Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3885 ggr
kahlan
2010-09-17 16:23

Boktips kvinna 30+

Har alltid gillat fantasy och liknande på film men aldrig "vågat" läsa fantasy… I somras började jag läsa sanningens svärd serien och har hitills slukat 18 böcker på 3 månader!!! Har läst den på svenska men det känns lite trist att inte hela är översatt så kanske, kanske går över till engelska… Gillar serien mestadels, men hans detaljerade beskrivningar har både positiva och negativa sidor - målande och detaljrikt bitvis, trögflytande ibland. Dessutom kunde han hoppa över detaljerna kring alla våldtäckter!

Enda annan fantasy jag läst är Sagan om ringen triologin.

Ny på fantasy vill jag ha lite tips:

  • Om det är en serie, gärna ngn som är avslutad och som går att få tag på, på biblioteket.
  • Inte för "mörkt" med demoner o.dyl och helt deprimerande. Gillar ändå när det slutar hyffsat lyckligt (avslöja inget bara!).
  • Gärna lite romantik
  • spännande!
  • Vuxen litteratur.
  • Helst svenska men om du har några riktigt bra argument för böcker på engelska så fram med dem också.
  • Om det inte blir alltför sterotypa skildringar av kvinnor (och män också för den delen) är ju det ett plus.

Överös mig med förslag tack!Kyss

Annons:
[wylga]
2010-09-17 20:48
#1

Jag skulle i så fall rekommendera Robin Hobbs böcker. Jag har själv inte läst alla, men gillar hennes sätt att skriva. De brukar finnas på de flesta bibliotek, både på engelska och svenska, och enligt mig fungerar den svenska översättningen nästan lika bra som originalet på engelska.

Vuxenlitteratur vet jag dock inte om det kan kallas, men det är åtminstone inte barnböcker. Och så är böckerna riktiga tegelstenar fyllda med spänning, romantik, drakar, legender, magiska stenar och annat underbart fantasy-aktigt. :)

Skogselva
2010-09-17 20:49
#2

Min mormor 60+ tycker att Twilightböckerna är riktigt bra själv har jag aldrig läst dem, men om den tanten tycker om dem så kan de nog passa för vuxna överlag.

Själv föredrar jag att läsa på engelska, men många av böckerna finns ju översatta, även om jag nämner deras engelska titlar.

Avslutade serier, vet jag inte så många av. The Gentleman Bastard Sequence av Scott Lynch är väldigt bra och där finns det nog inte några traditionella könsroller. Det är de mest jämställda fantasyböcker som jag någonsin läst, och favoriterna, båda böckerna. Män och kvinnor har samma yrken och ingen betraktas mindre värd på grund av sitt kön. Kvinnorna får tyvärr lite av en biroll, men ändå förefaller det sig helt naturligt att en kvinna kan vara soldat eller alla de andra, traditionellt manliga, yrkerna.

Romantisk, ja, det tycker jag nog att de är, även om böckernas huvudpersoner är män. Huvudperson nummer 1 Locke Lamora, fick sitt hjärta krossat av sin livskärlek, och ingen annan kvinna är god nog för honom, och varje gång han ser en rödhårig kvinna så tänker han på henne och våndas. Är man som jag så är detta lagom romantiskt, men tvåan är mest romantiskt utan det går till överstyr eller tar över hela handlingen. Att de hittills har haft sorgliga slut tycker jag inte ska påverka din bedömning av dem. De är bra, och läsvärda, även om du föredrar lyckliga slut.

Men hittills har bara två av jag vet inte hur många kommit ut.  Väntan på bok 3 är olidlig. De två böcker som hittills kommit ut är översatta till svenska.

The Twelve Houses Series av Sharon Shinn är en avslutad serie på fyra böcker + en spinnoffbok.

Det är lite blandat, kvinnorna är starka och modiga, men det finns ändå det där traditionella kvar - att hon borde gifta sig och bilda familj, vilket gjorde att jag tröttnade lite på serien efter bok 2, även om de är bra. Det finns kvinnliga soldater, och sådant, så helt gaggiga är de inte… Dessa är romantiska, mycket mer så än böckerna om Locke Lamora, men det tar fortfarande inte över handlingen (något som jag tycker är mycket viktigt när det gäller böcker.) Hittills har de slutat lyckligt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

kahlan
2010-09-20 18:00
#3

Tack för alla tips hitills!

Att det är lite stereotypt kan jag dock överleva, så det går alltså bra med boktips där det inte är helt jämställt och politiskt korrekt också!Men spänningen och romantiken kan jag nog inte vara utan:-)

Och eftersom jag är lite blödig klarar jag inte riktigt olyckliga slutSkäms

Sen går det bra att tipsa om icke-färdiga serier också MEN det vore då bra om varje bok ändå har ett litet avslut så man kan göra paus innan man går på nästa utan att det känns som man slutat mitt i.

Skogselva
2010-09-21 00:02
#4

Scott Lynch, hans böcker, skulle jag säga, är fristående, men de har lite cliffhanger-slut.

De två böckerna, som hittills finns, har slutat med att Locke Lamora är döende, men eftersom han är huvudpersonen och serien ska bestå av 7 böcker så fattar man ju att han på ett sätt kommer att överleva även nästa bok.

Förlåt, om någon nu tyckte att jag förstörde slutet för er, men själv är jag sådan att det inte spelar någon roll om man avslöjar slutet för mig eller inte, eftersom jag ändå inte kommer fatta vad som händer i slutet om jag inte läst/sett det som leder upp till slutet. Däremot kan slutet göra mig mer nyfiken på boken i helhet, eftersom jag vill veta vad som händer för att slutet ska inträffa.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Vanora]
2010-09-21 00:05
#5

En klassiker är Avalons Dimmor av Marion Zimmer Bradley.

mahre
2010-10-05 12:55
#6

Sagan om isfolket.. 47 pocket lättläst.

Faklan.. (en bok)Marion Zimmer Bradley

Ramses.. christian jacq 5 böcker

en vampyrs bekännelse och 4 eller 5 till om dessa figurer.
Dom kan verka kanske stereotypa, men är det inte. Glad överaskning. Anne Rice

Imperiets dotter.

När Änglar dör  andreas Roman

ormkrönikan.

krönikorna om Thomas Covenant, den klentrogne.

Dessa gillar jag.

Kvinna 50

mahre

Annons:
moondancer
2010-10-07 00:46
#7

Name of the Wind tycker jag att du ska läsa. Det ska bli flera böcker, men han skriver lite långsamt. Hemsida här.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Skogselva
2010-10-07 18:08
#8

Så långt som jag läst i Name of the Wind så är könsrollerna jättetraditionella, bra bok, men den kunde ha varit bättre med lite fler starka kvinnor. Om det kommer, låt mig veta, då kanske jag faktiskt orkar läsa hela. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

moondancer
2010-10-07 20:27
#9

Minst en av karaktärerna längre fram i boken är en stark kvinna ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Skogselva
2010-10-07 22:24
#10

Okej, låter braGlad (och glädjande, har inte hunnit så långt, men lite har man ju börjat misströsta när det aldrig kommit någon.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

moondancer
2010-10-07 23:25
#11

Den boken blir bättre ju mer man läser i den…och för varje gång man läser den igen blir den också bättre.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Dacke123
2010-10-08 00:10
#12

The name of the wind riktigt bra bok. läste den på svenska och då är den uppdelad i två delar och tror att jag nästintill sträckläste andra delen. ruskigt bra bok i min mening.

Och det kommer vara flera starka kvinnor/flickor längre fram i boken ska du se :D

Skogselva
2010-10-08 17:10
#13

Okej, jag ska läsa klart den. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Sehvrin
2010-10-10 20:25
#14

Jonathan Strange & Mr Norell av Susanne Clarke är väldigt bra. Den är inte direkt typisk fantasy, utan utspelar sig i våran värld på 1800-talet och handlar om hur de två männen i titeln försöker återinföra magin till England. Den är skriven på rätt gammaldags sätt, men den svenska översättningen funkar bra och det flyter på när man väl har vant sig. Jag tycker denna bok är rolig på många sätt också, dels för att den har en massa källhänvisningar till böcker som inte finns och dels för att magin är något som är precis lika naturligt som att Jorden är rund (även om vissa är skeptiska till den Flört)

Stjärnstoft av Neil Gaiman (nu även utgiven på svenska med den engelska titeln "Stardust" efter att filmen hade premiär, men jag vägrar kalla den svenska översättningen för det) är också lite annorlunda fantasy. Den är skriven så som fantasy var innan Tolkien, dvs mer som en saga. Den handlar om Tristran som bor i byn Wall som en dag bestämmer sig för att hämta en fallen stjärna till sin älskade. För att göra detta behöver han bege sig till andra sidan muren, som gett byn sitt namn, och på andra sidan så ligger ett rike där magiska varelser dväljs och barnkammarrim är verklighet. Även om du har sett filmen rekommenderar jag boken starkt, särskilt den engelska upplagan som är illustrerad av Charles Vess.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Thiah]
2010-10-14 23:48
#15

#5 den boken är otroligt bra och jag kan starkt rekomendera den!

Agilis
2010-10-29 19:10
#16

Min favoritserie är Wheel of time (sagan om drakens återkomst) av Robert Jordan som tyvärr gick bort innan han kunde avsluta serien.En annan fantasyförfattare har fått förtroendet att avsluta Jordans arbete och snart kommer den näst sista boken ut (i november) medan den avslutnde boken kommer om lite mer än ett år.

Boken innehåller många starka kvinnor och jag tycker att det är en av de bästa serierna jag har läst. De engelska böckerna är mycket välskrivna och ibland tycker jag att den svenska översättaren har dabbat sig, så jag skulle rekommendera att läsa på engelska, men böckerna finns/kommer ut på svenska också.

[Thiah]
2010-10-29 19:19
#17

En serie som jag tyckt om (i alla fall de första böckerna sen blev orkade jag inte vänta på en ny del hela tiden) är Terry Goodwins Sanningens Svärd. Romantik och äventyr men inte för mörkt.

Dacke123
2010-10-31 02:13
#18

Agilis är du 100% säker på att dom sista böckerna kommer ut på svenska?? för jag har hört att dom böckerna efter jordans död inte ska översättas till svenska?? skulle bli överlycklig om det var sant för har läst dom 20 första på svenska men sluta läsa dom när jag hörde att dom inte skulle översätta dom sista böckerna till svenska och vart as förbannad. :P (är sjukt dålig på engelska nämligen)

nyndat
2010-10-31 17:25
#19

#18 Hur sjutton stod du ut med att läsa Jan Rishedens smörja genom 20 böcker? Kudos till dig! Maken till inkompetent idiot får man leta efter, tycker de stackars WoT blivit helt förfärligt illa översatta :,(

Dacke123
2010-10-31 17:38
#20

#19 jag lyssna på talbok faktiskt ;) as bra o ha i skolan när man hade praktik =) gick bygg så hade massa tråkig praktik man var tvungen att klara sig igenom :P

Annons:
Agilis
2010-10-31 18:09
#21

#18 Nej, du har nog rätt tyvärr. Jag har hört samma jag med, att de inte kommer att översättas. Vet inte om det var från förlaget eller något rykte dock, måste kolla upp det!

nyndat
2010-10-31 18:11
#22

#20 - aaaaaah då förstår jag (fan va najs, visste inte att de fanns i talboksform!), då kan jag upplysa dig om att du kom lindrigt undan, har nog aldrig läst en bok med så mycket stav- och slåfel som hans översättningar. Ibland stod till och med namnen på karaktärerna fel!!

kahlan
2010-11-02 14:44
#23

Oj vad mycket boktips det rullat in det sista, kul, tack för det.

#17. Det är ju just sanningens svärd jag har läst allra först. Passade mig bra, inte för mörk men spännande. Började på svenska men sista böckerna phantom och confessor, har jag läst på engelska eftersom de inte givits ut på svenska ännu.

Faktiskt bättre på engelska. Har lite kvar på confessor och sen tänkte jag ge mig på något nytt.

Engelska var mycket lättare att läsa/lyssna än vad jag trodde, så det är inte hela världen med engelska tips också.

Någon som har tips på enskilda böcker/avslutade serier som finns som ljudbok, gärna med någon bra inläsare, engelska gör inget, som har lite av det jag är ute efter? (Gärna som finns att ladda ner)

Tack!

alvinestiar
2011-02-23 13:50
#24

Jaaa, du…något borde det ju finnas

Fionavars vävnad av Guy Gavriel Kay, kan vara svåra att tag på på svenska har jag förstått. De är dock värda att läsas även på engelska. Jag skulle inte kalla Kay ett geni, men något han gör mer än andra författare är att uppskatta betydelsen av offer och uppoffringar. Detta gör trilogin påtagligt smärtsam. Det är också spännande hur han använder mytologi och Arthur-legenden i berättelsen.

Robin Hobb. Namnet har redan nämnts, men tål att upprepas. Kanske framförallt Berättelsen om Fjärrskådarna. I berättelsen om oäktingen Sonens utbildning till lönnmördare och försök att rädda riket från någoot udda hot, visar Hobb att hon är fantasyns deckardrottning.

Patricia McKillip. Hon skriver dock inte serier, i regel får en bok stå för sig själv. Det fantastiska med McKillip är hennes språk och hur hon hanterar det ibland nästan som ett levande väsen, och de omöjliga bilder hon målar upp. Hon hittar historierna i det lilla och enkla, och åtekommande inslag i dem är hämnd (ofta ofullföljd), kärlek, magi och ord och musik, det förflutna. I mångt och mycket är McKillip läsvärd för att hon fulländar det som ingen annan försöker sig på. Dessvärre har bara ett fåtal av hennes verk översatts (trilogin Stjärnbäraren från hed, samt Besvärjerskan och Svanen+Svanen och eldfågeln - sista två inte några av hennes bästa). Varmast rekommenderar jag nog Stjärnbäraren, Ombria in Shadow, In the Forests of Serre (fri återberättande av den ryska legenden om eldfågeln), samt hennes senaste och antagligen den allra bästa: The bards of bone plain.

Tyvärr är ljudböcker inte min arena, men jag hoppas att du ändå hunnit hitta något vettigt vid detta laget.

Vad gäller vuxen fantasy; den mesta fantasyn fram till för några år sedan med explosionen med Potter och Eragon och blandprojekt med vampyrer och så är och var vuxenfantasy. Eller vuxen och ungdom. Tror också att det är så att Sverige är ett av få länder där fantasy kategoriskt anses vara ungdomslitteratur.

simudainkain
2011-02-24 16:20
#25

Guy Gavriel Kays böcker.

simudainkain
2011-02-26 08:53
#26

Robert Jordan serie om Wheel of time, visar på en annan syn på kvinnor. Tycker att den med sina djupa diskussioner om kultur, klass och egen utveckling lämpar sig väl för vuxna.

Upp till toppen
Annons: