Etikett08-litteratur-författare
Läst 1213 ggr
EmmaG
2007-10-03, 12:55

Fantastisk litteratur

I tråden "Favoritfilm/tvserie?" började vi komma lite OT då vi började diskutera lite smått fantastisk litteratur (och vad Buffy & Angel egentligen är).
Efter lite googlande hittade att inne på Catahya en kille som skrivit en artikelserie i 6 delar om detta.

Är ni intresserade så rekomenderar jag den!

Del 1 - Introduktion

Del 2 - Sci-fi

Del 3 - Gotisk litt.

Del 4 - Magisk realism

Del 5 - Folklore

Del 6 -  Fantasy

En del av det som står i del 6 tas även upp i Vad är fantasy

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2007-10-03, 19:22

För att återgå till det där med high och low fantasy. Är inte så knepigt som man kan tro utan det handlar om att low fantasy (oftast) utspelar sig i vår egna värld eller parallellt med den. I den kategorin passar tex Harry Potter och Blommornas krig.

High fantasy däremot är en helt och hållet fiktiv värld och allt som hör därtill, utan några som helst anknytningar till vår verklighet. Här ser vi böcker som LOTR och Svavelvinter.

Om jag inte minns fel så står det nog mer om detta i en av artiklarna som Emma länkat till. Kommer dock inte ihåg eftersom det var så längesedan jag kollade igenom dem. Räcka ut tungan

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
2007-10-03, 19:29

Aha, okej! Se man lär sig nåt nytt varje dag Cool

// Emma, aka Althea

Frida
2007-10-03, 20:32

Sen kan jag över lag rekomendera Catahya eftersom där finns lite av varje och hela tiden uppdateras med intressanta nyheter. Jag heter Sendacana på Catahya så blir/är ni medlemmar där får ni gärna skriva en rad i min gästbok Glad

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
2007-11-10, 23:07

*putt*

// Emma, aka Althea

vimes
2007-11-12, 09:55

Jag håller inte med om att fantastisk litteratur spänner över både realism och icke-realistisk litteratur. Det ligger ju i den fantastiska litteraturens natur att vara icke-realistisk. Om något så har kanske fantasy och skräck rätt starka kopplingar till vanlig klassisk litteratur, medan sci-fi i allra högsta grad är en ny litteraturform.

Upp till toppen