Etikett08-litteratur-författare
Läst 1885 ggr
jiithra
2013-11-22, 14:25

Hjälp att identifiera bok

Kom häromdagen att tänka på en bok(serie) jag läst för länge sedan. Kan dock inte komma ihåg vad den heter, men kommer ihåg lite av vad som händer.

Det handlar om en pojke som ska flyttas någonstans, och en man som ska skydda pojken. Det är en tredje med också, som kan magi. Pojken är en bortskämd typ som alltid vill få som han vill, typ. Pojken är typ prins eller liknande, också. Tror jag…

De flyger i nån flygsak som enbart huvudpersonen (mannen som ska skydda pojken) kan styra. Pojken tror dock att det är lätt och dödar honom, men snubben som kan magi återupplivar honom.

Har också minnen av att det är 'öar' de flyger runt mellan, och nånstans är det en gruvsak typ. De bor under jorden i grottsystem.

Det är lite steampunk-känsla över det hela, med maskiner och sånt. TROR att det var nån form av alver med också, och de skulle betalas med vatten. Kan dock ha blandat ihop serier då jag läst endel..

Nån som känner igen detta? Det är inte bästa förklaringen, men det är så mycket jag kommer på just nu. Känner ni igen delar av det från nån bok så säg till, är ni snälla. Och, somsagt, detta är enbart skrivet från vad jag minns = inte säkert att allt är rätt, jag kan ha blandat ihop serier..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag Glad
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

jiithra
2013-11-29, 16:40

Ingen som känner igen den?

Valar Morghulis

Kashii
2013-11-29, 23:00

Enda jag kommer och tänka på är Legenden om Kråkan, lite annorlunda serie, men bra enligt mig… Försök kom på lite mer om boken, om den var tjock, hur den var att läsa osv.

jiithra
2013-12-01, 18:57

Det var såpass länge sedan att jag inte minns om den var inbunden eller ej.. Kom bara att tänka på de delarna helt random häromdagen.
Kan du berätta lite mer om Legenden om Kråkan?

Valar Morghulis

Kashii
2013-12-04, 22:13

Samma sak där för mig. Längesen jag läste dem. Är en kort serie… Hittade länk om vad den handlar om på Catahya.

http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=591

Är första boken som personen skriver om.

jiithra
2013-12-05, 10:20

Kände inte igen handlingen som den beskrevs i recensionen, bland annat var det flickan som jag inte kände igen. Blev dock nyfiken på serien, tror jag ska kolla upp den

Valar Morghulis

Kashii
2013-12-05, 23:20

Varsogod för tipset då :P hittade en länk med en lista på massor av fantasyböcker, kanske kan vara någon av dem?

http://www.piruett.se/2012/05/02/200-scifi-och-fantasy-bocker-du-maste-lasa/

jiithra
2013-12-06, 10:09

Ska se TAck så mycket

Valar Morghulis

Kashii
2013-12-07, 21:37

No problems :) vet hur irriterande det är när man inte hittar en viss bok och bara kommer ihåg lite grann >< var så med Legenden om Kråkan för mig :P

marreG
2013-12-08, 12:36

Tror du tänker på Drakvingar i serien Dödens port. Författare Margaret Weis och Tracy Hickman.

jiithra
2013-12-08, 19:08

Kan det vara. Känner igen namnet

Valar Morghulis

jiithra
2013-12-08, 19:11

Det är den! Tack så mycket

Valar Morghulis