och ändrat på massor av saker som är med i boken, och ja jag vet att de har gjort det med alla HP-filmer, men absolut inte lika mycket som i den här filmen. Regissören säger att de tog bort så mycket eftersom de inte hade tid att ta med allt - ett mycket enkelt problem att lösa; gör den längre eller dela upp den i tvåSkrikandes

Jag ger filmen 5/10 (den var faktiskt inte helt värdelös om man ska va rättvis, men helt klart den sämsta HP hittils)

Hur som helst, det här är ju bara min åsikt, är dt nån annan som sett filmen så berätta vad ni tyckte!

Annons:
Nesslan
2009-07-16 00:11
#1

Jag planerar att kolla på den i helgen :) Har inte läst någon av böckerna, så jag har ingen aning om vad denna handlar om :P Har sett alla andra filmer dock och jag tycker att dom är ganska bra. Bra skådespelare o så. Min åsikt iallafall :)

fellfrosch
2009-07-16 00:43
#2

Det var tråkigt att höra :/ Ska se den imorron så jag får väl se själv då Skrattande Älskar verkligen böckerna och de tre första filmerna.. Kan fortfarande inte riktigt förlåta dom för den flammande bägaren tyvärr..

TerriZue
2009-07-16 02:42
#3

Kom nyss hem efter att ha sett den och jag måste säga att jag är mycket besviken.

Visst, effekterna blir ju bara bättre och bättre så om man ska se på den subjektivt och bara bedöma den som film tycker jag faktiskt att det är en av de bättre filmerna, möjligtvis den bästa men… jag kan omöjligt gå dit och bara bedöma subjektivt, jag tänker hela tiden på historien bakom och jämför med boken.

När jag såg Fången Från Azkaban var jag så besviken att jag grät, den var absolut sämst… Halvblodsprinsen kommer på andra plats, jag grät inte men jag skrattade mig igenom större delen av filmen, suckade en hel del och kände mig väldigt konfunderad när många saker saknades och helt plötsligt dök det upp saker som faktiskt inte hade ett dugg med handlingen att göra. Nej, dte här var fruktansvärt dåligt gjort av regissören, jag  bävar verkligen inför hur nästa film (eller jag ska kanske säga; filmer) ska bli, den här filmen skulle ha behövt delas upp i minst (och då menar jag verkligen absolut minst) tre filmer för att den skulle vara någolunda begriplig och för att i alla fall en del av den vesäntliga informationen skulle ha kommit med.

Nästa bok inehåller ju så otroligt mycket mer info och händelser, så ska man lyckas med den behöver den nog delas upp i minst fem filmer och det vet vi ju alla att dte inte kommer hända…

Nej, den här filmen kändes väldigt snabbspolad, det kändes faktiskt som att titta på en av de där filmerna där kaniner har huvudrollen i en massa stora filmer och kör igenom hela skiten på 30 sekunder. Jag skojar inte, det var faktiskt så illa, så mycket som saknades och så mycket som var ändrat och så mycket de bara hafsade igenom, det hade lika gärna kunnat vara en sån där 30-sekunders film.

Men jag måste säga att det var värt pengarna, visst, som jag sa har jag svårt att släppa boken och sluta jämföra men en liiiiten (väldigt liten) del av mig lyckas faktiskt ignorera det och se att själva filmen var helt okej. Av mig får den nog (som "fristående" film) 7 av 10 eller (som film baserad på Harry Potter och Halvblodsprinsen) -3 av +10.

Ber om ursäkt för attd te blev lite långt nu men jag har liksom ingen att diskutera det hela med här hemma. Jag såg filmen med min syster och hon har aldrig läst böckerna så hon förstår inte vad jag menar och min sambo har varken läst böckerna eller sett filmen så han fattar inte ett dugg av vad jag säger. :P

MVH

/Mims

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Frida
2009-07-16 21:51
#4

Jag var och såg filmen idag och kan hålla med om att det hela kändes väldigt konstigt. Handlingen fick sig en rejäl törn men även jag är imponerad över specialeffekterna som bara blir bättre och bättre. Jag gillar även sättet som filmen är filmad och redigerad. Slutet blev lite väl konstigt och var (i min mening) ändrad helt i onödan. Det blev även väldigt avhugget vilket hela salongen reagerade på för det var knappt en enda människa som insåg att filmen var slut fören den svarta skärmen övergick i eftertexter och knappt ens då.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Yaeko
2009-07-17 01:38
#5

SPOILERVARNING:

Blev förvånad att de inte visade begravningen! Det hade ju varit ett perfekt avslut tycker jag. Annars tycker jag att filmen var ganska bra ändå, mycket som inte stämde men den var ändå rolig och underhållande :)

WhoCares-01
2009-07-17 23:46
#6

har inte läst boken… väntar tills efter jag sett filmen. har lärt mig sdan innan att man bara blir besviken annars

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Annons:
Migoff
2009-07-18 00:02
#7

Vad tråkigt att den inte levde upp till boken! :(

Evilwolf
2009-07-21 00:53
#8

Ska se den i morron. Hoppas den är bättre än vad jag har tror nu. Vi får väl se. Ser den på Bio å läser den sedan. Synd att den inte levde upp till boken.

vimes
2009-07-21 01:14
#9

Jag är så otroligt glad att jag inte har läst någon Harry Potterbok utöver den första. Det är ju nästan alltid så, att boken är bättre än filmen (LotR kan vara ett undantag). Men jag gillar filmerna, och det vore ju synd att sabba den sköna upplevelse jag har av filmerna genom att läsa böckerna innan. Tycker att Evilwolf verkar ha hittat ett bra upplägg, se först, läsa sen.

Evilwolf
2009-07-21 01:29
#10

Mojaa. Kan bero på att jag bara har tre men, Nu läser jag liksom och tittar på Hemlighetens kammare samtidigt.. ^^'

leja
2009-07-22 13:04
#11

Jag har läst alla böckerna, men tänker gå på filmen med. Hoppas jag glömt tillräckligt mycket för att inte bli allt för besviken. Försöker i viss mån se filmerna som löst baserade på böckerna. För de är definitivt inte så bra i jämnförelse.

Vad ska man ha som signatur tro?

[magic13m]
2009-07-22 15:09
#12

Har bara läst böckerna upp till bok 5 hittills.                                     Därför kunde jag inte jämföra den här filmen med boken.                   Personligen tyckte jag bäst om denna film hittills. ^_^ Jag gillade att se alla relationsgrejer med alla. Harmiones svarsjuka på Ron och så vidare… Jag tyckte också det var väldigt kul när Harry drack av det "Flytande flaxet" (höll på att skratta ihjäl mig av den översättningen! Lät så kul) och jag tyckte även att Ron spelade väldigt bra när han skulle vara påverkad av kärleksdrycken. ^___^

Sen gillar jag hela idén med minnessållet. Det är coolt hur de tar ut sina minnen och kollar på dem så det var kul att se mer minnen i denna film.

Förresten, är det bara jag som tycker att de där varelserna som kommer upp ur vattnet och överfaller Harry och Dumbledore ser ut som Gollum? :-)

WildSpirit
2009-07-23 00:27
#13

#12 Hehe, nu när du säger det så såg faktiskt inferierna ut som GollumSkrattande (hade föreställt mig dem ungefär som zombies)

Annons:
[magic13m]
2009-07-23 14:03
#14

#13 kul att jag inte är ensam om min Gollumkonspiration! Ha, ha..

Ja, någon form ut av zombies verkar de ju vara i alla fall, så då borde de också ha sett ut så och inte som en flock gollum.=) Undrar om de som gjort sagan om ringen kommer stämma dem elller nåt? Ha, ha :D

Evilwolf
2009-07-23 16:57
#15

Sett den nu, den var jättebra, måste ju sägas.

Jag, som är väldigt dålig på att komma ihåg, undar hur många böcker det finns inom harry potter..

När varelserna upp upp ur vattnet, hoppade tre upp i luften och en gav i från sig värsta skriket. (Allså, i biosalongen.) Sen när harry dorgs under vattnet så skrek hon högre. .^-^. Och självklart var det roligste när Harry drack "Flytande flaxet" och han träffade, eh, vad han nu hette. *Dålig på namn o.o''* Alla i biosalongen skrattade ihjäl sig. Och Ron spelade jättebra när han var påverkad av kärleksdrycken.

Alla måste se den, även om ni läst boken. ^..^.

Azmaria
2009-07-24 16:58
#16

Jag tyckte halvblodsprinsen var bättre än fenixorden på något vis.

#15 menar du när harry mötte Horce Snigelhorn?(trolldrycksläraren) iallafall så va den scenen rolig :)

Make Pasta not War, Vee~

Frida
2009-07-25 00:26
#17

#15 Det finns sju böcker. Sista boken kommer dock att delas upp i två filmer.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Nesslan
2009-07-25 20:17
#18

Såg den på bio i går kväll, och jag tyckte att den var bra. Har inte läst någon bok så jag har inget att jämföra med men den var både spännande och rolig tycker jag. Sen är mina favoritkaraktärer Draco och Ron så jag gillade att de var med så mkt som de var i filmen.

Evilwolf
2009-07-26 21:29
#19

#17 tack, dock innan jag logga in här så såg jag den sista boken i bokaffären. Hade dock för lite pengar så det blev ingen bok.X'(

lillNasse
2009-07-28 19:33
#20

jag älskade filmen :O tyckte synd om Malfoy och led nästan med honom. Sen när Harry Potter drack utav den där lycko saken, hallå skulle man inte lyckas med allt man gjorde då? HAN BLEV JU DROGAD! :O XD men de va typ as kul å se x)

Annons:
[magic13m]
2009-07-28 20:01
#21

#20 jag vet! Det är verkligen hysteriskt kul scen. Den där lycko saken verkar skum. Undrar om jag skulle våga dricka av den? Men han lyckades ju faktiskt med det han tänkte så… ^.^

Jag kände också sympati med Malfoy. Man kan inte låta bli. :)

[Rindel]
2009-07-28 23:33
#22

Såg filmen idag. Man skulle lyckas med allt man ville och det gjorde Harry, han fick ur Snigelhorn vad han ville veta.

Som tur är hade jag inte läst boken innan jag kollade på filmen så jag tyckte filmen var jättebra.

Ekorren-perro
2009-08-16 11:39
#23

Jag blev såååå besviken när jag såg den filmen :'(

Dom hade utelämnat en massa bra saker och lagt till lite själva :(

Blev såå missnöjt :'(

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Azmaria
2009-08-16 18:56
#24

den enda scenen jag blev lite förvirrad på var den scenen i filmen när dödsätarna kom och satte eld på kråkboet. :S har inget minnen av att de sku hända i boken ..

Make Pasta not War, Vee~

TerriZue
2009-08-16 23:11
#25

#24 Nej, det finns över huvud taget inte med i boken och jag fattar verkligen inte alls varför de la till en så korkad scen i filmen…

Kråkboet ska ju vara med en hel del i nästa film/bok också, har de tänkt bygga upp det igen då eller? Nej, jag taffade verkligen inte meningen med den idiotiska scenen… väääldigt besviken…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
2012-02-27 14:32
#26

Jag tror att det har nåt att göra med att man skulle fatta hur nära hotet från Dödsätarna var. Men jag kan komma på tusen bättre sätt att göra det på, än att bränna ner Kråkboet! Det är inte ens med i filmen… Blir så frustrerad av att de lägger till såna scener, och struntar i att ta med scener från böckerna, som är viktiga. Man undrar hur de tänker. :(

TerriZue
2012-02-27 16:07
#27

Jag har läst en del om det i efterhand och tydligen hade de med scenen med Kråkboet för att få med lite mer action i filmen. Något som i mina ögon är fullkommligt idiotisk.

Ville de ha med mer action i filmen hade det ju kunnat vara en idé att ta med fighten mellan dödsätare och Fenixordern som utspelas på Hogwarts i slutet av filmen. Jag vet inte… men enligt mig hade det varit betydligt bättre.

I stället valde de att helt ta bort en stor jäkla fight (som jag själv tror skulle ha kunnat bli riktigt bra i händerna på kompetenta filmskapare) och lägger till helt värdelös, onödig och förvirrande scen för att skapa action… Intelligent!

Nej, jag har ingenting alls till övers för filmerna, de är tragiskt misslyckade och det har varit hemskt att pina sig igenom dem (kände ju ändå att man bör ha sett dem för att veta säkert hur hemska de är). Tack och lov är det över nu och jag kan bara konstatera att det var ett enormt misstag att låta just de härolika filmskaparna att sätta klorna i Harry Potter, de sabbade något som hade kunnat bli grymt bra.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Yelly Bean
2012-02-28 08:19
#28

Jag tycker de kunde gjort en TV-serie av det i stället! Skulle vart mycket bättre, för då hade det nog kommit med mer detaljer som man måste förstå för att fatta handlingen. Som det är nu med filmerna, så förstår man ju nästan ingenting av de mer avancerade grejerna, om man inte läst böckerna. Riktigt dåligt!

TerriZue
2012-02-28 09:43
#29

Håller med! En serie hade nog blivit enormt mycket bättre! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Thaeri
2012-02-29 08:41
#30

Jag tror att det allra största problemet var att man började göra filmerna långt innan alla böcker var utgivna, så det gick inte planera filmserien i förväg utan de fick ta det allteftersom böckerna kom ut, och med tanke på att de varierar en del i tjocklek, tempo och så, så blev det som det blev.

Jag kan inte se hur man hade lyckats göra en vettig TV-serie på det hela heller, en säsong per bok som med Game of Thrones och Sagan om is och eld finns det inte materal till överhuvudtaget, de första böckerna är alldeles för tunna och i alla fall någon av de senare är ganska långsam, och att göra en säsong av hela bokserien går inte då det inte blir trovärdigt med skådespelarnas åldrar.

Hade de däremot börjat med filmserien nu och gjort så många filmer på varje bok som de tyckts hade behövts så hade det kanske kunnat gå. Kanske som sagt, trots allt kan det ju vara så att det egentligen hade varit vettigt att göra tre filmer på två böcker någonstans, och det blir konstigt med tanke på att varje bok är en hyfsat avslutad historia, även om det blir mindre av det ju senare in i bokserien man kommer.

Överhuvudtaget tror jag att just de här böckerna inte fungerar särskilt bra som annat än just böcker. Så är det ibland, böcker är ett helt annat medium än film och TV, och vissa historier passar bättre i ett format och andra i ett annat.

Upp till toppen
Annons: