Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 2590 ggr
jiithra
1/5/14, 6:31 PM

[Game of Thrones DwD] Teori om jättarna

Detta är en teori om saker som rör den senaste utkomna boken i GoT serien, Dance with Dragons, eller Drakarnas Dans som den heter på svenska. Har du inte läst den boken så rekomenderar jag att du inte läser vidare såvida du inte tycker spoilers är okej. Då orginaltexterna är på engelska har jag gjort mitt bästa för att översätta dem till svenska, men de är inte helt korrekta då min engelska inte är den bästa. Försöker snarare översätta innebörden än rad för rad.

I sången 'The last of the giants' som rövarna brukar sjunga, är en var raderna 'For when I am gone the singing will fade, (and the silence shall last long and long.)' Ungefärlig svensk text: När jag är borta ska all sång försvinna/tonas ut. (och tystnaden ska vara länge och länge (alltså under väldigt lång tid))

Children of the forests (skogens barn), kallar sig själv 'those who sing the song of the earth', vilket ungefär De som sjunger jordens sång, på det gamla språket (true tongue på engelska, kommer ej ihåg det korrekta svenska namnet på det)

Löv säger ju 'Gone down into the earth … Into the stones, into the trees. Before the First men came all this land that you call Westeros was home to us, yet even in those days we were few. The gods gave us long lives but not great numbers, lest we overrun the world as deer will overrun a wood where there are no wolves to hunt them. That was in the dawn of days, when our sun was rising. Now it sinks, and this is our long dwindling. The giants are almost gone as well, they who were our bane and our brothers. The great lions of the western hills have been slain, the unicorns are all but gone, the mammoths down to a few hundered. The direwolves will outlast us all, but their time will come as well. In the world that men have made, there is no room for them, or us.'

Ungefärlig svensk översättning:
_Försvunna nere i jorden… Inne i stenarna, inne i träden. Före de Första männen kom var detta land du kallar Westeros hem till oss, även om vi då också var få. Gudarna gav oss långt liv men inte många till antalet, så att vi inte överväldigade/blev för många för världen som hjortar blir för många för en skog där det inte är några vargar som jagar dem. Det var i gryningen av dagar, när vår sol reste/var på väg upp. Nu sjunker den, och detta är vår långa reducering/utdöende. Jättarna är nästan borta de med, de som var våra banérmän och våra bröder. De stora lejonen av 'Western hills' (västra kullarna, tror jag, dock ej säker) har blivit slagna/dödade, enhörningarna är i princip borta de med, mammutarna enbart ett hundratal. Skräckvargarna vill överleva os alla, men deras tid kommer komma för dem med. I världen som männen har gjort, är det ingen plats för dem, eller oss.
_

Min teori (observera att det är en TEORI, alltså inget som jag gjort en resarch på) är att när jättarna dör (vilket verkar vara ganska snart) kommer även skogens barn dö. For when I am gone the singing will fade. Kanske inte på en gång, men processen går kanske fortare. Alltså att jättarna och skogens barn har något gemensamt

Vad tror ni?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
jiithra
1/6/14, 5:25 PM
#1

ingen som tror någonting?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Halvdansken
1/6/14, 9:13 PM
#2

Jag tror inte att folk riktigt vet vad du frågar om. Jag gör i varje fall inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jiithra
1/6/14, 10:53 PM
#3

Det står längst ner…

Vad som står är:
Min teori (observera att det är en TEORI, alltså inget som jag gjort en resarch på) är att när jättarna dör (vilket verkar vara ganska snart) kommer även skogens barn dö. For when I am gone the singing will fade. Kanske inte på en gång, men processen går kanske fortare. Alltså att jättarna och skogens barn har något gemensamt

Räcker egentligen med att man läser sista meningen..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

denstore
1/14/14, 11:42 AM
#4

Jag vet inte riktigt hur Martin har planerat saker, men det känns ju lite som att skogens barn, jättar och alla andra fantasy-ingredienser är på väg bort, och ersättas av människor. Allt följer på det sättet klassisk high-fantasy-modell, och känns inte som ett nytt grepp direkt. I annan high fantasy är detta nästan allltid en pågående process. Kanske Martin däremot tänker illustrera det faktiska slutet, vem vet? Min gissning är dock inte att det blir så.

jiithra
1/14/14, 5:11 PM
#5

Löv säger ju att 'fantasyn' håller på att dö, så det förvånar mig inte om det kommer hända. Huruvida man faktiskt får läsa det eller ej vet jag inte, men Martin har visat god förmåga på att 'lura' sina läsare, framförallt med att döda karraktärer..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: