Etikett13-övrig-fantasy
Läst 4193 ggr
Frida
2011-11-30, 20:43

Fantasy iFokus julkalender

Imorgon börjar nedräkningen till julafton. Jag fick en liten idé om att vi kanske skulle försöka att göra en "kalenderlek" som går ut på att det i denna tråd postas EN kommentar varje dag fram till julafton från olika personer och samma person får inte posta två dagar i rad. Så vad ska då kommentaren handla om? Jo ett litet utdrag från en fantasybok som du gillar eller ett citat från en fantasyfilm som du tycker är bra! Två tre rader är lagom kort och 10 rader max. Givetvis ska kommentaren även innehålla information om varifrån utdraget/citatet kommer ifrån. För att göra det lite lättare kan det vara bra att skriva dagens datum i fet stil först i kommentaren.

Har ingen skrivit något en dag så är det fritt fram att posta sitt egna utdrag/citat, annars får man vänta till nästa dag. Julafton och framåt är det fritt fram att posta så många utdrag/citat man vill ur gamla eller julklappsnya fantasyböcker. Glad

Exempel:

30 november

"Once, her hair hade been golden, her eyes blue, her skin the color of fresh peach. Once, she had been alive. Now her hair, often covered by a blue-black cowl, was black as midnight with white streaks and her formerly peach-hued skin a faint, pearly blue-gray. She'd chosen to don the armor she had worn in life, well-tooled leather that revealed most of her slender but muscular torso. Her ears twitched at the murmurings; she did not often venture forth from her chambers. She was ruler of this city, and the world came to her."

- Arthas, Rise of the Lich King. Sida 199. Christie Golden

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Frida
2011-12-01, 21:28

1 december

En av mina favoritscener från The Two Towers hittade jag faktiskt på YouTube så ni får titta på ett litet klipp istället för att jag ska skriva ner vad som sägs:

Värdinna på Fantasy

MissInAction
2011-12-03, 22:21

2 December

Åh vad roligt! Jag såg den här tråden först nu, så jag kör på för gårdagen och hoppas någon hakar på för denna dag! Skrattande

En video igen, från Harry Potter and the Sorcerers Stone, första filmen av åtta (det finns sju böcker). Detta ger mig rysningar Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Frida
2011-12-04, 12:17

3 december

Jag slår ett slag för gårdagen:

"When a dragon-rider wishes a new dragon for his eyrie, he will write to one of the dragon-kings or -queens, petitioning them for their favors. If the rider is wise, the letter will come with a gift. It is understood that the more generous the gift, the more likely the rider will recieve a favourable response. This gift is the first of many payments and is made long before a suitable dragon is even born. This gift is called the Hatchling Gold.

Naturally, as dragons are few and lords are fickle, nothing is ever certain."

- The Adamantite Palace, sida 5. Stephen Deas

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-04, 23:29

4 december

Two things happened then.

First, he fell in love, though it would be years before he realized what the feeling was called and how thoroughly it was going to complicate his life.

Second, she spoke directly to him for the very first time, and he would remember her words with a clarity that would jar his heart long after the other incidents of that time had faded to a haze of half-truths in his memory:

“You’re the Lamora boy, right?”

He nodded eagerly.

“Well, look here, you little shit. I’ve heard all about you, so just shut your mouth and stay close. You and I both know the rules, but I swear to the gods, if you give me one hint of trouble, I will heave you off a bridge and it will look like a bloody accident.”

- The Republic of Thieves, prolog. Scott Lynch

Värdinna på Fantasy

MissInAction
2011-12-05, 21:39

5 December

Frodo: I wish the Ring had never come to me. I wish none of this had happened.
Gandalf: So do all who live to see such times, but that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given to us. There are other forces at work in this world, Frodo, besides the will of evil.

Ur Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien

Kluring om Ryssland

Frida
2011-12-06, 21:58

6 december

Blint was holding the snake behind the head. He had grabbed it out of the air while it was striking.
"Do you know what this is, Kylar?"
"It's a white asp."
It was one of the most deadly snakes in the world. They rarely grew longer than a man's forearm, but those they bit died within seconds.
"No, it's the price of failure."

- The Way of Shadows, preword. Brent Weeks

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-08, 19:42

7 December

Inte direkt ett klipp från en film, men en utmärkt summering av Star Wars episod IV-VI  (ja, Star Wars är fantasy och inte sci fi). Älskar den här lilla musikvideon!

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-08, 20:10

8 december

Håll till godo att följande klipp är på japanska. Om ni inte har sett Advent Children (helst complete version på japanska med engelsk text) så rekommenderar jag det verkligen! Detta är en av mina favoritfilmer.

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-11, 13:16

9 december

"Den unge Garions allra första minne var från köket på Faldorns gård. I hela sitt liv hyste han sedan en särskild värme för kök och deras speciella ljud, som på något sätt tycktes smälta samman till ett jäktat allvar som hade att göra med kärlek och mat och tröst och trygghet, och framför allt med att vara hemma. Hur långt Garion än nådde i livet glömde han aldrig att hans minnen började i det köket."

- Stenens väktare, sida 17. David Eddings

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-11, 13:20

10 december

"He knew the injury would be fatal. Accepted it at the very moment he caught the sword's menacing glint as it slashed down. Fergys Thirsk, favourite son of Morgravia, began the last part of his journy towards death as a grey dawn sluggishly stretched itself across the winter sky. He faced his end with the same grace and courage he had called upon for all his life as General of the Legion."

- Myrren's Gift, prologue. Fiona McIntosh

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-13, 07:49

11 december

"Ral pulled up the robe's hood and slipped behind the gaggle of old women in black shawls, their eyes downcast as they walked the stations around the perimeter of the great chamber. He slowed as they stopped before a hollow niche inhabited by the grey stone statue of some saint. So pious, they made him sick as they whispered fervent prayers over clenched fists. If any of them dared to raise theur eyes high enough, they would see the marbel base of the original statue that had adorned this shrine before the advent of the True Faith."

- Shadow's son, sida 41. Jon Sprunk

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-13, 07:56

12 december

"Walk carefully, my prince," the ghost warned. "You are in great danger this night."
Outside the mullioned windws, Martris Drayke could hear the revelry of the feast day crowds. Torchlight glittered beyond the glass, and consumed figures danced, singing and calling, past the castle tower. Dressed in the four aspects of the One Godess, Margolan's sacred Lady, the partygoers lurched behind an effigy of the Crone Mother, far more intent, this Feast of the Departed, on appeasing their appetite for ale than memorializing the dead.

- The Summoner, sida 9. Gail Z. Martin

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-13, 21:38

13 december

Jag vad ska jag säga, kanske inte så mycket fantasy men Lucianatten bjuder på så mycket gamla myter och sägner att det räcker och blir över. Så jag bjuder på en bild från mitt lilla lussande idag för min mormor istället:

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-16, 10:46

14 december

Lite mer Star Wars. Oj som jag skrattade när jag såg denna.

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-16, 10:49

15 december

Den här gången bjudar jag på en länk till en intressant intervju med den svenske fantasyförfattaren Erik Granström.

Intervjun hittar ni här.

Värdinna på Fantasy

[mymmeli]
2011-12-16, 13:39

16 december

Jag har inte varit aktiv här förut, men när jag fick ett meddelande med en uppmaning om att bidra till adventskalendern, tänkte jag att det kunde vara dags. Citatet jag har är inte från en film utan från en bok. Den är inte utgiven ännu.

"Genom diset tyckte jag mig se en gestalt, en mansfigur med långt blont hår och intensiva blå ögon. Han sträckte fram handen mot mig.  Det gick som en stöt igenom mig när hans smidiga långa finger lekfullt följde konturen av mina läppar. Vi stod alldeles nära varandra nu och hans hud kändes mjuk och varm emot min. En doft av skog och vilda blommor blandat med något okänt och vilt smög sig på mig. Gränsen mellan våra kroppar suddades ut. Det var som om vi bara existerade tillsammans någonstans utanför tiden.

Långsamt började jag bli medveten om mossan jag låg på och vindens lek i mitt hår. Jag kände en sista smekning mot min kind som ett slags avsked."

Av annat Blod

[Miseline]
2011-12-18, 18:56

17 december

"BEKANTSKAP ÖNSKAS

Ett mycket speciellt hus önskar bekantskap med kattälskande kvinna med tonårig dotter. I utbyte mot vissa åtaganden försäkras rätt person HÖG UTDELNING.

Svar till BRISINGAMEN d.t.k

Matilda klippte ut annonsen och la den i sin kupade hand. Ända ut i fingertopparna kände hon att den var riktad direkt till henne. Som ett urgammalt meddelande någonstans ifrån."

Johannesnatten, s 8, Gull Åkerblom

[mymmeli]
2011-12-18, 19:40

18 december

"Rebeckas fötter kliver över tröskeln. Taket är belagt med svart glittrande tjärpapp som knastrar när hon går mot kanten.

Du kommer aldrig att behöva lida mer.

Rösten inne i hennes huvud är förförisk nu. Den låter som den enda röst i världen som bryr sig om henne på riktigt, och hon måste tvinga sig att inte lyssna på den.

Men jag vill lida. Hon skriker det inombords. Jag vill leva. Jag vill leva.

Benen stannar, bara ett steg från kanten. Hon kan se skolgården där nere, de döda träden och den svarta asfalten som fyllt igen den långa sprickan."

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Frida
2011-12-21, 10:50

19 december

Vad sägs om ett klipp från kommande The Hobbit?

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-21, 14:51

20 december

För att följa upp förra "luckan":

"I en håla under jorden bodde en hobbit. Inte en otäck, smutstig, fuktig håla full med maskar och kryp och däven lukt, inte heller en torr, kal sandig håla utan något att sitta på eller äta. Det var en hobbithåla, och alltså var den hemtrevlig."

- Bilbo, en hobbits äventyr, sida 9. JRR Tolkien

Värdinna på Fantasy

[mymmeli]
2011-12-21, 18:48

21 december

Det var tyst, nästan för tyst, kände jag. Och var fanns Axel? Jag öppnade munnen för att ropa efter honom, men innan jag hunnit ge ifrån mig något ljud fick jag syn på äpplet. Det var blodrött och verkade nästan glöda. Jag gick emot det som om en magisk kraft drog mig till sig. När jag kom fram till trädet sträckte jag ut handen efter äpplet, men innan jag lyckats få tag i det lossnade det och föll. Jag följde det med ögonen och det verkade ta en evighet innan det nådde marken. Det kändes som om tiden nästan stod stilla och när det till slut nådde marken krossades det mot en sten. En blodröd tjockflytande vätska spreds över stenen och rann sedan ner på marken.

De röda äpplena, sida 22. Iris Qvänskog

Frida
2011-12-23, 10:44

22 december

"… And I'll need a Prince Consort as well, won't I?"

"It's customary. Why are you talking about this right now, though?"

"I want your advice, Father, and your consent."

"Isn't this a little premature? You're only four years old, you know."

"A girl can't start thinking about these things too early." She pointed down toward the courtyard. "I think that one right down there will do very nicely, don't you?" She sounded almost as if she were choosing a new ribbon for her hair.

- The Sapphire Rose, epilogue. David Eddings

Värdinna på Fantasy

Frida
2011-12-23, 20:26

23 december

Jul eller Hogwatch - vad väljer du?

Värdinna på Fantasy

Sehvrin
2011-12-24, 22:01

24 december

God Jul!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MissInAction
2011-12-24, 23:50

Goood juuuul alla! Kyss

Kluring om Ryssland

Frida
2011-12-25, 11:39

God fortsättning!

Fick ni något roligt i julklapp? Själv fick jag BluRayboxen med Harry Potter av min man. Skrattande

Värdinna på Fantasy

MissInAction
2011-12-25, 11:44

Ja vad trevligt! Jag fick också HP-boxen, av min sambo :D eller han har beställt så att vi ska försöka hämta ut den idag! Är så lycklig!

Kluring om Ryssland

Sehvrin
2011-12-25, 12:07

Jag haar inte fått så många julklappar än: den stora julklappsutdelardan är idag nu i år.

Men jag fick en fantasyrelaterad julklapp igår: Zelda: Skyward Sword

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaMoonshadow
2012-01-03, 10:59

#26 & 27 fick också HP-samlingen av pojkvännen ;)

#28 åhh, Zelda <3

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen