Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 1642 ggr
Ikajo
11/10/13, 6:29 PM

Rollspel

Jag tänkte att vi ska göra ett litet experiment. Vi ska gemensamt skapa en historia med intressanta och mångfacetterade karaktärer. Hur då? Jo! Vi ska genomföra ett textbaserat rollspel.
Ett textbaserat rollspel går upp på att man spelar en karaktär och agerar med hjälp av text. Komplicerat? Inte särskilt. Instruktioner kommer lite längre ner.

I rollspelet vi ska genomföra så kommer jag stå för det fristående narrativet och knuffa historien framåt eller få den att byta spår beroende på vad som behövs. Er uppgift blir att spela karaktärerna, ni skapar och spelar dem. Försök tänka på hur en karaktär framställs i en bok och bygg därefter på er karaktär allt eftersom historien fortlöper. Därför behövs det ingen presentation av er karaktär. Det enda som ska finnas med från start är namnet och även det kan ni ändra efter hand. Så det är fullt möjligt att börja med ett smeknamn. Precis som det kan se ut i böcker.

Så hur gör man rent praktiskt? För att underlätta är det bästa om alla följer samma regler. Det är ganska enkelt.

  1. All friliggande text är tal. Allt utan citattecken, klamrar, kursiv och fetstil är tal. Någon pratar.

  2. All kursiv text markerar någons tankar. Dessa tankar kan ingen annan höra.

  3. Alla handlingar placeras inom en *Asterix och skrivs i andra person* Det betyder att alla pronomen plockas bort.

  4. Det är inte tillåtet att utföra en handling på en annan karaktär. Sådana handlingar måste lämnas öppna så att den som spelar den andra karaktären kan svara.

  5. Text som inte har med rollspelet att göra placeras inom [klamrar som de här]

  6. Text som är både fet och kursiv är rent narrativ och kommer att hanteras av mig.

Så hur kan det se ut? Här kommer ett exempel:

Anri:

*Går in genom dörren och ser mig omkring*
_Det är för tyst, det är något som inte stämmer…
_Är det någon här?

______________________________

Se till att välja bra namn även om ni väljer att byta namnet senare.

Allt klart? Då börjar vi!

Tystnaden låg tung över den övergivna borgen. Vinrankor hade sedan länge grävt hål i den tunga stenmuren. Regnet smattrade mot taket. Vinden fick en dörr att gnissla på rostiga gångjärn. Bortom skogen syntes facklor från kungens män där de red längs med vägen. På jakt efter rebellerna. Ingen av facklorna vek av mot borgen. Nere vid den sönderfallna porten hördes ljudet av hovar som långsamt kom närmare. Rebellernas ledare var på väg för att göra upp om nästa steg i planen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
ThreeStars
11/12/13, 10:56 PM
#1

Kala:

*Smyger mig lite närmre rebellerna* 

Okej… Nu ska jag bara komma upp någonstans på något sätt utan att bli sedd…  

*Tittar upp. Tvekar en kort sekund, och klättrar knäpptyst upp i ett träd*

Detta blir nog bra… *Sätter mig ned på en tjock gren nära stammen. Tar fram en pil ur kogret och är redo för att spänna bågen när som helst… Avvaktar*

Kan inte den där usla rebellen komma någon gång? *Sitter tyst i trädet under en längre tid* 

*Får syn på ledaren som plötsligt finns i synfältet* 

Okej… Andas… Fokusera… Spänn… Och… *Skjuter en pil mot ledarens riktning* Släpp…

Ikajo
11/12/13, 11:45 PM
#2

[Det är inte en ledare, det är flera ledare som samlats.]

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

ThreeStars
11/12/13, 11:47 PM
#3

[Ah. Men karaktären kanske inte vet det?]

Upp till toppen
Annons: