Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3311 ggr
dragonstar
7/28/15, 12:13 AM

Söker ideer

Jag har börjat att skriva på en bok. Är ingen författare och tror inte den kommer bli publicerad men de vore ju väldigt kul.  Nu skulle jag behöva lite hjälp.  Jag är inspirerad av Harry Potter, Kelly Armstrongs Women of the Otherworld och flera andra böcker i liknade stilar.
Karaktären är en ung kvinna som efter att slutat 9 börjar som lärling hos en magiker. Världen har många olika varelser såsom vampyrer varulvar men även de varelser som finns i svenska folksagor såsom Maran, vättar och likande. 

Jag har ännu inte bestämt mig exakt hur magin ska fungera. Tänkte först att dom använder trollstavar men tror nu att de ska vara en mer kroppslig magi. Har även tänkt att ha med gudar och gudinnor någonstans.

Tänkte be om lite tips från er. Vad tror ni om konceptet? Har ni några förslag på trollformler? Tänkte utgå lite från latin men vet inte riktigt.

Tacksam för all kritik.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Ulvtand
7/28/15, 10:01 AM
#1

Jag tror att det kommer att bli en bra bok.

Är det endast magi som du vill ha hjälp med? Hur långt har du tänkt dig?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

dragonstar
7/28/15, 9:27 PM
#2

Detta är svårt, har inte kommit på vad som ska hända. De behöver ju finnas ett mål och hinder. Där sitter jag fast. Har några ideer men dom skulle vara en bok 2-3 någonstans. De är hela vägen in i världen som är svår. Har funderat på om något känt magiskt föremål ska försvinna typ Torshammare. Men vet inte riktigt varför hon skulle bli inblandad i det. 

Antingen ska personerna har olika magiska förmågor, eller så ska de vara mer olika trollfårmler dom använder och som man lär sig, börjar med små och sen får dom lära sig mer och mer avancerade.  Kvinnan ska hamna som lärling hos en kvinna/ man som då har ansvar för 3-5st elever. De blir antagligen en skola där flera lärare och andra personer jobbar. De ska finnas någonform av regement/ regering/ maffia som försöker hålla styr i saker men som i sig inte är helt "rena".    Funderade på om elever från både norge sverige och finland ska samlas på samma ställe. Men de blir kanske lite svårt att förklara hur de funkar med språket då.

Oj vad komplicerat detta är. Ser snuttar av världen karaktärer och likande i huvudet. Men att få ner de på papper och allt att gå ihop de är en annan femma. =P

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ulvtand
7/28/15, 10:00 PM
#3

Jag tycker att du har en underbar början, så fortsätt. Men kräv inte för mycket av dig när det gäller hur snabbt det skall gå.

Jag tycker att din ide om nordiska länderna är bra, språproblemet är inget problem: se på fremlingslegionen, de kör endast med franska. Kan du inte språket så får du lära dig det…

Varför inte använda latin? Det är gammalt och "alla" har ungefär lika lätt att lära sig det, "magiska" språket… 😉

Hur öppet skall "magi" vara? Jag tänker på Harry Potter där är magin inte allmänt känd.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Sommarek
7/29/15, 11:08 AM
#4

Om du känner till David Eddings har han faktiskt en bra beskrivning på hur magi funkar, även i verkliga livet. Sedan använder olika magiska traditioner olika sorters, och olika mycket, hjälpmedel eller rekvisita för att underlätta. Det gäller nog att hitta en form som du känner är vettig och använda/bygga vidare på den.

Ska det vara "kroppslig" magi kanske det är lätt eller ger mening att se till varelsernas olika egenskaper; maran skulle ju kunna ha drömmar och döden som sin domän, Näcken (eller liknande varelser) musik och vatten, vättar jorden… Hoppas du förstår vad jag menar.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dragonstar
7/29/15, 6:45 PM
#5

Tack.  Magin är inte känd av samhället i stort utan tillhör de magiska samhället. Har funderat på att hitta något ord som delar av de magiska samhället kan använda mot de icke magiska såsom "de bilnda" eller likande.  Magin är ärftilg och en av föräldrarna behöver ha magi i blodet även om de kan vara så svagt att de inte vet om de själva så att säga.  De flesta är uppväxta med kunskapen om magin även om de som barn inte lär sig den utan i första taget måste lära sig vanliga skolämnen.
De majoriteten av trollkarar och häxor vill inte vara med vanliga människor utan söker sig till sin egna sort, ser lätt ner på andra varelser och vanliga människor. Tex ser dom varulvar som djur och dödar dom när dom ser dem då majoriteten av varulvarna jagar och äter människor som sport. De få som inte gör det måste hålla sin identitet hämlig.  #4 förstår precis vad du menar och tycker de är en mycket bra ide. Då kan även de häxorna ha en dragning till olika magiområden. Såsom helande, trädgårdmagi, Destruktiv osv. Och då även ha en dragning till de varelser som finns.

Sitter nu och bildar olika karaktärer skriver om varje person deras utsende vad de gillar och ogillar var de är uppväxta och så vidare.   Genom de får jag även fram hur världen ser ut och kan då bestämma vad som kommer hända.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Sommarek
7/30/15, 8:38 AM
#6

#5 Låter spännande! Ska bli roligt att se hur det artar sig.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
dragonstar
7/31/15, 3:10 AM
#7

Ja =) Hitills sitter jag med allti i huvudet har tagit ett block och börjat skriva ner karaktärer och alla tankar jag har.. Får se vart de leder = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Sommarek
7/31/15, 11:16 AM
#8

Det är den roligaste delen, tycker jag - att pussla ihop allt.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dragonstar
7/31/15, 2:22 PM
#9

Jag förstår det =) Fick faktiskt MVG i svenska A och B i gymnasiet. Har problem med stavning och är en långsam läsare då jag ibland missar att byta rad och läser samma flera gånger. Men när de gäller att skriva berättelser dikter och likande är jag duktig, Har länge velat skriva en bok men har inte riktigt vetat vad. Och efter att lyssnat på många ljudböcker så har jag plockat upp delar som nu inspirerat mig så mycket att jag omedvetet börjat skapa min egna värld och handling i huvudet senaste veckorna har de snurrat en hel del. Nästan frustrerande då jag när jag somnar hela tiden kommer upp tankar och ideer när jag försöker somna. =P

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: