Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2424 ggr
Frida
5/10/11, 10:13 PM

När du inte läser fantasy?

Vad läser ni för böcker när ni inte läser fantasy? Har ni någon genre (utanför fantasy) som ni tycker om lite bättre om? Några speciella författare/böcker?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
denstore
5/10/11, 10:47 PM
#1

Historiska romaner, sci-fi och ibland någon thriller/deckare. Och en massa facklitteratur i diverse blandning.

Senaste lästa icke-fantasyn var Shattered Sword av Jon Parshall. Senaste skönlitteraturen som inte var fantasy/scifi var The Lost Symbol av Dan Brown, vilket var en besvikelse. Innan det läste jag om Gansters av Klas Östergren, vilket även denna gången var en besvikelse jämfört med Gentlemen, som är en skitbra bok.

Sehvrin
5/11/11, 9:03 AM
#2

Science fiction.

Jag håller mig nästan enbart till de två genrerna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

simudainkain
5/11/11, 5:48 PM
#3

Sci-fi; historiska romaner om ex indianer, vikingar, korsriddare, egypten; faktaböcker om mat, hälsa; romaner om människor som överkommer svårigheter såsom Mary Wesleys böcker och deckare som avkoppling, Cristie, Sayers, McCall.

Endroppeihavet
5/11/11, 8:31 PM
#4

Just nu försöker jag beta igenom lite svenska 1900-tals klassiker, men allvarligt talat läser jag det mesta förutom deckare och till och med en och annan av den sorten slinker också ner.

Det beror helt på humör, men jag letar ju aktivt efter fantasy och det kan jag knappast säga med någon annan genre. ^^

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[Miseline]
5/12/11, 8:33 AM
#5

Jag läser mest fantasy och deckare, men också historiskt och fackböcker (mest historia och språk och närliggande ämnen). En del klassiker blir det också.

[Alenzi]
5/18/11, 5:07 PM
#6

Läste Italo Calvino's Klätterbaronen (på danska, Klatrebaronen) i helgen.

Annons:
Salish
5/23/11, 9:10 PM
#7

Helt olika! Det enda jag håller mig undan ifrån är deckare och kärleksböcker. T.ex. så är några av mina favoritböcker 1984 och The Shining, så jag har rätt spridd smak. x)

Surtsey
5/29/11, 7:03 PM
#8

Läser inte så mycket längre och när jag väl gör det så blir det mest fantasy. Men senaste boken från en annan genre var Atlantis hemlighet av David Gibbins

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

Shanea
5/31/11, 11:04 PM
#9

Kurslitteratur ;-) Men annars så… historiska romaner, äventyr, och en bra romans är aldrig fel…

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Geru
6/3/11, 11:32 AM
#10

Väldigt få böcker jag läser utanför fantasy… Finns några gamla klassiska verk som jag läst.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Frida
6/22/11, 12:35 PM
#11

Har börjat nosa lite på science fiction och steampunk. Annars har det mest blivit en och annan historisk roman. Sen förstår jag inte riktigt hysterin kring deckare som så många svenskar verkar vara helt tagna av. De enda deckare jag orkat med är KittyböckernaTungan ute

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
6/22/11, 12:59 PM
#12

Jag har visserligen läst en hel del deckare, och uppskattar genren, men jag misstänker att det som lockar är spänningen i kombination med en trovärdig miljö. Vissa människor verkar ha otroligt svårt att gå utanför verkligheten.

MissInAction
6/29/11, 12:19 PM
#13

Märker att många som gillar fantasy är inne på andra genrer som, vad det verkar, "alla" som gillar fantasy gillar.. märkligt ObestämdFlört

Efter att ha tagit en titt i min bokhylla så konstaterar jag att där finns mest:

  • Historiska romaner
  • Faktaböcker - mat, hälsa, mytologi, krig, Ryssland, sex, teknik etc.
  • Personlig utveckling
  • Andlig utveckling
  • Och en hel drös med böcker av Paulo Coelho
  • Blandade romaner (allt från Dostojevskij till Yann Martel

Har läst en deckare och det var Da Vinci-koden, mycket spännande Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Thiah]
6/29/11, 3:02 PM
#14

Jag läser ALLT jag kommer över. Speciellt förtjust är jag i böcker som antingen är sanna eller har romantik i sig, Helst ska de även utspela sig i historien. På sommaren läser jag alldeles för mycket böcker enligt min plånbok… Flört

[Zorita]
7/21/11, 7:11 PM
#15

Skräck och historiska romaner. Det och fantasy är i princip det enda jag läser förutom favoritförfattare som Paolo Coelho eller Stephen King (alltså de av hans böcker som inte kan klassas som skräck). Favoriter är King, Shirley Jackson och Manfredi. Har försökt med sci-fi men fastnar aldrig, samma med diverse deckare.

Upp till toppen
Annons: