Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 3925 ggr
Halvdansken
12/21/13, 1:03 PM

Game of Thrones - böcker vs TV-serie

Jag hade faktiskt aldrig hört om GoT förrän serien böjade gå på TV. Lite pinsamt, men så är det ibland.
Vi såg de två första serierna och älskade dem, och så var jag ju tvungen att köpa böckerna eftersom de ju oftast är bättre än filmatiseringarna. Nu är jag igång med den 3e boken (A storm of swords).
Eftersom jag såg tv-serien först så är min bild av personerna färgad av det, blev väldigt överraskad av beskrivningen av Tyrion (the Imp) tex. I serien är han ju ganska snygg, men i böckerna ser han mer obehaglig ut.

Kan tänka mig att de som läst böckerna först blev aningen besvikna på just honom. Lite samma sak med Arya, hon är söt i serien, men inte i böckerna.

Vad finns det mer som ni bokläsare reageat på när ni såg serien?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
jiithra
12/21/13, 8:09 PM
#1

De har t.ex tagit bort en del av Night's Watch eder, Edric Storm är heltborttagen, 'skapelsen' av Stank beskrivs på ett annat sätt, Robbs fru är utbytt, Red Wedding är ändrat, Sansas flyktplaner är ändrade, med mera.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Halvdansken
12/22/13, 12:43 AM
#2

Jo, där är många saker som är borttagna, men vad tycker du det gör med berättelsen? Och hur reagerade du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jiithra
12/22/13, 1:40 PM
#3

Endel saker stör jag mig över, men det som irriterade mig mest är ändringen på trollkarlarnas hus som Daenerys går in i. I filmen är den helt annorlunda, och mycket sämre (enligt min åsikt.)
Jag irriterar mig mest över sakerna, men hoppas att de inte ändrar historien allt för mycket.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Halvdansken
12/22/13, 2:48 PM
#4

Har tyvärr inte sett säsong 3 ännu. Men det ska bli intressant att se, eftersom jag 'ligger före' nu sas. Också spännande med Red Wedding…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jiithra
12/22/13, 3:08 PM
#5

Aha, okej.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
1/2/14, 8:59 PM
#6

Jag läste första boken på engelska innan jag såg serien. Jag hade tänkt att inte se serien före jag läst böckerna, men jag kunde liksom inte sluta kolla….

Nu är jag på andra boken (utan vidare framgång) och har sett alla tre säsonger. En liten detalj jag har funderat över är (om jag förstått det rätt) att Danys hår blir bortbränt i slutet av första boken, men att det är kvar i serien. För sen växer det ju ut mörkt hår, och det tycker jag är intressant. Men jag antar att Emilia Clarke inte vill raka av håret…

Det är verkligen detaljsnack, men aja…

Annons:
Halvdansken
1/2/14, 9:12 PM
#7

Jag reagerade över att alla var så unga. Robb var 15 när man blev kung, Dany 13 när hon gifte sig osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jiithra
1/2/14, 9:27 PM
#8

De har höjd åldrarna på de flesta i serien, delvis för att det är enklare med skådespelarna.

Att Daenerys inte får håret bortbränt är nog för att det är svårare att fixa bort hår. Sen så tror jag att de hade kvar håret då det egentligen inte spelar någon roll huruvida hon har det kvar eller inte

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Thaeri
1/4/14, 7:15 AM
#9

#8, Emilia Clarke bär peruk ändå, så ett par scener med en "bald cap" och senare kort mörkt hår hade inte varit så svårt att fixa.

Men TV och bok är olika grejer, och på TV spelar det visuella mycket större roll för igenkänningens skull. Det kan vara en styrka eller en svaghet, men i vilket fall blir det annorlunda.

Halvdansken
1/4/14, 1:37 PM
#10

Undar varför det var så mycket naket i första serien? Visst finns det lite sex i böckerna, men absolut inte på den nivån som i TV-serien.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Emilia Roos]1
1/4/14, 4:10 PM
#11

#10 För att det ska sälja! :)

Men det är extremt, det håller jag med om…

[Emilia Roos]1
1/4/14, 4:14 PM
#12

….och sen när det gäller Dany igen nu då….

Jag tycker det var en smart grej att komma på av R.R. Martin att det växte ut mörkt hår sen. Det visar på nått sätt att hon inte längre tillhör och är så lik sin bror, och att hon har startat ett nytt liv, som är hennes eget. Det symboliserar självständighet. 

Okej, nu blev det lite djupt kanske, men det är i alla fall vad jag tänker….😃

jiithra
1/4/14, 5:21 PM
#13

Är det mörkt hår som växer ut? Det kommer jag inte ihåg, har för mig hon fortsätter vara blond

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
[Emilia Roos]1
1/4/14, 11:06 PM
#14

Ja, jag tror det. Fast jag kanske har missuppfattat det, jag måste dubbelkolla…

jiithra
1/5/14, 12:43 AM
#15

Okej

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
1/5/14, 1:04 AM
#16

Jo du hade rätt, det växte i alla fall inte ut mörkt hår… Jag missuppfattade det…

jiithra
1/5/14, 12:30 PM
#17

Okej

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Halvdansken
1/5/14, 1:07 PM
#18

Undrar hur TV-serien ska göra med Jamie och vad som händer med honom? (Är det ok att spoila i denna tråden, eftersom man förutsätter att folk läst böckerna?)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jiithra
1/5/14, 5:41 PM
#19

Det kan du nog göra, detta är ju diskussionstråd

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
1/6/14, 4:57 PM
#20

Då drar jag, hej då! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: