Etikett08-litteratur-författare
Läst 31015 ggr
Pajjen
2011-02-08, 14:11

Tips på bra fantasyböcker

Jag sitter just nu i klister. Letat som en dåre efter någon riktigt bra fantasy bok/serie som får blodet att isa och ögonen att tåras (you name it). Men hittar absolut ingenting någonstanns!!

Har vart på åtskilliga bibliotek men inget tycks intressera mig längre. Har läst ut twilight/vampire diaries/ true blood/stall norrsken/mm.
Men nu kommer jag ingen vart längre. Det är inte kul…

Så nu:

GE MIG TIPS PÅ ER ABSOLUT BÄSTA FANTASY SOM DU NÅGONSIN LÄST!!!

Blir er evigt tacksam!Tyst

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Pajjen
2011-02-08, 14:12

Update;

Inget Harry Potter eller Eragon heller. Allready read!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Sehvrin
2011-02-08, 14:39

Vill du ha böcker på svenska eller engelska?

Lite tips om böcker som finns på svenska så länge:

Bläckhjärta av Cornelia Funke (med uppföljarna Bläckmagi och Bläckdöd). Lite udda fantasy som handlar om vad som händer när en fantasy-skurk lyckas ta sig till den riktiga världen.

Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea av David Eddings. Dessa två serier är väldigt klassisk fantasy och berättarstilen påminner om den i Eragon (en väldigt filmatisk berättarstil).

Alla böcker av Neil Gaiman.

(Har åtminstone ett tips till om du kan tänka dig läsa på engelska)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pajjen
2011-02-08, 14:41

Läser inte så mycket på engelska, men är boken bra så gör jag det absolut!
Sträckläste bla MJ Trow's A brief history of vampires. :)

Sehvrin
2011-02-08, 15:01

Eftersom du verkar gilla vampyrer och sånt:

Dresden Files av Jim Butcher. Vampyrerna är visserligen bara mer eller mindre bikaraktärer, men de finns där. Bokserien handlar om en trollkarl vid namn Harry Dresden som lever i Chicago och som hyr ut sina tjänster. Vanligen handlar det om att hitta förlorade saker, men då och då dyker det fall som är betydligt svårare och farligare. Dresden får stå ut med allt från poliser, maffiabossar, onda trollkarlar, goda trollkarlar (som är riktiga skitstövlar), varulvar, vampyrer (av olika slag), älvor, zombier och en talande döskalle och mycket mer.

Serien är skriven i noir-stil (klassik, amerikansk deckar-stil) och hittills har det kommit 12 böcker plus en novelsamling.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pajjen
2011-02-08, 15:30

Okej, ja jag håller utkik när jag ska ner till stadsbibblan alldeles snart! :)
Tack för tipset!

[HarryPotterKaniner]
2011-02-18, 15:44

Harry Potter serien

Bläckhjärta, Bläckmagi, Bläckdöd

Vargbröder

Pajjen
2011-02-18, 17:44

Vargbröder har jag redan läst ut hela serien. väldigt bra måste jag får säga! (Y)

Paulinaborg
2011-02-18, 20:54

Vampire diaries

True blood

simudainkain
2011-02-19, 12:58

Guy Gavriel Kay serie "Fionavars Vävnad".

Ursula Leguins Serie om "Övärlden"

Läser just nu igen, Marion Zimmer Bradleys serie om Kung Artur-sagan ur kvinnornas och den keltiska kulturens perspektiv. "Avalons dimmor" är mest känd.

Den längst av dem alla, Robert Jordans serie "Wheel of time".

Pajjen
2011-02-26, 02:19

#8 Redan läst alla :p

Paulinaborg
2011-02-27, 22:04

#10 Okej ;) House of night "nattens hus" ? :)

Pajjen
2011-04-26, 23:47

#10 redan läst, och gillade inte så värst mycket ;p
men tack tack endå! :)

denstore
2011-04-27, 09:07

De flesta av Raymond Feists böcker har översatts till svenska.

Några stycken av Modesitts böcker har också översatts.

TV-aktuella George RR Martin har väl också fått sina böcker översatta.

AnnaMoonshadow
2011-04-27, 15:00

Tipsar om nästan allt av David Eddings, Tamora Pierce och Terry Goodkind.

För närvarande läser jag rätt mycket fantasyromantik, då mest på engelska. Undead and unwed av Mary Janice Davidson är jätterolig.

Serien Blue Bloods av Melissa De la Cruz är en ungdomsfantasy om vampyrer med rätt bra story.

Moon Called av Patricia Briggs är en spändande romantisk varulvsserie.

Right Hand Magic av Nancy Collins är första boken i en serie som jag helt klart tänker fortsätta köpa.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Shanea
2011-04-27, 15:46

#9 Åh, där var ett namn som jag inte hört på länge som känns underskattat, Guy Gavriel Kay serie "Fionavars Vävnad" alltså :) Borde man ta och läsa om… Har för mig att det var sådana böcker man verkligen kunde sluka liksom… :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

simudainkain
2011-04-27, 16:14

#15 Ja, hans böcker har så många bottnar och perspektiv. Flört

Skogselva
2011-04-28, 17:41

Varje gång någon frågar mig säger jag The Lies of Locke Lamora och Red Seas Under Red Skies! av Scott Lynch, de finns översatta till svenska, men jag har bara läst dem på engelska. Locke Lamoras lögner och Rött hav under röd himmel, heter de.

Svärdens väktare av Nick Perumov är också en bra serie, finns nog sju utkomna böcker hittills.

Sedan finns också en serie av Moira J Moore som börjar med boken "Resenting the Hero" också jättebra och någorlunda många böcker. Av de serier jag rekommenderat så är denna mest troligast att bli romantisk, jag hoppas inte, för det skulle vara så klisché och tråkigt om de två huvudpersonerna blev kära i varandra, men dömer jag utifrån andra kvinnliga fantasyförfattare jag har läst så lär det bli så. Jag är bara igenom halva första boken, så jag vet inte, men jag fruktar att det blir så. Den finns bara på engelska.

Name of the Wind av Patrick Rothfuss förstås (finns också på svenska, men jag läser mest engelska böcker.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ebok
2011-05-04, 21:17

Terry Goodkind, sanningenssvärd/sword of truth, som någon nämnde. Helt klart det bästa jag läst hittils!

Robin hobb skriver även hon bra böcker.

Night angel trilogin av Brent weeks är en stor favvo med. Blev att man sträckläste den, otroligt fast blir man! Handlar om en lönnmördare, om man gillar det.

Locke Lamora, om tjuvar. Underbar, dock är författaren rätt seg på att få ut sina böcker.

Endroppeihavet
2011-05-10, 12:01

Jag gillade verkligen Kristin Cashore - Graceling och Fire.

Riktigt intressanta böcker, väntar med spänning på uppföljare!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

fiffiluren
2011-05-10, 16:25
[Alenzi]
2011-05-15, 16:42

Allt av Robin Hobb  = ♥ (men börja med Assasin's Apprentice) Lite mer vuxenfantasy.. Mycket genomarbetade karaktärer, en hel del underliggande ångest, mycket spänning, fantastiskt språk, invecklade plots, underbart univers.

ringnos
2011-05-16, 18:30

Kan bara hålla med #21, jag saknar ord för hur mycket jag älskar Hobbs böcker. (Så därför kanske den här kommentaren var överflödig…)

[Alenzi]
2011-05-16, 21:14

#22 Jag har det på samma sätt, det är en helt unik bokupplevelse.. Varenda gång. Sagolikt :)

denstore
2011-05-17, 16:54

Då bara för att vara motvals, så blev jag inte alls så imponerad av Hobbs böcker. Jag tyckte t.o.m. att det var svårt att läsa färdigt den tredje boken. Och det är nog första gången i mitt vuxna liv jag ens funderat på att låta bli att avsluta en bok.

[Alenzi]
2011-05-17, 17:24

Intressant, vad gillar du för böcker då?

Och vilken serie var det du läste, av Hobb, som du inte tyckte om?

denstore
2011-05-17, 20:08

#25 Det var The Farseer Triology. Problemet med dem, och kanske Hobb, var att jag tyckte det blev lite väl självömkande och rent ut sagt tråkigt ibland. Och då är jag inte den som kräver actionspäckade berättelser. Men läser jag fantasy, så vill jag förundras eller överaskas. För mig hade Hobb inget av den varan.

Jag läser rätt vitt och brett, men kanske mest sf och fantasy. Nästan allt jag hittar i fantasy. Dock så har jag ständigt återkommit till Raymond Feist, L.E. Modesitt, George RR Martin och Steven Erikson. Gillar böcker av t.ex. Tad Williams Brent Weeks och R.A. Salvatore också, men samtidigt så skriver de rätt ojämnt, och lite skräp trillar igenom också. Lite fantasyvärldens pulp fiction.:)

Klassiker som Tolkien och White är ju också återkommande, men jag försöker hålla igen lite på omläsningarna numera.

ringnos
2011-05-17, 21:51

#26, jag håller med om att Hobbs huvudkaraktärer är rätt självömkande och Fitz måste ha varit allra värst. ..och ja, ibland tyckte jag att han bara kunde skärpa sig. Men det jag tycker är nice med karaktärerna är att de alla utvecklas, och alla har sjukt stor utvecklingspotential (även om det går rätt trögt ibland). ..Kanske jag tyckte/tycker att Hobbs karaktärer talar till mig just på grund av mina egna självömkningstendenser. När jag började läsa Hobb lärde jag mig faktiskt en del om mig själv. Jag tror att Hobb kom in i mitt liv i precis rätt tidpunkt :P (Visst låter det episkt? Men Hobb är verkligen min största förälskelse)

..sedan tycker jag också att böckerna är som bäst om man har läst alla (förutom Soldiers son-triologin som utspelar sig i en annan värld).

[Alenzi]
2011-05-17, 22:01

#26 Precis som #27 så tycker jag också att just denna självömkan är en del av tjusningen. Inte minst på grund av självdistansen och -ironin som Hobb ju rent faktiskt har, när hon gång på gång fyller Fitz med självinsikt och därpå följande förakt och ångestframkallad ångest (XD) när han inser hur fånigt han beter sig. Även de andra karaktärerna får ju nog då och då..

Jag misstänkte först att det kanske var SS-trilogin du hade läst eftersom de ju är rätt annorlunda. Första gången jag försökte ta mig igenom dem stannade jag vid halva första boken, men andra gången var jag såld där också.

Ååååååååååååååååh jag ser precis att jag missat att Dragon Haven kommit ut.. O.O Bokus nästa!

ringnos
2011-05-17, 22:11

#28 Har precis läst ut den, är mycket nöjd ;)

denstore
2011-05-17, 22:33

#27 & 28. Fast det finns väl gott om självömkande karaktärer ute i litteraturen. Det är ju en av arketyperna i modern fantasy. 90% av all fantasy handlar om en eller flera personer som är osäkra på sin förmåga att klara uppgifterna de ställs inför. Problemet med Fitz är mest att han är en fjant som inte kan bestämma sig. Han har alla förutsättningar, både socialt och egenskapsmässigt, stöd från alla, och till på köpet en position och ett livskall. Ändå kommer det ingenstans i tre böcker. Och det som gjorde att jag övervägde att sluta läsa dem var inte självömkandet, utan att handlingen var så tom. Någonstans tycker jag att det ska finnas något som driver mig att läsa vidare. Jag vill ju ha reda på vad som händer. I Farseer-trilogin hyste jag hopp om det i två böcker, men trean totalt dödade hela suget för mig. All fantasy måste inte vara episka berättelser. Men för mig är det dock viktigt att det finns en bra story. Det tycker jag inte det finns i Farseer-trilogin.

ringnos
2011-05-18, 00:45

Med risk för att ta det lite väl OT..

Självklart, visst är det så, fantasy-huvudkaraktärer är mesar. Jag ville mest redogöra varför jag föll för just den här ultramesen :) Och som jag påpekade, Farseer-triologin gör sig inte helt rätt utan de andra serierna, tycker jag. Sen vet jag inte om jag skulle tycka om Farseer-triologin lika mycket nu än för 7 år sedan när jag påbörjade min Hobb-resa. Det skulle lika gärna kunna vara nostalgi som är källan till min vurm. Jag kanske skulle undersöka saken och återkomma.. eller ännu hellre, ta en titt på författarna du nämnde då jag egentligen inte är särskilt väl bevandrad inom genren. Feist har jag hört talas om, vilken serie "ska" man börja med?

denstore
2011-05-18, 16:45

Jag gillar fantasy mycket p.g.a. att det handlar om persongallerier som utvecklas. Problemet med Fitz var att jag inte tyckte han utvecklades alls. Han bara gnäller över orättvisorna som han tycker han utsätts för. Och personerna runt omkring honom känns rätt platta. Men visst, det är tycke och smak.

Skall man läsa Feist så är det bäst att börja från början. Magician på engelska. Magikerns lärling eller något sånt på svenska. Feists styrka är den sammanhängande historian, och de återkommande personerna. Svagheten är antagligen att de senare böckerna ibland känns lite som en repetition av de tidigare. Egentligen är det mer som att ständigt skala av nya lager på en lök, och man hoppas han når kärnan nu när det hela skall ta slut. Två böcker kvar i sviten, om man skall tro honom själv.

Egentligen tycker jag att Modesitt är bättre vuxenfantasy. Läser man på engelska så kan man börja lite var man vill. På svenska finns bara de första böckerna ur Recluse-serien utgivna. Lite av charmen med Modesitts Recluse-serie är att allt eftersom man läser igenom böckerna, så binds nytt samman med gammalt. Därför blir ofta olika saker som varit rätt fel, svart eller vitt lite omkastat efterhand. Och saker som kan tyckas vara små eller obetydliga ger stort genomslag i senare tid. Dessutom är böckerna inte skrivna i kronologisk ordning, så ibland tar det lite tid att hitta rätt, men det är bara en krydda. Corean-böckerna är lite en mix av sf och fantasy. Spellsong-böckerna är fantasy, men lite ovanliga. De tre första i den serien är lite av favoriter för mig. Kanske mest för att huvudpersonen är en medelålders lite misslyckad operasångerska. Någonstans känns det ganska gott att läsa om personer som får någon slags ny chans, även om det i detta fallet inte direkt är något som hon vill.

haschy
2011-05-19, 12:41

Håll utkik efter en författare som heter Libba Bray ;)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Ebok
2011-05-19, 17:43

Libba Bray läste jag faktiskt nyss, väldigt bra trilogi hon skrivit, i viktoriansk miljö och "häxor". Sträckläste dem faktiskt, sen var inte slutet så som jag väntat, hade gärna haft ett annat slut, men i övrigt väldigt bra ungdomsböcker!

[molly-macy-ajax]
2011-05-27, 17:52

den utvalda med uppföljare den mytospunna( elr ngt sånt) och den förutbestämda med p.c cast :)

haschy
2011-05-27, 23:05

Jo ett annat slut ville jag också ha!

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

theresonlycountryforme
2011-07-26, 11:41

Väktarserien av Joseph Delaney :)

Annelie84
2014-06-12, 19:53

Kan tipsa om Ödesgudinnans val och Porten. 
Två svenska fantasyböcker jag älskade! 
Utgivna på ett litet förlag Antares Bokförlag

Själv bad jag mitt bibliotek beställa hem böckerna!

Upp till toppen