Etikett02-film-serier
Läst 2209 ggr
Nina
2007-12-09, 21:06

Guldkompassen?

Är det någon som sett filmen? Är den värd att se?

Inanna
2007-12-09, 22:29

Såg den igår - och javisst, absolut värd att se, storslagen, härlig, vacker… Tyvärr går den kasnke lite väl raskt fram - men det är ju föratt så mycket ska hinnas med… Tänker att man såklart ska läsa boken (böckerna) först.

Bra att slutet är lugnare än bokens (vill minnas att boken slitar med en sorglig cliffhanger) - bra för att man ska orka vänta på film 2.

svava
2007-12-10, 10:47

EmmaG
2007-12-10, 11:40

Har inte sett den än..Men ska försöka göra det innan jul..
Läste på Aftonbladets text-tv igår att den "floppar" i USA. Dom har beräknat att den kommer dra in 28miljoner men dom hade satsat på 30-40 miljoner..
Men steget från 28 till minigränsen 30 är ju inte så långt…

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

sir_of_dark_lands
2007-12-11, 20:10

Jag såg den i Lördags, Den var bra ! mycket storslagen med häftiga scener och landskap Men den gick ganska fort i hela filmer.. men så är det u om man blir uppslukad av böcker som senare blir film de kan ju inte trycka inn allt på 1 timme o ,30 minuter ;)

mogens
2007-12-11, 22:28

Vi var 4 vuxna som såg den i lördags. Lite roligt att sitta där bland alla barnen Skrattande.

Filmen - den var jättebra!! Vi hoppas att dom gör de nästa två också.

Personerna passar fint med den bild som jag har efter att ha läst böckerna.

loreena
2007-12-16, 00:39

vet ni vad åldersgränsen är på den här filmen? Jag har två fantasyälskande barn men ack så unga..Skrattande

Inanna
2007-12-16, 01:14

11 år. Men följer en förälder med får de komma in när de är 7. Vilket nog är helt i sin ordning - tror inte man ska vara yngre när man ser den…

Böckerna är tämligen filosofiska - frågor kring ondska, synd, Gud osv. - så jag misstänker att man missar mycket om man är för ung… Tyvärr är mycket av detta också ganska otydligt i filmen.

Men åldergränsen är nog också satt för att en hel del personer dödas i filmen.

EmmaG
2007-12-16, 14:42

Jag ska se om man inte kan komma iväg nu till veckan o se den =)

// Emma, aka Althea

KarolinaNowak
2007-12-16, 14:46

Jag såg filmen på premiär för någon vecka sedan eller så (minnet är inte det bästa precis). Tycker filmen var sådär, anledningen var väl att jag hade lite större förhoppningar om den. Men jag tycker den är sevärd ändå.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Aelsklinn
2007-12-16, 17:13

Den bästa film jag sett! Alla kategorier! Jag ville bara gråta hela filmen för allt var så vackert och fantastiskt och fruktansvärt!

EmmaG
2007-12-17, 15:21

Ikväll ska jag äntligen oxå se den! Får väl återkomma imorgon med mina egna tankar om det hela =)

// Emma, aka Althea

Nina
2007-12-17, 15:23

Låter bra :)

EmmaG
2007-12-17, 23:02

Yay, nu har jag med sett den. Jag gillade den.
Mer utförligt får komma imorgon =)

// Emma, aka Althea

Nina
2007-12-18, 00:19

OKey :)

EmmaG
2007-12-18, 12:25

Många har sagt att den gick för fort fram.. Såhär i efterhand..Ja, kanske. Men när jag satt där i biosalongen så kände jag faktiskt inte av det ett dugg.
Och hade jag läst boken hade jag nog märkt att mkt utelämnats men jag kände inte att ngt saknades.
I böcker är det ju alltid mkt mer snack, men det funkar inte film dock omte inte den ska hålla på i 7 timmar :-P

Scenen när man träffar på isbjörnen Iosek (?) första gången var faktiskt lite mäktig, man kände sig lite liten där ett tag ^^
Och slaget mellan Ragnar & Iosek (?)… Att hans käfte blir avslagen är ju så oväntat så det finns inte ens!!! O_O

Nä, jag gillade den överlag & det är definitivt en film som ska inhandlas på DVD sen

Nån som vet om det är sagt om dom ska göra de andra böckerna med?
Jag hoppas verkligen det för det märks ju att det är en fortsättning & mkt är avslutat så jag hoppas verkligen det.
Men jag tror jag ska läsa böckerna när jag är klar med Robin Hobbs Narrenserie, om dom finns som ljudböcker =)

// Emma, aka Althea

Nina
2007-12-18, 16:46

Jag har inte heller läst boken, så förhoppningsvis gilla rjag också den :)

leja
2007-12-18, 23:27

Har läst boken, men gillar filmen ocksså. Fast det är rätt längesen jag läste boken. Men tycker jag känner igen stämmningen och miljön känns helt rätt. Den var riktigt kul och det verkar som om de planerar en fortsättning, läste en intervju med "Lyra" i aftonbladet där hon sa att hon kommer att hinna fylla 17 år innan filmerna är klara. Så ser med spänning fram mot fortsättningen.

PS den stora skillnaden var att filmen inte slutade med samma cliffhanger som boken, så varning, om ni ska läsa böckerna se till att köpa alla tre på en gång!!

Vad ska man ha som signatur tro?

Migoff
2007-12-20, 14:55

Jag ska se filmen. Har läst alla böcker och tycker den är sjukt bra! Hoppas filmen uppnår mina förväntningar.

Sehvrin
2008-01-13, 20:31

Såg filmen idag och jag tyckte den var riktigt bra, visst saknades en del saker från böckerna, men som EmmaG sa så var det inget man direkt saknade, ja, förutom slutet, såklart.

Jag satt och mös över varje lite "steampunkig" detalj och hur skickligt de lyckats göra daimonerna, både till utseende och beteende. Även isbjörnarna var jag imponerad av, särskilt Ioreks rustning, den såg ut precis som den skulle.

En sak höll jag inte med om i filmen: Lee Scoresby ser inte ut som en cowboy i mitt huvud (men iofs har jag rätt lätt för att glömma karaktärsbeskrivningar i böcker och skapa egna utseenden utefter deras handlingar ^^') och hans ballong har jag alltid sett som en vanlig luftballong.

Jag tycker filmen gick i en lagom takt, fast att slutslaget var lite väl utdraget.

Och så var det slutet…. Jag blev lite besviken på samma sätt som jag blev besviken på Sagan om de Två Tornen: Jag kände att slutet var på väg, men jag saknade ju saker från boken fortfarande och sen blev duken svart och jag satt rätt paff och undrade "Men resten av boken, då?"

*Lite spoiler på bokslutet…kanske*

Iofs hade det blivit en värre cliffhanger om de hållt sig till bokens ramar och jag antar att i Hollywood gillar man lyckliga slut…. men den boken slutar på ett så underbart sätt att det var synd att kasta bort det… 

*Slut på eventuella spoilers* 

En sista fundering: Hur kan det bara vara 11 års-gräns på den? Tom jag tyckte det var otäckt när käken blev avslagen, så pass att jag nästan ville titta bort ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

leja
2008-01-14, 00:39

Tror att slutet var som det var för att locka till att se film två utan att sätta folk i allt för stor spänning inför nästa del. Speciellt med tanke på att den inte är gjord ännu. Om filmen floppat hade det kanske alldrig blivit en del två, vilket jag hoppas det blir nu!!

Vad ska man ha som signatur tro?

Frida
2008-10-16, 16:49

Så har jag äntligen tagit mig för att se filmen så här ett år i efterhand (eller vad det nu är). Jag har inte läst boken och är ändå lite besviken, hade nog förväntat mig något mer av den och var smått upprörd över att den slutade som den gjorde.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
2008-10-16, 17:43

#21 Jaså, vad var du besviken för? (bortsett från slutet)

// Emma, aka Althea

Frida
2008-10-16, 20:44

Jag vet inte riktigt. Men det hela kändes lite "lamt" när jag satt och tittade igår.

Värdinna på Fantasy

Migoff
2008-10-28, 09:56

Jag har sett den. Bra, fast böckerna ä mycket bättre.

Frida
2008-10-28, 20:19

En kursare till mig tyckte att jag skulle låna hennes böcker så jag får läst dem. Ska jag bara hitta tid till det också Tyst

Värdinna på Fantasy

EmmaG
2008-11-01, 14:00

Jag har oxå tänkt läsa böckerna - nångång ^^

// Emma, aka Althea

Migoff
2008-11-01, 21:08

Kom igen nu! Om jag som 12-åring kunde läsa alla så måste väl ni orka det XD

EmmaG
2008-11-02, 15:44

*lol* ja men nu försöker jag (fortfarande) ta mig igenom Handelmännen av Hobb. Så de får bli efter de!

// Emma, aka Althea

Frida
2008-11-03, 13:52

#27 Klart jag orkar, problemet är att jag inte har tid…

Värdinna på Fantasy

Upp till toppen