Annons:
Etikett03-film-serier
Läst 13701 ggr
EmmaG
12/27/07, 12:32 AM

Narnia; Häxan & Lejonet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kort recension och skojsiga fakta om filmen

För några dagar sen stod jag och bligade i vår DVDhylla här hemma för att ha nåt att småtitta på medan jag rullade julgodis. Efter en stunds funderade drog jag fram Narnia. Det är nog tredje gången jag ser den sen den släpptes -05. En gång på bio, när jag köpte filmen, också nu. Jag är sån att jag tycker att bra filmer förtjänar att tittas på - ofta! Och nu i efterhand undrar jag varför jag inte sett på den fler gånger!?

Och visst är det svårt att göra en bra film av en bra bok. Oftast blir resultatet halvdant, mycket utlämnat och filmen känns bara halv. Nu var det många år sen jag läste boken så jag ska inte sitta här och säga att de inte ändrat på något i filmen. Det har de säkert, för det brukar man ju oftast göra, och jag minns inte boken så mycket mer än i stora drag. Men när jag ser filmen så känns det som att de har lyckats i alla fall. Den är storslagen, vacker och mäktig. Jag önskar så att jag fick hoppa in i Narnia, krama om Aslan och borra ansiktet i hans stora man! Men jag kanske får nöja mig med att krama det stora gosedjurslejonet på Akademibokhandeln i Jönköping..  Och häxan! Jag tycker verkligen att de har lyckats med den vita häxan. Hon är sådär lagom elak och hemsk i en sån här barnfilm. Men personligen så får jag säga att Tilda Swinton är en riktigtvacker häxa!

Skulle det va så att du helt levt hela ditt liv under en sten i skogen och helt missat vad Narnia handlar om så kommer en kort handling här..

Filmen är baserad på boken med samma namn av författaren C S Lewis, och är den andra boken i en serie om 7 böcker om landet Narnia. Även om boken är den andra i raden, så skrevs den dock först.

De fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy blir ivägskickade till en professor på landet i England, precis som många andra barn blev under kriget för att undkomma främst flyganfallen i London. När de en dag leker kurragömma så hittar Lucy ett klädskåp som leder till det magiska landet Narnia som är under den Vita Häxans våld. Senare kommer alla fyra syskonen dit tillsammans och får vara med om fantastiska saker.

Skojsiga fakta;
- Filmen är till största delen filmad i kronologisk ordning (vilket man inte brukar göra så mycket) Förutom den sista scenen när syskonen ramlar ur garderoben efter att ha levt i Narnia. Denna filmades innan alla utomhusscener så att barnen fortfarande skulle va bleka och se ut som de gjorde när de gick in i garderoben.
- Skaparna bakom filmen bad om tillåtelse att ta in 12st renar till Nya Zeeland för att dra Vita Häxans släde. Dock fick dom inte detta p.g.a en potentiell dödlig sjukdom som Nordamerikanska renar bär på. Dock fick de ta in 10st vargar.
- Tilda Swinton (spelar Vita Häxan) hade inte läst boken innan inspelningen
- Medproducenten Douglas Gresham är styvson till C S Lewis
- Georgie Henleys (spelar Lucy) reaktion när hon träffar Mr. Tumnus första gången är genuint äkta. Hon hade inte sett sin motspelare i full faunmundering tidigare så skriken och reaktionen är äkta
- Varje utsmyckning i garderoben är en viktig händelse ifrån första Narniaboken "Min morbror Trollkarlen"
- Inga riktiga lejon används i filmen, utan Aslan är helt dataanimerad.
- Pälsen runt Vita Häxans hals under stridscenen är Aslans man som blev avrakad kvällen innan
- Aslan betyder lejon på Turkiska

Källa; www.imdb.com
Relaterad länk; www.narnia.com

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Thara
12/30/07, 5:29 PM
#1

Hej Emma…

Narnia är helt underbar.

Jag har original filmen här hemma och den nya versionen…

Original versionen så är lejonet uppbyggd av en "docka" helt fascinerande. Jag älskade filmen som liten och jag fortsätter att älska den som vuxen…… :)

Men sen en till film som är grymt bra, om man vill drömma sig bort *S* är ju Labyrinth med David Bowie….

EmmaG
12/31/07, 2:37 PM
#2

Hej på dig med Thara! ;-)
Jag har gamla Narnia på VHS, uppdelat på 3 delar, gick tydligen på tv för länge sen. Var länge sen jag såg dessa så jag kommer inte riktigt ihåg hur dom är tyvärr.
Men jag tror det har kommit en eller två ytterligare otecknade versioner väl?

Tyvärr har jag aldrig sett Labyrinth! ¨Känns lite dåligt av mig ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Thara
12/31/07, 3:41 PM
#3

Hej Emma :)

Japp den gick på tv när jag var liten *Skrattar* jag älskade den och grät varje gång jag såg när Aslan blev dödad..

min dotter 9 år gråter också till den nya.. *haha* Vet faktiskt inte om dom kommit ut ännu men det är iaf filmer som är ett måste hmma i hyllan *S*

Ohh Labyrinth den är superbra… gammal dock, mycket sång… vet inte om den går att få tag på…..

Och sen :) gott nytt år….

leja
1/1/08, 12:26 PM
#4

I stort sett hela Narnia finns som en BBC serie, med mindre bra trickfilmning, men utmärkta skådespelare. Har sett vissa delar av den och den finns att få tag på, har sett den på nätet(men kommer inte ihåg var). Så om man inte vill vänta på de nya filmerna så rekomenderas denna tv serie.

Vad ska man ha som signatur tro?

Rita-S
1/1/08, 3:17 PM
#5

jag har dom 4 böckerna i form av 3 miniseries på 6 epsioder här hemma på dvd :)

jag minns dom från jag va ung, i norge skickas Narnia oftast i mellandagarna från och med 1 juldagen och fram til och med nyårsafton, på tv självklart. Första året det gick var ju lejonet, häxan och klädskammaren som det heter på norska. Sen året efter kom prince caspian och bok nr 4 Kung Caspian och keppet Gryningen i samma serie, och året efter där igjen  den 5e boken Silverstolen i en serie. Dock var det lejonet, häxan och klädkammaren som blev populär så det är den som dom oftast skickar om igjen. Den serien om Caspian brukar även den gå, medan silverstolen har jag inte fått med mig gått mer enn en gong. Jag simpelthen älskar dom, dom är underbart naiva i sin framstälning, den mekaniska dockan är fantastisk nostalgist för mig och tårarana rinner rätt ofta under serien pga barndomsminner och nostalgi :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: