Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2034 ggr
[Morfalum]
2011-03-08, 10:08

Science fiction fantasy. En bra idé?

Detta har jag tänkt på länge. Jag skriver själv mycket man har aldrig riktigt hittat inspirationen till att riktigt komma igång, har gjort ett försök att börja säkert 20 gånger men det blir inget bra av det. Tror jag är för ostrukturerad. Hmm.

Men iaf, jag som fan av star wars, star trek, lotr och harry potter osv kan tycka att det ibland har vissa skärningspunkter. Det är fantasieggande berättelser om omöjliga och otroliga ting och det är därför jag älskar dem. Tänker, en fantasy borde väl i teorin kunna utspela sig i galaxen? Eller måste fantasy handla om äldre tider, märkliga väsen eller magi för att det ska räknas som fantasy? Det tycker jag är en aldelles för snäv distinktion isåfall. Vad tycker ni?

Det kanske redan finns något i den här stilen redan, är det någon som känner till?

simudainkain
2011-03-08, 10:37

Anne McCaffrey skriver ofta Science fantasy:

Dragonriders on Pern

Serien om Acorna, enhörningen

Serien om Rowan, hennes barn och barnbarn. Där människors PSI-krafter kan börja användas i samhället.

Jag tycker mycket om dem

Marion Zimmer Bradley serier om Darkover. Där psi-krafter, skapar den nya överklassen. Hennes serie om amazoner är ett uppvaknande för kvinnor att läsa.

Jag tycker mycket om Darkover också.

[Morfalum]
2011-03-08, 10:49

Nej vad roligt! Visste inte att det fanns så mycket. Jag ska kolla upp detta.

simudainkain
2011-03-08, 12:08

Hm. Det slog mig nu. Asimovs böcker om Stiftelsen räknas till Science fiction men handlar ju också om PSI-krafter. Skrattande

Sehvrin
2011-03-08, 12:20

Science fiction och fantasy kan fungera väldigt bra ihop (Se bara Star Wars, det är faktiskt mer fantasy än sci-fi Flört)

Själv tycker jag att det verkar ganska intressant att blanda genrerna och är inte alls omöjligt; kan man göra "dåtidsfantasy" och "nutidsfantasy" så kan man ju också göra "framtidsfantasy" Glad

Jag har faktiskt själv planerat att försöka skriva en framtidsfantasy, så jag hoppas att jag inte har fel Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

simudainkain
2011-03-08, 13:04

#4 håller med on Star Wars.Flört

Lycka till båda med skrivandet…!

[Morfalum]
2011-03-08, 13:44

#4 Håller med dig helt och faktsikt aldrig tänkt så kring star wars, men du har rätt faktiskt. Ne vad intressant att du tänker i samma banor, lycka till och tack för lycka till:et nr #5

JosefinForsberg
2011-03-11, 20:16

Vren är ju en "variant", vet inte om det är riktigt det du söker efter dock :)

[Morfalum]
2011-03-11, 21:58

Okej, vad är det för något? :)

denstore
2011-03-17, 10:16

I stort sett allting som L.E. Modesitt JR skriver är SF/Fantasy-mix. Vissa är iofs nästan ren SF, och några få känns väldigt mycket Fantasy, men det finns nästan alltid klara band inom serierna. Recluse och Spellsinger-serierna är kanske de som är mest Fantasy, men drag av SF finns genomgående.

Upp till toppen