Etikett11-spel
Läst 2957 ggr
Sehvrin
2011-11-09, 23:17

Är det okej att leka som vuxen?

När man rollspelar, lajvar och även spelar datorspel så blir man ibland ifrågasatt hur man som vuxen kan hålla på att leka sådär. Och nån antydan om att man borde ägna sig åt något vettigare istället (Jag har till exempel fått höra att det är vettigare att titta på TV än att spela WoW).

Jag har skrivit lite om hur jag ser på att man leker som vuxen på min blogg.

Vad tycker du? Är det okej att leka som vuxen?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MissInAction
2011-11-11, 21:40

JA!
Som svar på din fråga i rubriken Glad Jag tycker det är helt okej och faktiskt viktigt att leka som vuxen. "Leka" i form av rollspel, kan vara allt från datorspel, tärningsspel eller lajv…

Ta en sån sak som teater. Det är väl inte många som ifrågasätter folk som sysslar med teater? Möjligen att en och annan kan undra om det går att försörja sig på det. Men teater är egentligen samma lek fast med manus.

_"De flesta psykologer anser att leken är barnets kraftfullaste verktyg för att upptäcka och analysera världen omkring sig. Varför ska man sluta analysera den bara för att man fyllt 18?" 

_Verkligen ett bra citat. Klockrent! Det borde få tyst på vem som helst…. Skrikandes

Dessutom har nog vi som leker mycket roligare än de andra Flört

Undrar om det var här på sajten som det diskuterades om att läsa fantasy vs. att läsa "verklighetstrogen" litteratur. Man kan iaf tänka sig att en del har närmare till fantasin än andra. Och lättare att leva sig in i situationer och karaktärer. En del klarar det inte och det är väl de som ifrågasätter och tycker det är fånigt. Det är deras problem tycker jag, de får leva sina tråkiga liv så länge de inte prackar på det på mig Flört

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Aribigga
2011-11-12, 09:21

NEJ!

Eller ja ;) Folk som ifrågasätter andras lekfullhet har det nog väldigt tråkigt själva tror jag. Har själv förklarat för folk som ifrågasätter all tid jag lägger framför datorn med att jag kollar inte på tv eftersom jag vill vara delaktig i det jag gör och inte bara vill vara en passiv medsittare.

Jag tror att den dagen man slutar leka blir man väldigt olycklig.

lurvponnyn.vimeddjur.se

theresonlycountryforme
2011-11-13, 11:41

Ja, det är helt okey att leka när man är vuxen. Ser inget fel i det :)

Halvdansken
2011-11-14, 23:57

Klar att man kan. Och ska. Jag är 50 och spelar en hel del datorspel (äventyr) och jag gillar också att gå i gummistövlar och plaska i vattenpölar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Thiah]
2011-11-23, 20:25

Japp, man kan och bör leka tills man dör! Skrattande

Upp till toppen