Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1536 ggr
EmmaG
2007-11-09 22:45

Tusen år av fantasy - Resan till Mordor

När jag var i Skövde idag tog jag en sväng in på Akademibokhandeln & på fantasydelen hittade jag faktaboken "Tusen år av fantasy" av Bo Eriksson.

Tolkiens Arda om boken;
Bo Erikssons Tusen år av fantasy: Resan till Mordor, som ges ut av Historiska media. Boken är redan utgiven och anmäldes den 22 september i Dagens Nyheter med en mycket gillande recension. Tusen år av fantasy behandlar fantasygenrens framväxt och rötter i äldre tid, från Bibeln och Eddan till kung Artur och Dante. I egenskap av genrens främsta verk används Ringarnas herre genomgående som en referenspunkt. Framställningen följer ringbäraren Frodo på dennes väg till Domberget och gör parallella nedslag i den medeltida kulturen och litteraturen.

Akademibokhandeln om boken;

Tolkiens främsta inspirationskälla var medeltiden. Ringarnas herre liksom de andra böcker han skrivit utspelas i en tänkt medeltid. Den fantastiska medeltiden. Resan till Mordor handlar om denna tänkta medeltid, såväl som om den faktiska medeltid som har varit Tolkiens källa till inspiration.

Bo Eriksson följer här Tolkiens romanfigur ringbäraren Frodo på hans resa mot Mordor och gör parallella nedslag i den medeltida kulturen i allmänhet och litteraturen i synnerhet.

Längs vägen träffar vi på allt från skapelsen till Ragnarök och Apokalypsen, såsom de skildras i Bibeln och Eddan. Vi får ta del av historierna om kung Artur och riddarna kring det runda bordet, om jakten på den heliga Graal och om Dantes resa genom helvetet, skärselden och upp mot himmelriket. Vi får läsa om de medeltida djurböckernas, fantasifulla skildringar av enhörningar, sirener, kentaurer och den farliga gripen och läsa om föremål som magiska ringar, osynlighetsmantlar och mäktiga svärd.

-------------------------------------------------------------------------------

Har ju som sagt inte läst den själv så jag inte ge någon egen åsikt. Kanske någon annan kan?
Jag tror iaf att jag ska önska mig den i julklapp så kanske kommer en recension från mig då =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
EmmaG
2007-11-09 22:46
#1

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2007-12-25 20:02
#2

Yes! Jag fick denna i julklapp! Så här ska det läsas & skrivas av bara den nu ;-)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Upp till toppen
Annons: