Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1967 ggr
Conny81
8/28/15, 7:19 PM

Guldstjärna till den som kan identifiera boken!

Hej!

Har länge försökt hitta en bok jag läste som ung 90-talet. Boken handlar om en ung man vars riktig namn är ett kraftord. Hans mor säger hela tiden att han inte får säga sitt riktiga namn till andra, därför kallas han för för en förkortning av sitt namn. Kan man bara ett sådant kraftord så får man någon sorts förmåga, vid 2 ord blir man lite mäktigare och vid tre så blir man en magiker. Hjälten blir förråd på något vis och blir slav som roddare på ett skepp. Lite senare slår han följe med en typ som svär att han ska döda honom, men jag tror hjälten har räddat hans liv någon gång därför avvaktar följeslagaren. Följeslagaren lyckas också lära sig ett kraftord och blir jätte stark av det, han är inte heller människa.

Detta är det enda jag kommer ihåg från första boken som är den enda jag läst. Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand.

Annons:
[Lilyz]1
8/28/15, 7:22 PM
#1

Åh jag har också läst den, kan den heta "Den rättrådige"? 🙂

Conny81
8/28/15, 7:22 PM
#2

Ska kolla direkt!

[Lilyz]1
8/28/15, 7:24 PM
#3

Ja, Den Rättrådige av Dave Duncan är det!

Conny81
8/28/15, 7:29 PM
#4

Mången tacker Lilyz! Så underbart med lite peace of mind. Har sökt som en galning på google utan resultat. Går in på denna sidan och reggar, 3 minuter senare är det löst. =-)

[Lilyz]1
8/28/15, 7:31 PM
#5

Haha såg rubriken under "nya inlägg" och eftersom jag gillar böcker klickade jag och blev helt paff när du beskriver en bok som även jag läste som ung, fast den verkar vara ganska okänd. Roligt att kunna hjälpa till! 😃

Upp till toppen
Annons: