Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1684 ggr
chevy79forewer
2013-09-04 21:02

Egen bok

här är ett litet utdrag från en av mina historier som jag en dag hoppas ska bli fullt med böcker som kan pryda mitt hem =)

Cirdin tar ena skålen från Khim tillsammans med en trasa innan hon sätter sig vid Ewoyns sida. Hon doppar trasan i det iskalla vattnet och vrider långsamt ur den innan hon viker ihop den. Cirdin lägger den hopvikta trasan på Ewoyns panna. Khim går längsamt runt sängen till andra sidan. Hon sätter sig ner på knä bredvid sängen och ställer ner skålen på golvet framför sig. Khim tar försiktigt Ewoyns hand i sin högra medan hon doppar en trasa i skolen med den andra. Khim börjar försiktigt tvätta rent den sårifa handryggen. Ewoyn rycker till när trasan nuddar hennes hud.

-   Se ers nåd. Hon kan inte vara allt för borta i dimman. Awintim nickar långsamt medan hon långsamt går runt i rummet. Ibun kommer skyndande genom den öppna dörren.

-   Här är din väska Cirdin. Hon håller fram den mot cirdin.

-   Ställ den här bredvid mig. Ibun gör som hon säger och vackar sen undan för att inte vara i vägen. Khim tvättar fortfarande Ewoyns hand. Cirdin tar väskan och lägger den i sitt knä för att se över innehållet. ”Moenan och Aneon är slut. Fan också! Men jag har ju Cromeni och Dorph som kan vara ersättare. Sen måste jag ha Thromre till hennes hand.

-   Cirdin. Finner du det du söker? Awintim ser på henne.

-   Inte det som skulle vara det allra bästa men jag har örter med liknande effekter som kan hjälpa henne. Finns det någon färsk Melissis i trädgården?

-   Det ska de göra. Ibun var snäll och hämta de. Hon niger och försvinner ut genom dörren.

-   Khim här. Cirdin räcker henne påsen med torkad Tromre.

-   Mosa det till en gröt när du har tvättat klart. Häll ur skålen och gör rent den innan du börjar. Använd så lite vatten som möjligt. Arbeta snabbt och smörj sen in hennes hand och vira om ordentligt. Khim nickar och tar emot den lilla läderpungen. Awintim vandrar långsamt runt i rummet medan hon betraktar dom. Cirdin tar fram sin morgel och börjar stöta sönder de torkade bladen. Hon reser sig upp och går fram till det lilla bordet som står intill ena väggen. På bordet står en kanna med färskt vatten. Hon öser snabbt ner lite av vattnet i morgeln innan hon sluter den i sina händer och ser ner i dess djup.

-   Emperia! Vattnet börjar snabbt koka.

-   Gröten är färdig. Cirdin släpper morgeln med blicken och ser på Khim. Ibun kommer tillbaka in i rummet med en hand full av Melissis. Hon skyndar fram till Cirdin och ger henne den. Cirdin ser på Khim ett ögonblick innan hon svarar.

-   Bra smörj hennes hand med allt i skålen. Och vira om ordentligt med en trasa. Khim gör som hon säger. Cirdin kommer tillbaka till sängen med vet varma teét. ”Det borde ha dragit länge nog nu.”

-   Hjälper du mig att hålla upp henne så att jag kan ge henne det här? Khim nickar och ställer sig upp bredvid Ewoyn så att hon kan lyfta upp henne i sittande ställning. Cirdin för bak hennes huvud en liten bit och för morgeln mot hennes mun.

- Här Ewoyn försök att drick. Ewoyn öppnar munnen och dricker försiktigt den varma vätskan.

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

Annons:
Upp till toppen
Annons: