Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3535 ggr
freddiie
6/2/10, 4:22 PM

Hungerspelen

Någon som har läst de undebara böckerna som Suzanne Collins har skrivit? Hittills finns det två böcker, den första heter bara Hungerspelen och den andra heter Fatta Eld. Båda böckerna är mina favoritböcker och jag kan inte sluta läsa dem om och om igen. Den tredje boken kommer ut den 24 Augusti, och jag dör av längtan.

Någon som har läst dessa? :D

Annons:
Sehvrin
6/2/10, 9:14 PM
#1

Jag har läst första boken, och jag tyckte att den var ok, men inte superbra. Lite kan väl ha att göra med att jag tyckte att det var ett riktigt gammalt koncept (samma hittar man tex i Battle Royal). Men jag ska försöka läsa bok två också, åtminstone om den finns på biblioteket.

Och även om jag inte tycker att den var superbra så uppskattade jag den medan jag läste den Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Huldan
6/4/10, 5:24 PM
#2

Åh vad jag älsakde dem böckerna!

Zunzet
6/5/10, 12:05 AM
#3

Jag tycker mycket om de böckerna, men det är inte mina favoriter Tungan ute (böckerna om Artemis Fowl är bättre) Men det är ändå bra böcker och jag längtar tills den tredje kommer ut Glad

bokis
6/9/10, 6:54 PM
#4

Vad handlar de om? Och vilken ålder riktas de till?

Emmieline
6/15/10, 11:21 PM
#5

har läst båda

andra boken var sisodära

Sehvrin
6/28/10, 2:16 PM
#6

Nu har jag läst andra boken också och jag måste säga att jag tyckte den var bättre än första. Jag tycker väl inte att den är jättebra på ett djupare plan, men den var så pass bra att jag näst intill sträcktläste den.

Så den var helt klart underhållande och spännande och en väldigt skön omväxling till de böcker jag läst tidigare i sommar. Jag ser fram emot att läsa nästa del Glad

Men en sak funderar jag på: På baksidan beskriver de boken som "Teveserien Lost möter gladiatorspel i en mordern version av Flugornas herre." Jag får inte riktigt den beskrivningen att gå ihop. Nu har jag visserligen inte sett Lost, men vad jag hört om den så passar det inte in och inte heller passar Flugornas herre in Obestämd Jag skulle hellre beskriva boken som en blandning mellan Battle Royal och 1984 (tyvärr kan jag inte riktigt göra det, eftersom jag inte läst 1984, men jag tror det är en mer korrekt beskrivning än den som står på boken)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
freddiie
6/28/10, 2:21 PM
#7

#6 Jadu, Lost är ju på en Ö och det är dem ju i boken, och dem ska slåss mot varandra för att vinna så det är kanske där gladiatorgrejen kommer in. Men flugornas herre ..Obestämd

Sehvrin
6/28/10, 2:39 PM
#8

#7 Fast ön är de ju inte så länge på (knappt 30 min totalt?). När jag hör Lost så tänker jag på något smått övernaturligt, och det finns ju inte i boken. Gladiatorspel är det enda enligt mig som passar in i beskrivningen de gjorde Tungan ute

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

freddiie
6/28/10, 2:47 PM
#9

#8 Nu förvirrar du mig här. Dem är ju på ön typ hela tiden, det är ju där spelen hålls? Obestämd och hela boken är ju något övernaturlig? xP

Sehvrin
6/28/10, 3:17 PM
#10

#9 Detta stod på baksidan av Fatta eld och den enda ön där är den på mitten av arenan där ymningshornet står, och på den ön är de inte länge. Boken innehåller enligt min uppfattning inget övernaturligt, bara science fiction.

Är arenan en ö i första boken? Det har jag inget minne av (men å andra sidan var det ett tag sen jag läste den).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[CinderRainfall]
9/11/10, 7:06 PM
#11

den är jättebra!!!

[ringmuskel]
8/3/11, 11:11 AM
#12

Älskade de två första böckerna, som jag läste ut under de tre första dagarna på min tre veckor långa semester i Spanien. Tusan. Längtar efter tredje delen.

Sehvrin; du har rätt i att det bara är Sci-fi. Men jag tycker absolut att beskrivningen Teveserien Lost möter gladiatorspel i en mordern version av Flugornas herre, passar in på boken. Även om det inte täcker upp allt.

Golvmopp
8/3/11, 11:18 AM
#13

#12 Håller väl med dig i stort. :P Men Lost har faktiskt inte mycket där att göra. Flugornas Herre och gladiatorspel får stanna.

#6 1984 har jag också bara hört talas om, men det verkar sannerligen passa in här med. Så FH, gladiator och 1984 för att sammanfatta min åsikt. Kommer inte på något vidare mer just nu. Oskyldig

Annons:
[CinderRainfall]
8/6/11, 3:33 PM
#14

Dom håller på att göra en film om hungerspelen nu.  Hoppas den blir bra :)

Upp till toppen
Annons: