Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2801 ggr
[Memento Mori]
2013-07-04 19:28

Fantasyromaner

Har ni några bra förslag på Fantasyromaner? Gärna serier.Glad

(Snabbsökte bara om det fanns någon tråd om detta men hittade bara några som var mer allmänna fantasyböcker men om jag missade en får ni gärna länk.)

Annons:
Yelly Bean
2013-07-07 20:59
#1

Har du några exempel på vad du redan läst och tyckt om? 🙂

[Memento Mori]
2013-07-07 21:49
#2

Oj, de jag kommer på just nu är, tror den heter "Parasollprotektoratet" på svenska av Gail Carriger, "Vampire Academy" av Richelle Mead och minns inte vad sista serien hette men första boken är "Kallad av mörkret" av R-nånting Byrd.. Lipar

..Ganska mycket vampyr och varulvsböcker som jag i och för sig gillar så ni kan gärna tipsa om såna också (inte True blood eller Vampire Diaries) men jag är egentligen sugen på något annat inom fantasy typ häxor, trollkarlar, alver, etc. men jag hittar ingen bra roman, mycket möjligt att jag söker på fel ställen dock. 😉

Yelly Bean
2013-07-08 13:09
#3

Då kanske du skulle gilla House of Night? Handlar om ett vampyrinternat.  Så på så sätt är det ju likt Vampire Academy, men det är inte samma grej annars. Tycker dock Vampire Academy är bättre, men ändå värt att läsa. Tror det finns 10 böcker nu, men jag har inte läst den senaste än. 

Om du är sugen på något annat så tipsar jag om Harry Potter (haha, for ever and ever min favoritserie ❤️). Annars kanske Arvtagaren? Kanske mer känd som Eragon-serien. Det handlar om en vanlig bondpojke som blir drakryttare. Väldigt bra serier tycker jag! 🙂 I den finns allt du söker; en häxa, trollkarlar, alver + drakar och annat. 🙂

Frida
2013-07-08 13:26
#4

Är du mer intresserad av "klassisk" fantasy med magi och rätt tydliga gränser mellan gott och ont? Eller kan du även tänka dig de lite mer "nymodiga" författare som har dykt upp där allt är mer i gråskala och kanske inte så utpräglat stereotypt? Fantasy är ett väldigt brett begrepp som inte alltid är lätt att förstå sig på. 🙂

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Memento Mori]
2013-07-08 15:29
#5

#3 Harry Potter har jag också redan läst ja. Men de andra två verkar intressanta tyvärr så har jag sett Eragon-filmen så kommer troligtvis störa mig på att de är så olika med den går säkert att läsa ändå. 😉

#4 Jag kan tänka mig lite både ock, som sagt så känns det som om jag på senare tid har fastnat lite inom vampyr och varulvs -genren vilket kanske kan räknas som de du kallar nymodiga med mer gråskalor i. Kom och tänka på "The Snowwalkers son" som jag gillade och kanske räknas mer som klassisk fantasy.

Yelly Bean
2013-07-08 17:18
#6

#5 Filmen är dock väldigt dålig jämfört med boken, tycker jag. Så brukar det ju vara, men tror att Eragon gick ganska dåligt för de har inte gjort någon uppföljare.

Annons:
[Memento Mori]
2013-07-08 19:24
#7

#6 Jo det brukar vara så.

MissInAction
2013-07-11 13:58
#8

Då är jag lite rebellisk och tipsar om Den Mörka Materian, en trilogi av Philip Pullman och böckerna heter på originalspråk The Golden Compass/Northern Lights, The Subtle Knife och The Amber Spyglass. Första boken blev film, men tyvärr floppade den och det har inte gjorts fler. Synd, för jag tror att de skulle bli helt underbara om de följer böckerna någorlunda! ♥

Handlar om en flicka, Lyra, som lever i en värld där själen i form av ett djur lever bredvid människan - kallas daimon. I alla universum har människan daimoner, men i vissa universum är de synliga och i andra är de det inte.
I övrigt finns i böckerna häxklaner, pirater, pansarbjörnar och udda djur som åker omkring på hjul. Helt underbara böcker, tycker jag, som sträckläste dem för två-tre somrar sedan. Böckerna har analyserats ganska flitigt i och med författarens inspiration från andra författare och kopplingar till exempelvis religioner. 

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Den%20m%F6rka%20materian

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_m%C3%B6rka_materian

http://www.enhorningen.net/Recensioner/Pullman_trilogin.shtml


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2013-07-11 14:17
#9

#8 Åh, dem har jag tänkt läsa länge! De verkar jättebra 😛

[Indexs]
2013-07-13 21:21
#10

En väldigt bra serie är De utvalda av Kristin Cashore, finns tre böcker :)

Som redan nämnt måste jag också säga Eragon böcker, några av de bästa böckerna jag har läst! Synd att filmen blev så dålig, tror att den avskräckte många från att läsa böckerna :)

Odd
2013-07-14 13:28
#11

Låt Den Rätte Komma In av John Ajvide Lindqvist och Dracula av Bram Stoker. De är inga serier men endå värda att läsa.

Om du inte har något emot ungdomsböcker finns det en fantasy serie som heter Redwall av Brian Jacques som jag verkligen kan rekommendera, har läst hela serien varje sommar sen jag var 10 och tycker fortfarande att de är lika bra. Finns 22 böcker varav 12 är översatta till svenska.

Sen har du ju Vargbröder, har inte läst dem på jätte länge, men jag kommer ihåg att jag tyckte de var riktigt bra.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Mr_Si
2013-07-14 14:57
#12

The Nightwatch av Sergei Lukyaneko är den första boken i en rysk fantasyserie som är bland det bästa jag läst inom genren.

Mr_Si
2013-07-14 15:19
#13

A Song of Ice an Fire (Game of thrones) är också bra :)

Annons:
Yelly Bean
2013-07-14 15:42
#14

A Song of Ice and Fire är huuur bra som helst! Ska just börja med femte boken ❤️

denstore
2013-07-14 16:50
#15

Recluse-serien av L.E. Modesitt jr och Feists episka serie.

Mr_Si
2013-07-14 17:31
#16

#15 Feists böcker är superbra :)

minbebis
2013-07-26 00:02
#17

House of night, vampire academy och det utvalda skulle jag starkt rekommendera. Mina favoriter!

[Anamalar]
2013-07-30 20:02
#18

Du har ju redan blivit tipsad om Arvtagaren, men jag vill förtydliga hur extremt bra den är. Jag har läst den många gånger… annars är Jarastavens vandring en jättebra serie. Den handlar om folkvandringstiden, men känns absolut inte tråkig som en faktabok, då det handlar om mycket magi och det onda mot det goda. Man får börja med att följa Siri som är dotter till en völva (en magisk läkekvinna). Hon blir tillfångatagen och förd till en annan by och så sker det ena efter det andra :)

Yelly Bean
2013-07-30 21:17
#19

Det finns en serie som jag läste när jag var yngre som jag minns att jag gillade. Den heter Skämmerskans Dotter, av Lene Kaaberbøl. 

Av vad jag minns så handlar den om en tjej som har en förmåga, som hon har ärvt den av sin mor, som är skämmerska. Att vara skämmerska betyder att när de ser någon i ögonen så ser de alla saker som personen skäms över. 

Det är fyra böcker; Skämmerskans dotter, skämmartecknet, ormens gåva och skämmarkriget.

[Anamalar]
2013-08-01 12:43
#20

Jag kom en annan bra serie av Maj Bylock. Den första boken heter Häxprovet :) Glömde också att säga i mitt förra inlägg att Jarastavens vandring är skriven av Saga Borg :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: