Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 4121 ggr
Lajjan87
3/15/15, 3:52 PM

Tipsa mig om fantayböcker

Hej Jag är på jakt efter nya fantasyböcker att läsa. Jag läser enbart på svenska och jag gillar fantasyböcker i en påhittad värld med många olika folkslag som alver och dvärgar. Mycket magi och mystik. Typ som Eragon, sagan om ringen och draklansböckerna förslagsvis. Här är de böckerna jag redan läst. Christopher Paolini - Eragon serien. Tolkien - sagan om ringen trilogin, bilbo och silmarillion. Margareta Weis & Tracy Hickman - Draklanskrönikan, Draklanslegenderna, Draksommar och Den fallna solens drakar. C.S Lewis - Narnia. Robert Jordan - Sagan om drakens återkomst (wheel of timrtime). David Eddings - Sagan om Belgarion, sagan om Mallorea, sagan om Elenien, sagan om Tamuli, belgarath besvärjaren och Polgara besvärjerskan. Raymond E. Feist - Kriget om rämnan. J.K Rowling - Harry Potter. Niklas Kroog - En krigares hjärta (bara läst just den boken, inte resten). Terry Goodkind - Sanningens Svärd. Robin Hobb - Berättelsen om fjärrskådarna och Den gyllene mannen. Ursula K. Leguin - Övärlden serien. George R.R. Martin - A game of thrones. Jag tror det var alla. Som sagt så gillar jag highfantasy som jag nämnde överst.

Annons:
denstore
3/15/15, 4:07 PM
#1

Det finns ett par böcker översatta av L.E. Modesitt JR, men tyvärr verkar utgivningen avstannat.

Sehvrin
3/17/15, 4:32 PM
#2

Robin Hobb har ju även skrivit en trilogi om Handelsmännen och de magiska skeppen som utspelar sig i samma värld som Fjärrskådarna.

Roger Zelanzy - Amberserien, första boken heter Nio prinsar i Amber. I början verkar den vara nutidsfantasy, men den ändrar sig ganska snabbt 😉

Tad Williams - Minne, Sorg och Törne

Neil Gaiman - Stjärnstoft (tror de nyaste svenska upplagorna heter Stardust eftersom det var namnet på filmen)

Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden. Fast de är bättre på engelska då Pratchett var väldigt duktig på att leka med tvetydighet i språket och därmed är väldigt svåröversatt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

eeip
3/25/15, 10:00 AM
#3

Nick Perumov - Svärdens väktare (första delen heter Diamantsvärdet och träsvärdet)

Sehvrin
3/25/15, 10:27 AM
#4

Samma författare som #3 nämner har även skrivit en fanfic-triologi på Sagan om Ringen. Den heter Mörkrets ring och första delen heter Alvklingan. Den utspelar sig 300 år efter händelserna i Sagan om ringen. Han har lyckats fånga känslan av Midgård bra, fast jag störde mig en del på att det till och med är färre kvinnor i den än i Tolkiens verk (och de som finns är helt passiva, till skillnad från en del som Tolkien skrev). Men om man inte stör sig på sånt och är sugen på att besöka Midgård igen så var den helt okej.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

horribleatnames
5/4/15, 7:07 PM
#5

Patrick Rothfuss böcker om Kvothe, finns på svenska och heter då "Vindens namn" och "En vis mans fruktan". Dock är dom uppdelade i två delar, vilket suger :/

Annars finns även Joseph Delaneys böcker om Tom Ward (Väktarens lärling heter dom) och John Flanagans två serier "Spejarens lärling" och "Broderband".

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
Kakan87
7/1/15, 3:29 PM
#7

Jag håller på att läsa Sista riket av Brandon Sanderson.

Ellismakaroner
7/18/15, 9:22 PM
#8

Kanske serien sagan om klanen otori. Påhittad värld med magi och mystik, starkt inspirerat av japan. Jag älskade dessa🙂


Upp till toppen
Annons: