Etikett13-övrig-fantasy
Läst 1720 ggr
Flickan
2010-01-06, 11:14

Fornnordiska

Jag skriver på en fantasytext, i den vill jag ha med ganska mkt fornnordiska.

jag har någonstans hört att det ska finnas ett Lexikon elr liknande över det fornnordiska språket så nu undrar jag bara om någon vet vad detta är för ett verk och hur man kommer över det…

Skulle betyda en hel del för mig om det verkligen finns ett sånt:)

Skogselva
2010-01-06, 13:18

Språknörden is in the house Flört

Jag hittade den här, men tror nog inte riktigt det du sökte eftersom det är medeltidssvenska. Språket var dock relativt orört eftersom det var innan man började låna in från tyska, franska, engelska.

http://spraakbanken.gu.se/fsvldb/

Kan också rekommendera en etymologisk ordbok, alltså ett Lexikon som berättar var ordet ursprungligen kommer ifrån, vad det ursprungligen betydde. Man kan också i de flesta fall se hur ordet ursprungligen såg ut. Där får du ju lite fornnordiska, men även latin, grek, eng osv.

Hittade den här med, som du kan ladda ner gratis. "Tyvärr" är den engelska - fornnordiska.

http://www.yorku.ca/inpar/language/English-Old_Norse.pdf

Sen finns ju isländskan som idag är mest lik fornnordiskan.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Flickan
2010-01-09, 02:04

tack så hemskt mycket! jättefint:)

Skogselva
2010-01-09, 12:56

#2 Så lite så, hoppas det var till hjälp. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen