Etikett08-litteratur-författare
Läst 1718 ggr
Sehvrin
2009-11-23, 18:25

Pre-Tolkien-fantasy

Jag söker tips på "pretolkienfantasy" eller "psuedo pretolkienfantasy" det vill säga fantasy som är skriven före Sagan om Ringen, eller böcker som imiterar den stilen. (Misstänker att pretolkienfantasy inte riktigt är ett vedertaget begrepp, men jag hoppas på att göra mig förståd ändå Flört)

Jag kan själv bara komma på att jag har läst två böcker i den stilen: Stardust av Neil Gaiman och Jonathan Strange & Mr Norell av Susanna Clarke, samt att jag läst ett par noveller av Susanna Clarke i samma stil.

Några tips på andra böcker?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

denstore
2009-11-23, 21:09

Vad är det som gör Gaimans Stardust till pretolkien-stil?

Halvdansken
2009-11-24, 00:18

Ja det kan man ju fråga.

I wiki står det "Stardust (1998) is the first solo prose novel by Neil Gaiman."

och "Clarke began writing Jonathan Strange & Mr Norrell in 1993; ten years later she submitted the manuscript for publication."

Så vad menar du med "fantasy som är skriven före Sagan om Ringen"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Frida
2009-11-24, 01:00

#2 I detta fall misstänker jag att de böcker som nämns är pseudovarianten.

#0 Med pretolkien, menar du då böcker som inte handlar om en grupp som ska utföra en quest?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Halvdansken
2009-11-24, 10:51

Vad menar du med pseudovarianten? "Nästan-bok"?

Var jag än letar så hittar jag året 1997-98.

Frida
2009-11-24, 11:49

#4 Pseudo betyder falsk eller "låtsas vara något det inte är". I litteratur är pseudo ofta förknippat med att en författare härmar en viss tidsepoks sätt att skriva även om boken i fråga är skriven långt mycket senare. Med pseudopretolkien skulle då menas att det är böcker som är skrivna på samma sätt som man gjorde innan Tolkien. Det är alltså inte årtalet som är viktigt utan handlingen och skrivsättet.

Värdinna på Fantasy

Halvdansken
2009-11-24, 12:17

Ok, så begriper jag bättre.

Vi använder "pseudo" inom mitt jobb (IT - pseudokod), i betydelsen "nästan", fake".

Sehvrin
2009-11-24, 13:27

Ok, kanske uttryckte mig lite luddigt (eller väldigt luddigt…)

Vad jag jag söker är böcker som är skrivna i en stil som inte är den "klassiska" fantasyn, dvs inte stora drakar, riddare, slag och allt som man brukar koppla till fantasy, men jag söker inte heller nutidsfantasy (typ Dresden files, American Gods mfl)

När det gäller både Stardust och Jonathan Strange & Mr Norrell så ser jag dem som psuedo-pre-tolkien, eftersom de är skrivna i nutid, men känns som de är skrivna tidigare. Kanske att det är böcker i romantisk stil som jag söker? Tyvärr är jag inte så bevandrad i den här typen av böcker eller i litteraturkunskap över huvud taget.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
2009-11-24, 14:56

Men Ringen har ju både drakar, riddare och slag…

Om du vill läsa en riktigt syrad fantasi (i ordets rätta bemärklelse) så läs Alice i Underlandet. Den är väl nätan 100 år tidigare än Ringen dessutom!

vimes
2009-11-24, 15:06

Kolla in fantastik från slutet av 1800-talet och fram till 20-talet.

En hel del av Lovecrafts verk är mer fantasy än skräck och science fiction (speciellt inom den s.k. dreamworldcykeln). William Hope Hodgson (The House on The Borderland är en tråkigt nog rätt bortglömd fantastik-klassiker). Lord Dunsany, förresten!

Frida
2009-11-24, 16:22

Värdinna på Fantasy

denstore
2009-11-24, 17:46

#7 Den författaren som jag brukar propagera för mest, L.E. Modesitt Jr har mindre av de klassiska "högfantasy"-dragen än t.ex. Tolkien eller C.S. Lewis. Inga alver, dvärgar eller orcher. Monster och drakar är mer eller mindre okända ting. Och det finns andra samhällsformer än de feodallika samhällena som mer eller mindre är standard i fantasy idag. Däremot är magi ledmotiv i alla hans böcker.

Upp till toppen