Etikett02-film-serier
Läst 1848 ggr
loreena
2008-01-08, 23:05

Om du fick göra en Fantasyfilm

Hej

Har sett att det är många här på sajten som skriver eget material. Låt oss säga att ni ger ut er bok och den blir en riktig storsäljare (även utomlands) Och sen blir det aktuellt att göra film av er bok! Nu är jag nyfiken på att veta vem som skulle spela huvudrollen och möjligen några biroller i den? Och var skulle den spelas in? Välj fritt vem och var. Berätta gärna mer om dina tankar och ideer.

EmmaG
2008-01-09, 12:03

Vilken rolig fråga!
Jag ska nog suga lite på denna karamellen & återkomma efter frukost =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[tiiia]
2008-01-09, 14:24

Johnny Depp skulle def få en huvudroll, Angelina Jolie skulle få en biroll. Sen skulle den absolut spelas in på Nya Zeeland :)

Älskar miljöerna, Johnny är en bred skådis och klarar alla roller med bravör, och Angelina har jag alltid gillat :)

Madde80
2008-01-09, 14:36

Oj, ja verkligen rolig fråga! Jag måste nog också göra lite fler efterforskningar för att kunna komma med några vettiga svar ^_^. Man har ju alla bilder i huvudet, men jag har aldrig tänkt i tankarna "om det var verkligt, vart skulle det vara?"

Skådespelare… jag har så dålig koll nu för tiden :). Ung man, i 20-årsåldern, svart rakt hår, blå ögon, smidig snarare än stark… lite lätt finmejslat ansikte, men inte alldeles för skarpa drag. Får väl ge mig in och kolla foton på IMDB ^_^.

Hallonsaft
2008-01-09, 15:12

Hmm.. det beror på vem av mina karaktärer det skulle handla om, för jag har ganska mycket. Hade det varit min Cedric hade det varit Sean Connery, för min karaktär är liksom lite baserad på honom.. Ni vet.. En äldre svärdsman.. Adelsman.. riddare.. allt :D

loreena
2008-01-09, 18:32

Kul att ni gillade frågan. jag måste själv ta mig en fundera och återkomma.

#4 Sean Connery gillar jag! han skulle nog passa in i min fantasyvärld också. GladJohn Malcowitch (vet ej hur det stavas) och Jeremy Iron är också karismatiska karaktärer.

Hennum
2008-01-09, 21:56

skulle ha med några va mina kompisar som är väldigt bra på att spela teater. :P mest för att ja har noll koll på skådespelare och inte bryr mej överdrivet mycket om dom. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ahnna
2008-01-10, 21:28

#4 Dammit, jag har också en karaktär som heter Cedric! (Så nu vet du det, i fall det skulle bli nån copyright-tvist i framtiden!) Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-01-10, 21:48

Det finns flera bra skådisar som gärna skulle få jobb i en av mina filmer, men i huvudsak skulle jag välja brittiska "seriösa" skådisar för jag har nåt fundamentalt emot Hollywood-producerade fantasyfilmer… Oskyldig (Hollywoodfilmer kan vara jättebra, men inte när det gäller fantasy.) Överlag tycker jag inte att amerikanska skådisar har gjort särskilt bra ifrån sig i fantasyfilmer genom åren, och eftersom jag vill ha en riktig brittisk accent så tål jag inte skådisar som inte kan prata så utan att "glömma bort" sig ibland och börja prata "amerikanska", typ som Viggo i LOTR… Skrikandes

De här har jag funderat på och skulle antagligen kontakta om det var aktuellt: Tim McInnery, Colin Firth, Rowan Atkinson, Michael Praed, Gregg Rainwater, Ray Winstone, Clive Mantle, John Nettles, Craig Parker, Nicholas Grace, Phillip Davis, Tami Stronach, Kirsten Dunst, Judi Dench, Judi Trott mfl. (Nej, alla är inte britter, men de flesta.)

www.stuteriprecious.se

[tiiia]
2008-01-10, 21:54

#8 men viggo är ju dansk?

achintya
2008-01-11, 00:35

jonathan rhys-meyers är given, älskar honom i gormenghast.. (om ni inte har sett så måste ni se.. underbar fantasyminiserie)

Sehvrin
2008-01-11, 00:48

Hm… skulle jag göra en film just nu så skulle det nog vara på min "Ondskans reservat" och då skulle jag nog vilja ha Alan Rickman  som den onde Fursten. (han är en av mina favoritskådisar och han är så bra på att spela synisk och ond ^^) men resten vet jag inte… får tänka lite mer på det, men Rowan Atkinson är ju redigt bra när det kommer till att spela onda karaktärer…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2008-01-11, 19:57

#9 Viggo är född och uppvuxen i New York. Har medverkat i en drös amerikanska filmer långt innan LOTR.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-01-11, 19:59

#12 (Uppvuxen i New York, senare bosatt i Sydamerika.)

www.stuteriprecious.se

EmmaG
2008-01-11, 20:04

Men däremot har Viggo en dansk pappa ;-)

// Emma, aka Althea

lothus1
2008-01-12, 22:21

Ha, ha….klockrent vore ju om Quentin Tarantino producerade min film Räcka ut tungan Skådespelare som Angelina Jolie, Clive Owen, Jake Gyllenhaal, Jessica Alba,  Matt Damon och Uma Thurman.

SHIT! Vilken kompott det blev Räcka ut tungan

Nu är det ju inte en renodlad fantasybok jag skriver på utan det är mer en skräckhistoria där man kämpar mot underjordens mest groteska "creatures". Mycket skräck, gore och maming Förvånad

Hiskeliga, blodiga ritualer i katakomber m.m.

TerriZue
2008-01-15, 09:01

Har iingen aning om vem som skulle spela huvudrollerna, det finns lixom ingen som passar… :/

Men däremot några biroller… min "gulliga sagotant" tant Mirelle skulle kunna spelas av (ååh jag vet inte vad hon heter men hon som spelar Mcgonagall i Harry Potter iaf)

Och även jag har en karaktär (Atlas heter han) som skulle kunna spelas av Sean Connery. Min onda Lord har jag därmot svårt att tänka mig vem som skulle kunna spela honom…

Men en sak är säker: om de nånsin gör film av mina böcker så ska jag DEFENITIVT ha ett finger med i spelet så att den inte blir lika illa gjord som HP-filmerna eller Eragon! :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Josefinee
2008-02-03, 23:15

Oj! Hm, vet inte vem som skulle ha huvudrollen, men Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Kate Walsh, Evanna Lynch och Viggo Mortensen skulle nog va me :P

Josefinee
2008-02-03, 23:15

#16 Hon som spelar McGonagall heter Maggie Smith, är nästan helsäker på det ^^

TerriZue
2008-02-05, 21:14

#18 Hehe det var ju ett gulligt namn! :) Tack så mycket!

Ahnna
2008-02-06, 22:01

#16 Men en sak är säker: om de nånsin gör film av mina böcker så ska jag DEFENITIVT ha ett finger med i spelet så att den inte blir lika illa gjord som HP-filmerna eller Eragon!

Instämmer, MEN! Om man ska kunna ha ett finger med i spelet så måste man i princip göra filmen själv. (Har du 200 miljoner dollar?) När en person skriver ett filmmanus baserat på en bok så får denne en egen copyright. (Har för mig att det är så.) Och när manuset sedan säljs till den som ska göra filmen, om det inte är samma som har skrivit det, så hamnar copyright hos dem. Det är bland annat därför som manusförfattarna strejkar i USA, de kräver nya regler så att de också kan tjäna pengar på sina verk istället för att alla pengar ska gå till film- och TV-bolagen.

Och även om man själv skulle stå där med copyright och alla rättigheter till filmen så måste man kunna förmedla sin vision till filmskaparna, skådespelarna och animerarna etc. (Och hålla sig inom budgeten.) Det är en invecklad historia, men ni har säkert sett hur många namn som florerar i eftertexterna till filmer? MASSOR!

www.stuteriprecious.se

TerriZue
2008-02-12, 20:47

#20 Självklart! Men jag SKa ha ett finger med… jag får väl helt enkelt försöka hitta någon manusförfattare (om jag nu inte själv väljer att skriva manuset) och regissör som jag har bra kontakt med och kan prata ihop mig med…  så att vi tillsammans kan göra en bra film, sen om mitt namn står med i eftertexterna (förutom att det är baserat på min bok) det spelar mig inte så stor roll…

Tror dock inte för mycket på att det nånsin blir film av nån av mina böcker (men jag hoppas ju ;)) Det finns ju hur mycket som helst att tänka på men den dagen, den sorgen.. :)

AnnaFreds
2008-03-16, 23:07

Helena Bonham Carter, antingen i huvudroll eller en stor biroll, Sen vet jag inte, jag älskar Johnny Depp men då kanske folk bara ser Johnny depp (bara för att han är med) eller liknande. Fast han är ju grym skådis <3 Sen vet jag inte så mycket om platser, men Nya Zeeland verkar som ett bra fantasyställe ;)

loreena
2008-03-29, 00:02

Blir nog en hel del sevärda filmer tror jag! Kul med så många svar. Glad

Nya Zeeland, Island, Skottland och Irland skulle vara lämpliga ställen tycker jag.

Själv är jag så rysligt dålig på namn och minns aldrig vad skådespelaren heter efter att jag sett en film.. "stjärnfallet" i Stardust skulle nog kunna ha en av de kvinliga rollerna i min film. Heat Ledger (stavas det så?) skulle passat bra i min fantasyvärld också..Gråter

EmmaG
2008-03-29, 00:05

Aprpå det # 23 säger om filmlocations så skulle jag vilja ha åtminstone en del i min film i rumänien!

// Emma, aka Althea

AnnaFreds
2008-03-29, 14:02

Oh scottland förstås! Underbart landskap, kanske vid lochnesssjön, så kan man få med odjuret i filmen ;)

Ijin
2008-03-29, 16:24

Skulle göra en om bokserien "Dödensport"….

Josefinee
2008-03-31, 18:19

#22 Tror inte att det är någon risk, Johnny är ingen sk. "typecast". Eller jo, de som endast sett Johnny i Pirates kommer förmodligen bara tänka på Jack. Men har man sett hur mycket mer han har gjort så gör man inte det. Har aldrig sett en film där jag tänkt på en annan roll en den han spelar.

Thenightwof
2008-04-02, 20:07

Huvudrollen skulle nog spelas av Jodelle Ferland eftersom hon är så duktig skådespelare.Birollen skulle nog Johnny Depp få eftersom han är så charmig och jag vet att Jodelle vill jobba med honom

Hamka
2008-04-05, 11:46

Som huvudroll skulle jag utan tvekan välja Hans Matheson ,

Andra som jag skulle vilja ha med: Hansi Kursch (sångare i Blind Guardian) , Tarja Turunen (ex Nightwish) , Fabio Lione (Rhapsody of fire) , Miranda Otto , Christopher Lee …

Som inspelningsplats skulle jag nog välja Nya zeeland eller Irland .

loreena
2008-09-02, 22:59

putt

Upp till toppen