Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1380 ggr
WildSpirit
1/1/09, 8:24 PM

Bra Fantasy

Vad tycker DU att en bra fantasybok ska innehålla?

Annons:
Effie
1/1/09, 8:35 PM
#1

Oj. Det var ingen lätt fråga. Här tror jag att jag fått med det viktigaste:

  1. En värld som hänger ihop, som känns trovärdig.
  2. Något som får mig att se på livet ur en annan synvinkel, som får mig att fundera lite
  3. Bra personer, som i vilken bok som helst
  4. en intrig som inte följer standardmall
  5. Bra språk, som vilken bok som helst

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

EmmaG
1/5/09, 2:48 PM
#2

Säger som #1.. En jättesvår fråga som jag nog inte kan besvara egentligen.. hmm

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

WildSpirit
1/6/09, 7:50 PM
#3

mm jag vet att det är en svår fråga, och andledningen att jag frågar är att jag själv fick frågan av en lärare när jag höll ett mindre föredrag om fantasy, och jag kunde inte komma på något bra svar.

Ahnna
1/8/09, 11:36 AM
#4

#3 Så typiskt lärare! De saknar förståelse för någonting och ber då eleven stycka ämnet och förklara i minsta detalj, även om det för den som tänker rimligt är totalt omöjligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

leja
1/8/09, 4:55 PM
#5

Mitt svar skulle bli till läraren att en fantasy bok som är bra innehåller de flesta element som krävs av en bra bok, vilken som helst. Men det finns vissa kriterier som bör finnas med, för att det ska kännas som fantasy.

Ett igentligen till inget förpliktande svar. Men ger man dumma frågor så….

Vad ska man ha som signatur tro?

Effie
1/8/09, 8:15 PM
#6

Jag fick ju i alla fall ihop fem punkter Gladsom känns viktiga (för mig). Fast det är ju bara den första som gäller enbart fantasy.

Punkt två - ja, den hänger väl ihop med "varför skriva fantasy? varför inte en helt vanlig bok?" Jag tycker ju om att få ett nytt perspektiv på livet, "hur skulle det vara att leva i en värld där…?" Men det behövs ju inte nödvändigtvis fantasy för att ge andra perspektiv. Fast fantasy ger ju en annan frihet, eftersom man får skapa hela världen fritt, med alla naturlagar och folk och djur.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
WildSpirit
1/8/09, 8:31 PM
#7
#6 Håller helt med dig
Upp till toppen
Annons: