Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2382 ggr
takykardi
11/22/13, 7:01 AM

söker någonting att läsa

Vill ha tips på böcker som man kan tycka om, om man gillar t.ex. Harry Potter och Eragon. En sån bok/böcker som man inte kan sluta läsa! Och sen blir lite ledsen då den är slut. ;) Har någon några tips?

Annons:
VildaVittra
11/22/13, 2:33 PM
#1

Har du läst Isfolketserien?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

denstore
11/22/13, 2:35 PM
#2

Magician av Raymond Feist.

Thaeri
11/24/13, 6:00 AM
#3

Böckerna om Tiffany Aching av Terry Pratchett kanske?

De är lite som filmerna om Shrek, att de är spännande och roliga för ungdomar (äldre i det här fallet än i Shrek) men vuxna får en dimension till.

Chimay
11/24/13, 4:28 PM
#4

naomi novik temeraire serien

Veronica Roth Divergenta serien

takykardi
11/25/13, 8:10 PM
#5

Tack för tipsen! :)

Kashii
11/25/13, 11:15 PM
#6

Profetian om Cheysuli (jag fastnade o ville inte att serien skulle ta slut) sen har du ju Sagan om Belgarion också :)

Annons:
Melian
11/26/13, 2:47 PM
#7

David Eddings böcker är riktigt bra, t.ex. "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallorea"… "Sagan om Belgarion" är typ en serie eller vad man ska säga, med fem 300-sidorsböcker, och "Sagan om Mallorea" är en uppföljning till "Sagan om Belgarion" med ytterligare fem lika långa böcker :) Efter de böckerna kommer "Belgarath Besvärjaren", och till sist "Polgara Besvärjerskan", totalt fyra böcker till. Några av de bästa böcker jag läst, med karaktärer och handling som verkligen fångar en och sätter sig på minnet! Just nu håller jag på med "Sagan om Isfolket" som någon tidigare föreslog, och det är också böcker som jag kan rekommendera :)

[Tex]
11/29/13, 9:54 PM
#8

Robin Hobbs böcker, till exempel berättelsen om fjärrskådarna. (Mördarens lärling, Vargbroder, Mördarens jakt). Bartimaeustrilogin av Jonathan Stroud (Amuletten från Samarkand, Golems Öga, Magikerns Port). De här böckerna är oerhört bra och jag rekommenderar dem verkligen. 

De författare och böcker som redan nämnts; David Eddings, Sagan om Isfolket, Profetian om Cheysuli m.m är bra MEN de känns så annorlunda i jämförelse med Harry Potter och Eragon. Visserligen är de böcker jag nämnde annorlunda också, men det känns ändå mer i samma "klass".

Är man lättunderhållen och inte har särskilt stora krav på boken är Terry Goodkinds bokserie Sanningens svärd någonting man kan testa. Böckerna är snabblästa och man behöver inte direkt tänka, men åter igen: det går verkligen inte att jämföras med Harry Potter eller Eragon.

Är det klassisk fantasy med hjältar, magi, drakar och trollkarlar du är ute efter, eller är du även intresserad av böcker som är mer åt paranormal romance hållet?

Halvdansken
12/5/13, 2:18 PM
#9

Sagan om Ringen och Game of Thrones böckerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ary
12/6/13, 9:34 PM
#10

Även om det mer är en historisk roman slår jag till med slända i bärnsten av Diana Gabaldon som har fantasyinslaget att huvudpersonen slungas ett par hundra år tillbaka i tiden. Den serien hade jag önskat att den hade fortsatt i oändlighet. ;)

takykardi
12/10/13, 9:10 PM
#11

Tack för alla tips! :)

Mr Raja
1/29/14, 9:12 PM
#12

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
1/29/14, 9:14 PM
#13

Och så givetvis Sagan om Deverry av Kerr

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
Emolie
1/31/14, 1:14 PM
#14

Svärdens väktare av Nick Perumov är en otroligt bra serie, dock inte för dom som inte tål grym våld och liknande.

Den har jämförts med Sagan om Ringen då den är lika tung att läsa, väldigt mycket beskrivningar men så otroligt dyster och mörk av sig.

Sauron framstår lite som en amatör skurk om man jämför ondskan i Svärdets väktare. Tyvärr så är inte alla Nick Perumov´s böcker översatta till svenska :(

Hell och farväl främling!

Kashii
2/1/14, 10:56 PM
#15

Har nyss läst Patrick Rothfuss: The Name of the Wind, kan varmt rekommendera den :)

takykardi
2/2/14, 10:38 AM
#16

Har fått så många tips nu så jag klarar mig flera år! ;D

Anna4077
2/14/14, 2:25 AM
#17

Har du provat sanningen svärd? Minns inte författaren just nu. Robin hobb är riktigt bra. Sträckt läste dom. En lättsam serie är spelarens lärling. Påminner inte alls om Harry men ändå bra. Percy Jackson vore kanske något?

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: