Etikett08-litteratur-författare
Läst 1807 ggr
willowena
2009-06-25, 00:35

Vilken bok?

Är nyfiken på Fantasy, men har svårt att veta vad jag ska börja med? Älskar vanligtvis det mesta, förrutom Cartland ;) Livet blir bra mycket bättre med en bok i händerna.

Lev väl / Willowena

Frida
2009-06-25, 11:27

Man brukar säga att Eddings är bra nybörjarböcker (Sagan om Belgarion som första serie). Men har man läst mycket innan så kan nog dessa bli lite för enkla. Däremot innehåller de nästan alla klassiska fantasymoment. Bilbo av Tolkien är ju inte helt dum den heller.

Det finns mycket att välja mellan inom fantasy och vad du ska börja med är ingen lätt fråga att besvara. Hur avancerade böcker är du ute efter? Vill du läsa på engelska eller svenska?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

leja
2009-06-25, 11:33

Lite mer info vore bra. Gillar du romantik, äventyr, komplicerade intriger. Eller enklare historier. Fantasy spänner över så mycket. Du kan väl nämna några favoriter så får vi föreslå lite. Jag har nog(har inte räknat de) läst över tusen olika fantasy böcker, så det finns att välja på.

Vad ska man ha som signatur tro?

willowena
2009-06-25, 23:27

OK här kommer lite att gå på vad gäller smak.

Stephen King, Michael Connelly, Koontz, Elizabeth George, Grisham, Cornwell.  Det är väl som de flesta köper och läser. Tolkien har jag läst, de är grymt bra allihop. Vill inte ha för enkla kanske, men är det bara en bra story så ;) Jag erkänner men jag älskar att slappna av med en Nora Roberts. Annars är det mest spänningsromantik, engelska deckarförfattare. Så det du skrev Leja, stämmer nog bra; spänning, äventyr, intriger och romantik Skrattande.

Förväntansfull!

leja
2009-06-25, 23:58

Pröva då Eddings, Eragon böckerna, de är enkla men välskrivna. Där bör du få några som du gillar. Många av de böcker som nämns här på sidan och finns på svenska(om du inte vill läsa på engelska), skulle du gilla.

Så lycka till med läsandet. Det finns ju trådar här som presenterar böcker och författare. Så börja läsa där och se vad du gillar. Lycka till!!

Vad ska man ha som signatur tro?

Frida
2009-06-26, 00:00

Men om du har läst Tolkien har du ju börjat starkt redan Skrattande Vi har några artiklar som kanske kan guida dig vidare. En av mina favoriter är The Black Magician triology, det är lite annorlunda fantasy med inslag av intriger och romantik. Vill du ha en riktig nagelbitare rekommenderar jag The Quickening av Fiona McIntosh, jag har nog aldrig varit så upprörd när jag läst en bokserie. Det är tvära kast och ingen traditionell hjältesaga. The Gentleman Bastard sequence av Scott Lynch är spänning på hög nivå med mycket "fula" inslag.

Ett klassiskt romantiskt äventyr finns i serien Minne, Sorg och Törne av Tad Williams. Lång boksvit på svenska (tre/fyra böcker på engelska) som nog praktiskt taget innehåller allt vad fantasygenren kan uppbåda. Sedan tycker jag att det nästan tillhör allmänbildning inom fantasy att ha läst något från Eddings. Och om man bara ska läsa en bok så tycker jag att man ska satsa på The Redemption of Althalus, eftersom det är en enda bok (två på svenska) och som fångar mycket av Eddings sätt att skriva.

Värdinna på Fantasy

willowena
2009-06-27, 17:24

Ska genast kila in på någon av bokhandlarna på nätet och köpa lite böcker.

Tack snälla, snälla ni för att ni lade undan lite tid för att guida mig rätt! Återkommer när /om jag läst något. Kramar.

Frida
2009-06-27, 23:29

#6 Rekommenderar Science Fiction bokhandeln för inköp av fantasyböcker (om du inte vill beställa från utlandet). Du hittar ingen bättre sajt som säljer fantasy och science fiction här i Sverige, de har även fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kanske inte de billigaste men bra pris jämfört med andra (fysiska) bokaffärer samt att de har störst utbud inom genren.

Värdinna på Fantasy

Vippelicious
2009-06-29, 12:35

David Gemmel, klappklapp, David Gemmel!

Medarbetare på fantasy.ifokus

jimnics67
2009-07-28, 03:10

Hej om du gillar nora robert och är intresserad av engelsk fantasy läs christine feehan  http://www.christinefeehan.com/ visserligen finns hon inte på svenska men det är inte så svårläst med engelska som man tror  mvh mia

willowena
2009-07-28, 23:29

Vad snälla ni är, ska ta tillvara alla tips. Kram till er!

[Rindel]
2009-07-28, 23:34

Jag själv läste Härskarringen trilogin som min första bokserie. Dock är väl som #1 säger Bilbo en väldigt bra bok att börja med.

willowena
2009-07-29, 01:24

De är bra som bara den. Grymma böcker, tycker även om filmerna.

[Rindel]
2009-07-29, 01:27

Samma här! Tittar på den sista filmen nu

Halvdansken
2009-08-01, 14:11

Har du läst Kings The Dark Tower? Det är en hel del fantasy över den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

willowena
2009-08-02, 00:25

#14 Ja, men det är den första bok på länge (och jag älskar King) som jag lagt ifrån mig oläst. Läste halva, sedan var det en annan bok som fick min uppmärksamhet. Men…snart så kanske jag plockar upp den igen ;)

Halvdansken
2009-08-02, 00:41

Halva? Menar du första halva boken? Det tar lite tid innan mn fattar vad som händer, men det är ju totalt 7 böcker.

Talismanen som han skrev tilsammans med Peter Straub är en bra början, de hänger ihopa lite. Men Dark Tower har hänvisningar till många av hans böcker. The Stand och From a Buick 8 tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

willowena
2009-08-02, 20:06

Jepp, jag menar halva första boken. De kommer att läsas det är jag säker på, så småningom.

Upp till toppen