Annons:
Etikett12-varelser
Läst 2253 ggr
Author7
3/31/10, 3:40 PM

Egna vareser

Vad tycker ni om författare som inte riktigt håller sig hur alver , älvor "ska vara" utan hittar på enga varianter eller helt enkelt hittar på helt egna varelser som ibland påminner om de som "finns". Jag tycker det är kul med författare som kan hitta på egna varelser eller egna varianter för då blir det ju mer och mer författarens egna varelser men det är samtidgt kul med de som håller sig efter en speciell ram också. ;)

Medarbetare för Days of our lives

Annons:
Salish
4/3/10, 12:30 AM
#1

Ibland är dte bra ibland är det dåligt. Tex Stephanie Mayers vampyrer tycker jag avviker sig lite för mycket från ramen, de är mer människor än vampyrer.

Zabbio
4/3/10, 4:07 AM
#2

Beror ju helt på hur det är gjort:P

Tycker att de flesta välkända varelserna har väldigt obegränsade ramar redan. Vampyrer tex; allt som dricker blod och har spetsiga tänder på något sätt verkar ju vara vampyrer. På just den punkten vil jag ha de softistikerade, ''odödliga''/blir väldigt gamla, blodsugarna som inte tål solljus osv. Finns det fler begränsninar (tex att de inte kan komma in i ett hem utan inbjudan) blir jag förtjust. Men vampyrer som glittrar i solljus och leker vegetarianer har jag lika svårt för som när de är hjärndöda zombies..

Men framförallt vill jag känna att jag tror på det. En varelse ska ha både svagheter och styrkor, egenskaper som är trovärdga och intressanta. Ska de vara bergoda och osårbara så ska det vara till en gräns att det blir ett problem av det och det går riktigt snett, och inte på ''tycka synd om'' sättet..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fiffiluren
4/4/10, 1:11 PM
#3

när ni ju ändå är inne på vampyrer så tänkte jag ta och nämna en bok som jag läste förra sommaren: "Gästspel av Vampyr" av Suzy McKee Charnas.

det är en väldigt modern vampyr, minns inte hur det funkade med solljus men jag vill minnas att han kunde vara i solen. Han är precis som en människa förutom att han är odödlig genom ålder. Däremot var det lite speciall med själva blodsugandet. I stället för tänder har han ett rör under tungan - tänk er en kanyl, som han anväder.

Dom förklarade det med att det blir mindre kladdigt och han kan komma undan utan att offren alls vetat att han vart där. Den här versionen tycker jag är rätt ok, även om också jag föredrar "True Blood"-vampyrer eller "Buffy"-vampyrer, för att inte tala om Dracula Tungan ute

men för att ta andra varelser då, jag tror alla gör sina egna versioner eftersom det ju inte finns några fakta på hur dom ska se ut. Alverna och dvärgarna och så vidare, är ju påhittade av en människa någongång, efter det har alla själva fått sig en bild av hur de ser ut och fungerar - med vissa riktlinjer förståss. Såsom silver och trä osv. Sen att vissa detaljer inte är med såsom allergi mig vitlök - det är en skitsak.

Author7
4/6/10, 5:24 PM
#4

1# Givetvis beror det på det. Trovärdighet är viktigt inom fantasy.

2# Håller med dig. Fantasyn ska kanske vara overklig till en viss del men ändå något lik verkligheten.

3# ok , jag inte faktiskt en av de få säkert som inte alls är lika intresserad eller tokig av varmpyrer som alla andra fantasyälskare. gillar dem till en viss del men tycker inte om när bli överdrift av dem. Gillar dem dock så länge som de är i små mängder. ;)

Medarbetare för Days of our lives

MichaelE
4/8/10, 6:35 PM
#5

Angående alver, goblins (vättar - dock inte svenska sagojättar), orcher, balrog, trollkarlar etc kan man inte skilja sig så mycket från J.R.R Tolkiens beskrivningu tav dem. Om de inte har de särdrag som nämns i Härskarringen så kan de inte direkt klassas som alver, goblins, orcher osv.

Notera den generella skillnaden mellan trollkarl, besvärjare och magiker.

Härskarringen är det trollkarl

David Eddings Belgarion/Malorrea och Elenien/Tamuli serierna är det besvärjare

Niklas Krogs Frihetskrigen är det magiker

Likheten mellan dem alla är att de kastar besvärjelser/trollformler - men på olika sätt och kapacitet. Största skillnaden är att trollkarlar samt besvärjare får inte döda någon med en besvärjelse utan att själv förintas - men magiker kan…

Upp till toppen
Annons: