Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2454 ggr
Fling-pling
2010-08-13, 17:42

Fling-Pling|Novell 1

Det här är den första novell som jag hade tänkt lägga ut så att ni ska kunna läsa den.

Handling: Det ska handla om en nyfödd vampyr, på jakt efter blod. Vampyrens namn är Jarah
**
Visst, det låter lite konstigt men med lite detaljer och annat skoj så blir den säker bra. Så läs bara det här nedan.**
OBS! Vampyren är som i Twilight, t.ex. att de gnistrar i solsken…

På håll var det bara en silhuett, nära var det en vacker blodtörstig vampyr… Månens matta sken avslöjade att det var en flicka med glänsande midjelångt hår i färgen brun. Ögonen röda efter "födseln" men trots denna galna ögonfärg var hon så vacker. Hennes hy var vit, vackert vit. Detta var bara en kropp, utan själ utan hjärta, den var skapad för att döda för evigt… Hon smög sig ljudlöst över gatan, en vanlig människa skulle knappt uppfattat rörelen. Jakt… blod; det var det enda hon kunde tänka på, och just i detta ögonblick var det ett gäng tonårskillar som fick vänta döden. De fick skylla sig själv att de var de som var närmast, att e smitit ut utan lov. Vampyren följde ljudet från dem och på ett hjärtslag var hon där. Där var de… De stod lutade mot en tegelvägg, tegelväggen till en gammal tågstation. I handen hade de varsin ölflaska, trots att de var minderåriga. På marken låg det en hög med ungefär ett dussin tomma burkar. När Jarah trädde fram ur skuggorna skrattade de förtjust. Hon gick tyst fram mot dem, hånleendes. De flockades runt om henne men innan de hunnit sträcka fram sina smutsiga händer låg de döda mot marken… Jarah började girigt suga i sig blod från dem, en efter en tömdes de på blod…

Så vad tyckte ni, komentera och kritisera!!! /Fling-PlingGlad

bokis
2010-08-13, 18:24

Du skriver bra! Inledningen påminner mycket om Twilight, vilket jag antar är meningen.

När du skriver: "Vampyren följde ljudet från dem och på ett hjärtslag var hon där." så känns det som om det är vampyrens hjärtslag du menar, fast hon inte har något hjärta. Det var bara en liten småsak som jag tänkte på.

Bra berättelse! Ser fram emot en fortsättning.Skrattande

Fling-pling
2010-08-15, 18:13

Nej, det var inte direkt så jag tänkte det var mer att det bara tog ett hjärtslag (vems hjärta som helst, fast som inte är stressad eller så) för henne att komma dit… Om du fattar?!

bokis
2010-08-15, 21:49

Ja, jag fattar. Förresten har du någon fortsättning på berättelsen?

Fling-pling
2010-08-16, 10:58

Nej, jag tänkte bara att det skulle vara en liten inblick i en ensams nyfödds liv…

Men jag kommer att skriva fler fast om lite andra grejer.

Skogselva
2010-08-16, 16:27

Helt ärligt, det är en jättebra prolog, men det är inte en bra novell.  Glad Det låter kanske lite elakt, men ta det som en komplimang istället, för jag menar det inte som något negativt. Jag tycker du ska ge berättelsen en chans och skriva mer på den, helt enkelt.  Flört

Jag ska förklara vad jag menar:

Du vet hur teveserier gör ibland när de vill hålla kvar sina tittare? De avslutar programmet mitt i den spännande uppgörelsen för att man måste se nästa avsnitt om man vill veta hur det ska sluta. Din novell är sådan, den ger oss ett "fortsättning följer" och skulle behöva vara lite längre för att kunna vara en novell.

Det jag menar med att det skulle vara en bra prolog eller bra inledning till en längre berättelse är att den är spännande och hemlighetsfull. Den avslöjar nästan ingenting om vem Jarah är, och den avslöjar heller ingenting om vad som händer efter tonårspojkarnas död. Det gör oss läsare nyfikna på Jarah och vad som kommer att hända härnäst, den håller kvar oss och vi vill läsa mer.

Den öppnar också upp för flera möjligheter, du skulle t.ex, kunna göra det till en berättelse om Jarahs liv som vampyr, eller en vampyrdeckare där mordet på dessa tonårspojkar utgör kärnans mitt. Polisen försöker reda ut mordet utan att egentligen förstå någonting, allt medan Jarah dödar igen, och du kan ju välja om Jarah ska vara hjälten eller skurken, alltså om hon ska vinna över polisen, eller besegras av dem.

Det här bara några förslag på vad du skulle kunna göra det till, om du väljer att fortsätta på den här eller skriva på andra, är upp till dig. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2010-08-16, 16:38

Jag delade upp kommentaren för att inte göra det rörigt. Jag har lite kritik om innehållet också Flört

"De flockades runt om henne men innan de hunnit sträcka fram sina smutsiga händer låg de döda mot marken…" Det går lite för fort, som om själva tanken på att röra vid henne dödar dem. Om det är så att Jarah dödar utan att röra dem, så skulle jag ha skrivit något liknande det här:

"De flockades runt om henne, Jarah kunde läsa deras tankar och visste vad de tänkte göra, och med sin tankekraft såg hon till att de dog innan de hann sträcka fram sina smutsiga händer."

Bara ett förslag, det är din berättelse, och det är viktigt att du fortfarande kan känna att det är det, efter eventuella ändringar.

Sedan något att fundera på, men som är helt frivilligt. Kanske något till din nästa novell?

Det finns idag hur många olika vampyrtolkningar som helst, jag har inte läst eller sett Twilight, så jag vet inte hur Meyer gör, men det är ganska vanligt förekommande att en nyfödd vampyr behöver sin skapare till hjälp att anpassa sig till det nya livet. Som ett barn behöver sin förälder.  Jag reagerar lite på att Jarah som nyfödd är helt ensam, men det kan vara jag som är "gammal".

Det står dig helt fritt att skapa din egen version av vampyrer, och dina vampyrer kanske inte alls behöver hjälp av en äldre vampyr? Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

bokis
2010-08-16, 17:37

Jag tycker också att du ska fortsätta på den här idén med Jarah! Som #5 säger så skulle denna kunna bli väldigt bra om man spinner vidare på den!

Arinya
2010-08-20, 22:16

#6 Vissa "föräldrar" överger sin vampyr.

Viilket kan göra att vampyren blir ond :P

Skogselva
2010-08-21, 13:22

#8 Jag vet, men hur charmiga vampyrer än är så kan man knappast kalla dem goda, även med sina "föräldrar" Flört

Arinya
2010-08-22, 00:46

#9 haha nää kanske inte goda :P men de finns ju "trevligare" vampyrer, de som lärt sig att behärska sig tack vare sin "förälder" ;P

Callibus
2010-08-22, 13:55

Jga tycker att den var jätte bra!! och att du ska fortsätta skriva på den!!Skrattande

Skogselva
2010-08-22, 20:11

#10 Du skiljer på väluppfostrade och ohyfsade vampyrer. Flört Håller med dig.

Arinya
2010-08-22, 22:50

#12 precis så menade jag !;D

Upp till toppen