Etikett08-litteratur-författare
Läst 3754 ggr
djurifrihet
2011-07-24, 00:02

Piratböcker

har helt snöat in på pirater så tänkte höra om ni vet någon bra bok med pirater?:)

det får gärna vara sjöjungfrur och andra varelser med:)

tack tack!

Sehvrin
2011-07-25, 09:21

"On Stranger Tides" av Tim Powers. Jag vet tyvärr inte om den är bra, men jag skulle själv vilja läsa den. Den senaste Pirates of the Carribean var ju baserad på den.

Sen finns det pirater i Robin Hobbs "Handelsmännen och deras magiska skepp". Den är bra, men jag rekommenderar egentligen att man läser hennes tidigare böcker först. Fast den funkar helt fristående också (var så jag läste den).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

djurifrihet
2011-07-25, 10:03

låter intressant, visste inte att pirates var från den boken. fast jag har funderat på vad och om det är nå böcker som filmerna kommer ifrån.

jag ska ta och kolla på böckerna, tack för tipsen!

Sehvrin
2011-07-25, 10:11

#2 Inte alla Pirates, utan bara den senaste och troligen ganska löst baserad Flört. Själva pirates-serien är baserad på en åkattraktion på disneyland.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

djurifrihet
2011-07-25, 16:42

haha what! de visste ja inte! :)

Skogselva
2011-07-26, 21:59

Nämen en frände.

Jag knuffade upp en tråd (Piratfantasy) jag startade i våras, om just piratböcker. Oskyldig Finns några tips där, även om jag verkar ha haft andra kriterier än vad du har.

Överlag tycker jag det är ganska svårt att hitta piratböcker, nästan alla handlar om kapare, men som varje tvättäkta piratnörd vet så är pirat och kapare inte samma sak. Flört

Kapten Piratnörd har talat.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen