Etikett08-litteratur-författare
Läst 924 ggr
skrellet
2008-01-11, 10:17

Hack n' slash

Är det ingen som läser hack n slash fantasy här inne? i stil med RA Salvatore eller nått annat i från D&D-världen.

Madde80
2008-01-11, 10:50

Jodå, Har läst alla böcker om Drizzt av Salvatore, älskar dem!!! Hehe, kallas de hack n' slash? (Visst, lite gore-iga är de ju…)

Jag har bara läst två författare från Forgotten Realms (som jag kommer ihåg), Salvatore och Cunningham.

Det enda jag har lite svårt för är vissa karaktärers ganska "grunda" mentalitet. När det kommer till drows så förstår jag att det är svårt att spriva om och leva sig in i hur de fungerar, eftersom de är så vitt skillda människor. Jag har svårt för karaktärer som helt enkelt är grymma utan anledning, och gör oförståndiga saker på grund av detta. Salvatore har lyckats bra, och gett sina karaktärer bra motiv, men jag tycker inte att Cunninghams Liriel i Daughter of the Drow-serie är övertygande. Då läser jag hellre om en halvalv som Arilyn Moonblade, som på något så när har våra värderingar ;).

skrellet
2008-01-11, 10:53

Om man har läst reglerna till rollspelet så går dom in djupare på mentalitet och uppfostran. även om drizztböckerna beskriver det ganska bra.

hade jag blivit uppfostrad att tjejer är gudar och män slavar, med en piska och stryk. då hade jag nog vart ganska "ond" i sinnet med.

det känns lite som man måste ha testat på rollspelet och vara väl insatt i alla monster för att få full insikt i romanerna.

Upp till toppen