Etikett13-övrig-fantasy
Läst 2365 ggr
Frida
2008-02-23, 23:13

När en författare blir (för) känd

Höll på att trilla av stolen av skratt när jag läste denna nyhet på Catahya alldeles nyss. Nog för att skrivarkurser och litteraturstudier är en sak. Men det här?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

paronskrutten
2008-02-23, 23:51

Haha, lite kul iaf :)

Helena

EmmaG
2008-02-24, 00:50

Lite att ta i kanske.. Rolling Eyes

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
2008-02-24, 11:20

Hmmm… jaaa det var nog en aning överdrivet…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[tiiia]
2008-02-24, 11:52

nja frågan är ju vad sjuttan man har för nytta av kursen?

leja
2008-02-24, 12:24

Eftersom jag har en kurs i barnlitteratur, poppulärlitteratur och ungdomslitteratur, så vill jag påstå att efter att ha sett studieplanen, att kursen är helt legitim. Kanske inte så rolig som det verkar. Utan snarare ett försök att locka folk till en igentligen seriös kurs. De som söker för att det handlar om Harry Potter blir nog besvikna. För det kommer att gå ut på att analysera och förstå. Vilket jag upplever förstör mycket av läsupplevelsem. Det gorde det för mig när jag lästa mina kurser för många år sedan. Men kul kurs för de som vill.

Håller dock med om att det gav ett gott skratt vid första anblicken.

Vad ska man ha som signatur tro?

Hallonsaft
2008-02-26, 04:22

Jag tycker inte heller att det verkar oseriös. Tänk på att det samtidigt på en del univesitet anordnats kurser i Quenia (ett av Tolkiens alvspråk). Om Harry Potter publicerats längre tillbaka hade det inte varit de här diskusionerna. Men det är bara att inse. Det är något med Harry Potter som blivit ett fenomen. Böckerna har förbjudits i en del skolor pga dess okultism, samtidigt så läses böckerna av både barn och vuxna. Det finns massor av problematik i böckern och man kan lära sig mycket.

Själv har jag gått en hel del litteraturkurser. Dels om äldre litteratur, nyare litteratur samt barn och ungdomslitteratur. Det handlar inte om att bara läsa böckerna och diskutera handlingen. Man diskuterar så mycket annat. Jag var förut rädd för att man skulle analysera sönder böcker. Men det blir oftast inte det längre. Man får snarare ett annat djup i böckerna än vad man haft från början efter att ha analyserat dem grundligt.. Man kan ju dock börja analysera saker som inte bör analyseras och då har det gått lite för långt.

För ett år sedan gick jag en kurs som handlade om Gotik i litteratur, film och andra medier, och som en del nog också hade en del delade meningar om. Det var dock väldigt intressant att kunna titta på skräcken både i filmer, datorspel och i böcker. Jämföra olika medier, analysera handling och innehåll osv. Det är egentligen en mycket stor bokgenre, men som inte tas upp mycket. Detsamma gäller fantasy.

Så till slut. Nog känns det lite inskränkt med bara en författare i det här, men jag tror nog att kursen skulle kunna bli intressant.

leja
2008-02-26, 13:12

Jag håller med. Det hade varit riktigt intressant med en Harry Potter kurs, där man fått jämföra med andra författare och analysera varifrån berättelserna hämtat sin inspiration. En kurs med flera olika gengrer av barn/fantasy böcker, som visar på var Potters författarinna lånat element till sin berättelse och var hon gjort för att få sinberättelse såpass uniik som den är. Detta är ett intressant ämne, men att studera bara en författare är det en viss risk att det blir för mycket en detalj studie och man analyserar isönder en läsupplevelse. Men det är förstås min personliga åsikt.

Kul ändå att det görs kurser på litteraturens alla gengrer. Inte bara Strindberg(sveriges mest analyserade författare inomlitteraturvetenskapen).

Vad ska man ha som signatur tro?

Stravaganza
2008-03-10, 20:04

Nu vill jag också göra högskoleprovet. ^^,

Frida
2010-08-07, 00:10

Håller på att gå igenom alla inlägg på sajten (jisses vilket jobb säger jag bara) och hittade denna gamla tråd. Rätt kul att se vad jag tyckte för två år sedan när jag nu i helgen ska skriva klart min uppsats för precis den kurs som nämns i #0. Tungan ute

Värdinna på Fantasy

AnnaMoonshadow
2010-10-31, 21:56

funderade faktiskt på att läsa den i sommras, men valde den mer allmänna fantasykursen istället ^^ i år fanns det ju också en hel del kurser om vampyrhistoria och twilight xD

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Frida
2010-10-31, 22:22

#10 Vad tyckte du om fantasykursen? Jag läste den förra året och gillade upplägget.

Värdinna på Fantasy

AnnaMoonshadow
2010-11-01, 00:00

jo den var intressant :D  och kursen var skön, inte så hårda deadlines m.m utan man fick ta mycket i sin egen takt. Dock satte jag mig själv lite i klistret  eftersom jag var lite dålig på pluggandet. Fanns så mycket annat att göra under sommaren ^___^''''

När det gällde innehållet så kunna jag ju en hel del eftersom jag hållt på med fantasy i så pass många år, ändå fanns det en hel del att fördjupa sig i. Men kursen är även anpassad för nybörjare så är man ny behöver  man inte vara rädd för attdet inte ska gå bra.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[wylga]
2010-11-18, 09:01

Plötsligt ser framtiden liiite ljusare ut. :D Jag ska BARA läsa bra kurser efter gymnasiet. Får se vart jag hamnar… Heh. ^-^

Upp till toppen