Etikett08-litteratur-författare
Läst 8671 ggr
[Havsmussla]
2011-02-19, 19:39

Ge mig tips på fantasyböcker

Tja… Harry Potter tröttnar man ju inte på, men jag vill ha mer fantasy att läsa nu när jag har läst ur dem böckerna femton miljarder gånger.

Jag har läst:

- Eragon

- Bläck-serien

- Spiderwick

- Och diverse annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Vampyrer intresserar mig inte att läsa om, så det är ärligt talat ingen idé att komma med några sådana förslag.

Jag har inga problem med att läsa tjocka böcker, däremot bokserier med oändligt många böcker i har jag svårt för. Max 10, om böckerna är riktigt bra. Och jag vill inte ha allt för mycket romantik heller.

Och.. Just det. Jag läser helst inte engelska böcker eftersom jag inte är så duktig på engelska.

Tack på förhand. :)

zippy
2011-02-20, 15:43

Någonting av Terry Pratchett kanske?

Har själv läst många ur hans Discworld-serie (Skivvärlden), serien består i och för sig av många böcker men jag tycker helt klart att de tål att läsas fristående så det är bara att välja någon man tycker låter intressant. Denna serie kan beskrivas som fantasy/komedi.

KastKatt
2011-02-20, 17:50

En serie som jag läste när jag var yngre var Draklanskrönikan, kanske är värt ett försök?

Eller något av Ursula K. Le Guin?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sehvrin
2011-02-22, 11:22

Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea av David Eddings tycker jag är väldigt trevliga böcker, med fem böcker i varje serie (Mallorea är en fortsättning på den första serien). Det är väldigt klassisk fantasy skrivet på ett filmliknande sätt, med ganska mycket humor, vilket gör att jag tycker att de är väldigt underhållande. Det är faktiskt ganska liknande språk som i Eragon.

Kan även rekommendera Eddings andra böcker, fast med en liten varning: De är i princip variationer av samma historia…

Blommornas krig av Tad Williams är (på svenska) en serie på två böcker (på engelska är det bara en bok) som handlar om en misslyckad rockmusiker som finner sig själv i älvornas rike jagad av ett fruktansvärt monster. Älvornas rike är dock ingen fluffig plats, utan ett rike mitt i en industriell revolution och ett samhälle fyllt med politiska intriger och samhällsklyftor.

Det Levande Slottet av Diana Wynne Jones. Helt underbar historia om Sofie som förvandlas till en gammal gumma av en elak häxa och hon ger sig av hemifrån. Hon råkar hamna på ett märkligt slott som flyttar på sig och som ägs av trollkarlen Howl. Den ligger till grund för filmen "Det levande slottet".

Alla böcker som Neil Gaiman har skrivit. Tror att de som finns utgivna på svenska är:
*Amerikanska gudar
*Stjärnstoft/Stardust
*Neverwhere
*Coraline
*Kyrkogårdsboken
*Odd och frostjättarna
*Goda Omen (Tillsammans med Terry Pratchett)
Det är dock inte säkert att man kan få tag på alla, då vissa har utgått från förlagen.

Det är allt jag kommer på för tillfället Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Saber
2011-03-05, 21:25

Wheel of time- Helt enkelt den bästa serien som skrivits. Nu får det ju också ett slut även om författaren dog ett par år sen.

Sen kan jag också starkt rekomendera A Song of Ice and Fire.

[Morfalum]
2011-03-08, 09:58

Vi sitter i samma båt angående vampyrerna. Så förbaskat uttjatat kan jag tycka. Möjligheterna är ju oändliga för att hitta på något eget väsen som är 100x intressantare än en jä*** vampyr. Jag förstår inte vad folk dras till gällande dem, skulle någon vampyrvän kunna förklara detta för mig?

Utifrån dina preferenser skulle jag nog rekommendera Sagan om isfolket. Tror den kan räknas som fantasy. Utspelar sig i norden efter kristnandet och den kristna dualismen präglar serien ganska mycket. Huvudpersonen blir kär i en man av isfolket (hedningar, trollkarlar och häxor osv.) som bär på ohyggliga krafter.

Jag gillar dom för att jag är fascinerad av ämnet och för att det är en skum stämning genom böckerna (de två jag läst) som man liksom bäddas in i när man läser dom.

Det skulle jag tipsa om.

[Havsmussla]
2011-03-08, 13:32

Tack alla!

Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea och Sagan om isfolket verkar vara intressanta böcker, dem ska jag kolla upp. Ska även titta lite på de andra böckerna, men jag börjar med dem tre. :)

[Havsmussla]
2011-03-08, 13:32

Dubbelpost.

[Morfalum]
2011-03-08, 13:41

Sagan om isfolket är ganska lätttillgängliga, lagom långa och inte superkomplex handling ska jag tillägga också. :) Rätt skönt som omväxling.

Lungan, hoppas du hittar nåt du gillar!

simudainkain
2011-03-08, 14:37

# 5 Här har du en gammal isfolket fanatiker. Sträckläst alla minst två gånger. Margit Sandemo räknas inte som fin författare men vad hon kan skriva berättelser. Gillar också att lära mig så mycket om nordisk historia. Skrattande

[Morfalum]
2011-03-08, 17:52

Ja det var det jag fastnade för med dem, "det nordiska". Bra skit!

[Havsmussla]
2011-03-09, 19:33

Jag hittade ingen av dem jag skulle försöka leta efter, konstigt. Ska leta i skolbibliotet också.

Däremot hittade jag Det levande slottet, och en bok av Terry Pratchett som heter Trollkarlens stav.

[Havsmussla]
2011-03-09, 19:33

Dubbelpost igen.

simudainkain
2011-03-09, 20:20

Isfolket brukar inte finnas på bibblan.

Konstigt att bibblan inte hade David Eddings, han brukar finnas. Även om han är utlånad. (Sagan om Belgarion & sagan om Mallorea).

Jonaflax
2011-03-25, 23:54

De första böckerna om Isfolket är jättebra! Nånstans kring nr 25 eller så börjar det gå stadigt utför. I slutet var de knappt läsvärda.

Gillar också Belgarion & Mallorea. Härligt persongalleri, och väldigt spännande!

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Twixxie
2011-04-16, 14:35

Vargbröder ligger mig varmt om hjärtat sedan länge,visserligen ganska lätta men ändå värda att läsa C:

Geru
2011-04-24, 14:30

FABLEHAVEN!!!

Riktigt bra bokserie det:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Shanea
2011-04-25, 14:26

Många som nämner David Eddings, men än så länge har ingen nämnt just min favorit av honom Sagan om Elenien, på tre böcker. Den första heter Diamanttronen. Tjuven Althalus serien på två böcker är mysig också.

Sen måste jag nämna boken som fick mig att börja läsa fantasy överhuvudtaget, Mörkrets Tjänare av Holly Black. Lite annorlunda fantasy som utspelar sig i "vår" värld, men med en uppsjö av sagoväsen som lever parallellt med oss (dock inga vampyrer), gömda i skogarna med sina egna riken och intriger. Såg att du läst Spiderwick, och det här är samma författare, men kanske lite "vuxnare", har bara läst en Spiderwick bok tror jag, om ens det.

Och så kom jag på en till bok jag måste nämna som inte blviti nämnd, Ävornas Kamp av Herbie Brennan, också lite annorlunda, ganska lättläst, och om jag minns rätt, underbar bok där älvor och andra sagoväsen lever i en parallell värld till vår, men älvprinsen Pyrgus flyr från en ond demon till människovärlden.

#4: Var bara tvungen att instämma där, Wheel of Time är bästa fantasy jag läst. Finns också på svenska under namnet Sagan om Drakens återkomst, fast många böcker blir det, över 20 böcker på svenska.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

AnnaMoonshadow
2011-04-27, 15:30

håller med #17 Eleninen och Althalus är minst lika bra av Eddings, mina favoriter med! Eddings är alltid värd att läsa <3

Alla böcker av Tamora Pierce (speciellt de som utspelar sig i Tortall) är värda att läsa, det var de som fick in mig på fantasyvägen. Vet inte om de kanske är för lättlästa egentligen? fast jag älskar dem och läser dem nu för tiden på engelska för att de inte ska kännas alltför lätt.

Men vad svårt det vara att komma på tips ny. Det levande slottet var det redan någon som nämnt. Alice i Underlandet?  klassisk fantasy <3

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Ebok
2011-05-04, 21:00

Sanningens svärd är ju en underbar serie, men rätt så lång, och inte helt översatt på svenska än, men helt klart min favorit än sålänge. helt klart värd o läsa. Den har allt. Wheel of time kommer på andra plats. Och trots att jag inte läst A song of ice and fire så misstänker jag att den kommer komma på toppen den med. Synd bara, för sanningens svärd och wheel of time är väldigt långa, och tror inte ens wheel of time kommer översättas helt. De är ju väldigt klassisk fantasy, underbart!

Robin Hobbs böcker måste man ju också läsa :) dom finns ju dessutom på svenska med. berättelsen om fjärrskådarna. och handelsmännen och de magiska skeppen.

Även Belgarion och mallorea som några rekomenderat är bra, lite mindre serie, men också ganska förutsägbar. Inte bland mina topp serier.

Man kan rekomendera på i evigheter känns det som, finns så himla mycket bra, men tyvärr är det mesta på engelska då det är sån liten del som översätts.

Håller för tillfället på att läsa Tad Williams: skuggmark-serien. Bra hittils, men återstår o se!

MissInAction
2011-06-29, 12:53

Åh, eftersom ingen har nämnt det så måste jag nämna en serie på tre böcker, som berört mig oerhört djupt. Om Harry Potter är nummer ett för mig så är dessa nummer två Glad

Den mörka materian, av Philip Pullman. Det är tre böcker som på svenska heter

• Guldkompassen
  • Den skarpa eggen
  • Bärnstenskikaren

Den första boken gjordes som film för några år sedan, 2005 kanske. Den gick inte så bra så jag tror inte att det blir fler filmer tyvärr. Innan jag läst böckerna så älskade jag filmen, men i efterhand så tycker jag att de har förstört den så himla mycket. Däremot så skulle jag älska att se bok 2 och 3 som film!

"Tidningen New Statesman placerar Pullman på samma nivå som Lewis Carroll, E Nesbit och CS Lewis, varav man kan förstå att Den mörka materian är en berättelse som kan läsas med lika stor behållning av alla åldrar. Böckerna är översatta till 18 språk och Guldkompassen har hittills sålt i nära 100 000 ex bara i England"
http://www.nok.se/nok/allmanlitteratur/seriesidor/den-morka-materian/

Utan att spoila för mycket kan jag säga att det handlar om andra världar. Första boken handlar om en ung flicka, vars vän försvinner och man misstänker att det utförs fruktansvärda experiment uppe i Norden, för att försöka avlägsna barnens själar.

Finns många sätt att tolka och analysera böckerna och det är intressant att läsa om i efterhand.  Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Thiah]
2011-06-29, 15:09

Terry pratchett är ju helt underbar, jag älskar den karln och hans sätt att skriva. Mina favoritböcker är de som har Nac Mac Feegle i sig för dom är ju helt knasiga i bollen, ljuvligt.

Andreas Roman har skrivit en liten trologi. Drakväktare, dräparen, demonen heter dom böckerna och dom är helt lagom nu till sommaren.

Jag älskar även Patricia Briggs och hennes serie om Mercedes Thompson. Där finns det tyvärr vampyrer men även så otroligt mycket annat. Heltklart läsavärda trots sina vampyrer.

thecatdoggy
2011-06-29, 16:26

Prova ''Spejarens lärling'' en helt fantastisk bok! Det är 9 böcker i serien och det är från ca 270 sidor till 430 högst. det blir mer sidor ju längre man kommer typ :) Det är lite fantasy och mest spänning en bok som utspelar sig på typ 650 talet. Förffatare: John Flanagan.

(Tycker inte om romantik heller ^^ (Det är typ inget i boken bara lite i en bok)

[luneri]
2011-07-10, 20:48

Jag läste som mest fantasy när jag var yngre om min favoritserie hette Aurian, En magikers saga.

Endroppeihavet
2011-07-14, 19:13

Kristin Cashores böcker Graceling och Fire är RIKTIGT bra! Graceling finns också översatt - De utvalda. -

"Boken handlar om sextonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender."

Sen har vi Cassandra Clare med två olika serier. Den ena i en värld av demoner, demonjägare och människor. Och den andra utspelas i 1800-talet med vampyrer, varulvar och annat skoj!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

theresonlycountryforme
2011-07-26, 09:52

Jag rekomenderar Väktarserien av Joseph Delaney.
Dom finns på svenska och engelska.

Den handlar om Tom som blir lärling hos traktens Väktare. Tillsammans med honom slåss han mot mörkrets makter för att bevara balansen mellan det goda och det onda.

Det är en serie på 8 böcker med två sidoböcker (sammanlagt 10 böcker), den ena handlar om alla odjur och vidunder, och den andra handlar om några av karaktärernas bakgrunder. Alla 8 böckerna är skrivna ur Toms perspektiv. Den senaste och sista boken har precis kommit ut.

En film baserad på första boken ska komma ut 2013, och som den fangirl jag är så kan jag knappt vänta samtidigt som jag bävar inför den eventuella slakten dom gjort av "mina" böcker.

Som sagt så rekomenderar jag Väktarserien Glad

Carizma
2011-08-10, 12:57

Jag håller med thecatdoggy… Läs Spejarens Lärling! Grymt bra böcker;)

Upp till toppen