Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 1947 ggr
TerriZue
2009-02-16 16:03

Inspiration

Hallå allihopa!

Jag är helt galen i fantasy och jag skriver en hel del själv, just nu har jag tre projekt som är smått påbörjade men bara ett som jag verkligen koncentrerar mig på.

Och vad jag har förstått så finns det en hel del personer här inne också som håller på med egna projekt.

Nu undrar jag; varifrån får ni er inspiration?

Det kan vara lite kul att veta, vad gör ni till exempel när ni fått total "skrivkramp" och ingenting kommer? (Om det händer, behöver ju inte hända alla, kanske bara händer mig?) :P

Själv lyssnar jag på mycket musik som framkallar fantasybilder och "fantasykänslor" hos mig. Ibland kan jag också titta på en bra fantasyfilm eller bara sitta och spåna med min kompis. (Calico här på ifokus).

Berätta gärna hur det funkar för er! :)

(Vet inte om det här är rätt grupp att lägga upp tråden i men jag tyckte den passade bäst, är det fel får ni flytta på den. :))

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Migoff
2009-02-16 18:34
#1

Jag går gärna ut i naturen eller lyssnar på musik. Diska funkar också ^^

EmmaG
2009-02-16 22:58
#2

Ja, musik med "fantasykänsla" är väl vad jag brukar använda mig av med..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
2009-02-17 13:57
#3

Jag tvingar mig. Har jag totalt stopp så fokuserar jag på vissa frågor för att komma vidare:

VAR är vi i berättelsen NU?

VART vill vi komma SEN?

VAD har redan HÄNT?

HUR har det påverkat samtliga inblandade karatkärer?

Finns det NYA karaktärer som behöver träda in i berättelsen NU?

HUR ser världen ut där vi är NU?

HUR ser världen ut dit vi ska SEN?

Det brukar funka att tänka på ovanstående frågor för att komma in i "the zone" där hjärnan självmant tänker fantasy. (För mig, alltså.) Musik, filmer, vyer och annat hjälper också, men för att komma loss ur en skrivkramp brukar det krävas att jag verkligen tänker praktiskt ur ett historieberättande perspektiv. Det räcker inte att bara tänka på fantasy för mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Abico
2009-02-17 14:54
#4

Jag behöver byta miljö när jag fastnar, ta tåget till närliggande stad och strosa runt lite eller bara gå en lång promenad :)

Hanna 

TerriZue
2009-02-17 14:55
#5

#4 Det låter som ett kul sätt att få inspiration! :) Kasnke jag ska testa mig på nästa gång! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Calico
2009-02-28 10:26
#6

Jag brukar lyssna på musik som ger mig "rätt känsla" eller gå ut. Jag tycker att gå ut i skogen eller bara ut i naturen hjälper mig när jag fastnar. Då får jag en chans att vara för mig själv och rensa tankarna. Brukar alltid få fullt upp i huvudet när jag rider och då skulle jag väldigt gärna vilja ha ett block till hands för att få ner alla nya idéer. :) Som TerriZue skrev ovan så brukar hon och jag ofta sitta och prata och utveckla våra idéer. Vi är oerhört bra på att ge varandra inspiration så när det är stopp åker telefonen fram.

/Matilda

Annons:
Sehvrin
2009-03-01 16:55
#7

Jag brukar sällan söka upp inspirationen utan jag väntar tills den kommer till mig. Fast om jag känner att jag verkligen vill framåt med det jag skriver brukar jag vara extra uppmärksam på allt i min vardag och se om jag kan anpassa något in i mina berättelser.

Min utbildning (läser till biolog) har gett mig inspiration många gånger, smidigt värre Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

WildSpirit
2009-03-01 17:12
#8

När jag får "skrivkramp" brukar jag lägga ner pennan (eller datorn rättare sagt) och vänta på att inspiritationen ska gripa mig. Det kan ta ett tag ibland, men jag har kommit fram till att det oftast är meningslöst att "söka" inspiration, den kommer när den kommer.Flört

Saqin
2009-03-01 18:44
#9

Jag läser, ser på tv eller spelar data. Oftast kommer det mesta av sig självt för min del. Men jag tycker det blir mycket lättare att skriva om jag har varit ute och orienterat. En gång tänkte jag på hur jag skulle skriva så jag sprang för långt och glömde svänga Tungan ute Men, men, det var i alla fall ingen tävling.

Sen märkte jag en gång på en släktträff, jag kom på hur jag skulle skriva efter att ha varit fast i ett par dagar. Nu har jag kämpat mycket i tankarna också sen jag lade ner ett project jag kallar Shape Shifters för några månader sedan. Och idag kom jag på hur jag skulle skriva.

Jag håller med Wildspirit, inspirationen kommer när den kommer.

[MollBarn]
2009-03-07 19:15
#10

ut och springa är det enklaste, gärna till tonerna av Gåte som gör lite mörk och mystisk musik

Upp till toppen
Annons: