Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2639 ggr
Gronstedt
2013-05-23 08:04

Vad ska jag läsa?

Endera dagen nu kommer jag att komma förbi SF-bokhandeln och jag tänkte att jag skulle prova någon ny författare. Vad kan rekommenderas? Helst en kortare serie (2, 3, 4 böcker eller så), inte en  av dessa "evighetsförfattare" som skriver tiotals böcker i sammanlänkande delserier.

Jag gillar det mesta som är någorlunda genomtänkt. Det får gärna vara övernaturligt, satt i denna värld eller någon annan, men helst utan alltför mycket alltför grafiskt sex och våld, om det inte för storyn framåt.

Annons:
[Litenklen]
2013-05-23 08:34
#1

Allt av Terry Pratchett….

Gronstedt
2013-05-23 08:36
#2

#1: Har jag redan … 🙂

absurd
2013-05-23 09:13
#3

Nattpatrullen av Sergej Lukjanenko. Det är den första boken i en serie om fyra, rekommenderas skarpt.

Gronstedt
2013-05-23 09:20
#4

#3: Den lät bra - men är det bara den första delen som kommit ännu? Jag vet inte om jag orkar med ännu trilogi att gå och vänta på …

Annars finns ju Guillermo del Toros trilogi om The Strain. Jag har läst del 1 för länge sedan - är resten vettigt eller tramsar det ur?

Och så såg jag att sista delen av Koontzs Frankenstein hade kommit 😃.

absurd
2013-05-23 09:38
#5

#4: Den första och andra delen finns på svenska, alla fyra finns på engelska om du känner dig bekväm med det.

Gronstedt
2013-05-23 09:48
#6

Är det engelska som är originalspråk? Om det är ryska som är originalspråk kan man ju lika gärna läsa översatt till svenska som översatt till engelska. Men jag hittade bara del 1 på svenska på SF-bokhandelns hemsida, inget på engelska.

Annons:
absurd
2013-05-23 10:02
#7

Författaren är ju rysk, så jag antar att han skriver på ryska. Visst jag håller med, en översättning är alltid en översättning. Om du inte orkar vänta på att fortsättningen ska översättas kan det ju dock vara bra att veta att böckerna finns på engelska, tyvärr inte på SF-bokhandeln efter vad jag kan se.

Den andra boken gavs ut på svenska i år, så den dyker säkert upp i butikernas sortiment snart. Jag rekommenderar verkligen första boken, men är du ute efter en svensk serie som du kan sträckläsa så kanske du ska vänta något år med den…

Biadora
2013-05-23 13:13
#8

Hantering av odöda -minns inte namnet på författaren. Men den boken finns på min att läsa-lista, iomed att jag har hört att det är en svensk som skrivit boken.
Finns fler men tror att varje ok är fristående. Ska dock vara mer skräck genren.

Om jag vill slöläsa är jag rätt förtjust i Redwall böckerna. Är för all del många men varje bok är fristående så är mer att handlingen är i samma värld, ibland kan nästa bok handla om barnen till någon karaktär från innan men inget mer än att dom nämns igen.
Som sagt, gillar allt skriveri om mat i dom böckerna och tycker dom är trevliga att slöläsa på bussen. (Vet inte vilka dom riktar sig mot, 12åringar kanske? Men jag gillar att läsa barn/ungdomsfantasy. Fanns inte mycket sånt när jag var i rätt ålder.)

Om du vill läsa 'klassiker' kanske Maria Gripes böcker kunde vara något? Inte fantasy som sådant men jag har gillat dragen av mystik i böckerna.

Gronstedt
2013-05-23 13:24
#9

#8: Det är väl Ajvide-Lindkvist, eller hur det nu stavas? Den har jag läst.

Redwall har jag allihop som har kommit i engelsk pocket (köper bara pocket, för att kunna ha lägre hyllplan och därmed få in fler böcker i ett bågnande bibliotek …). Jag läser också gärna "barnböcker" - den mesta fantasy verkar hamna i den kategorin, i alla fall på svenska.

Någon som vet om Phillip Pullman skrivit något mer än trilogin om bärnstenskikaren?

Biadora
2013-05-23 13:33
#10

#9 Tyckte du att Hantering av odöda var bra?

Jodå, Pullman har skrivit mer. Jag har förköpt mig (som vanligt när jag ska beställa ngt) och köpt böcker om en Sally Lockhart. The tiger in the Well heter en bok. Ingen tid att läsa än (var egentligen Bärnstenskikartrilogin jag var ute efter) men kunde inte låta bli då jag fick Steampunk-vibbar av beskrivningen. :)

Gronstedt
2013-05-23 13:40
#11

#10: Det är en novellsamling, några noveller var bra men någon kändes ganska löjlig, tyckte jag. Jag kommer förstås inte ihåg vad de heter. Jag tyckte i alla fall inte så mycket om den att jag köpt den, för den finns inte i min hylla 🙂.

Gronstedt
2013-05-24 07:40
#12

#11: ☺️. Hanteringen av odöda är inte alls novellsamlingen, utan romanen om de "omlevande". Den var rätt OK, men lite förutsägbar bitvis.

Gronstedt
2013-05-24 13:32
#13

Det blev (förutom trilogin The Strain och Koontzs The Dead Town) Ship Breaker av Paolo Bacigalupi, del 1 av 2. Vi får se om det är värt att skaffa fortsättningen 🙂.

Annons:
JuTsu
2013-06-03 21:01
#14

Nu vet jag ju inte riktigt hur mycket fantasy som egentligen går att kvalificera som fantasy i dessa/denna boken, men dock.

Freja, sagan om Valhalla som är skriven av Johanne Hildebrandt

Skriver av det som står på baksidan av boken:

"Kriget närmar sig Vanaheim. Gårdar bränns och plundras av asar som trängt sig in i landet österifrån. Prästinnan Freja reser till fienden i ett sista försök att mäkla fred. Men mötet med hövdingasonen Tor förändrar allt. För en mer förbjuden kärlek har aldrig funnits.

Freja- Sagan om Valhalla är en andlöst spännande berättelse fylld av lidelse och magi. Johanne Hildebrandt använder sig skickligt av våra fornnordiska myter när hon berättar om människorna som blev våra gudar och gudinnor: Freja, Tor, Oden, Loke och de andra.

Följ med tillbaka till bronsåldern, Sverige för 2700 år sedan, till en värld fylld av bortglömda drottningar, legender och hjältinnor."

Själv tycker jag att den är UNDERBAR. Jag kunde verkligen inte sluta att läsa!

I serien finns det två böcker till som jag ännu inte har läst, men snart så! ^^

Gronstedt
2013-06-04 07:49
#15

#14: Har dem - de är rätt OK, men i mitt tycke lyfter de inte riktigt hela vägen. Jag tycker definitivt du ska läsa hela trilogin, i alla fall, den ger en frisk omtolkning av det som vi alla "vet" om den nordiska mytologin.

JuTsu
2013-06-07 23:34
#16

Aha ok! C:

Har du läst Graceling av Kristin Cashore? (Fantasytriologi) Jag har läst första först på svenska (De utvalda - tankeläsaren) och sedan tyckte jag att den var så bra att jag var tvungen att läsa den på engelska också. ^^

Annars finns det en lite längre serie, fast det är inte direkt typisk fantasy. Imorgon när kriget kom av John Marsden.
Den handlar om ett gäng ungdomar som bor i Australien när Australien plötsligt blir invaderat. De tvingas att försöka överleva på egen hand ute i bushen, samtidigt som de försöker att hjälpa sitt land att vinna kriget. Det är en tuff berättelse om vänskap, ansvar och överlevnad.
Berättaren och huvudpersonen Ellie tvingas att fatta tuffa beslut, och hon utsätts för besvärliga frågeställningar.

Serien är omkring 10 böcker lång, inräknat med den tillhörande, avslutande serien på tre böcker som inte är lika bra som de första böckerna som bara blir bättre och bättre och bättre.

BB

Gronstedt
2013-06-08 11:15
#17

Jag antecknar Cashore på listan över författare att kolla in!

Paolo Bacigalupi var helt OK, men det märktes att det var en första-bok. Men jag ska i alla fall skaffa del 2 också (The Drowned Cities).

Shamandaliex
2013-06-08 16:59
#18

Åh! Imorgon när kriget kom är en av mina favoritserier! Har inte läst dem på många år nu men jag minns dem som riktigt bra och spännande, kan rekommendera dem till i stort sett alla ^^

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

Sehvrin
2013-06-08 20:13
#19

"Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke är en ganska annorlunda och väldigt välskriven fantasyroman. Utspelar sig framför allt i England på 1800-talet. Finns översatt till svenska, i en hyffsad översättning (jag läste den på svenska och märkte inget konstigt i alla fall). Finns bara en bok.

Vilken bok som helst av Neil Gaiman. Alla hans böcker (till skillnad från hans serier) är fristående.

"Secret history of Moscow" av Ekaterina Sedia. Urbanfantasy i Moskva. Fristående.

"Libriomancer" av Jim C. Hines. Böcker är en källa till magi i den här urbanfantasyboken. Den är bra skriven och full med referenser till andra böcker på ett riktigt snyggt sätt. Nackdelen att rekommendera den utifrån dina kriterier är att det är första delen i en serie och ingen har nån aning om hur lång den kommer bli (andra boken kommer i augusti i år).

Jim C. Hines andra serier  som är "normal" fantasy (första boken i ena är "Goblin Quest" och i andra är det "Step Sister Scheme") är också bra. De är på 3 respektive 4 böcker vardera. Det jag gillar med Hines är att han vridre på saker som vi tar för givna och berättar det på ett nytt sätt.

#16 "Imorgon när kriget kom" måste väl ändå räknas som science fiction? Den har legat länge på min läslista och nu i sommar ska jag äntligen läsa den, hade jag tänkt. Det ska bli spännande att se hur den faktiskt är 😃

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JuTsu
2013-06-09 22:18
#20

Jo, ja. Det antar jag väl 😊. Men den är så bra så alla borde läsa den! Och det var därför jag skrev också vad den handlade om efteråt.

Men jag vet faktiskt inte. Jag räknar det som fantasy och inte som sci fi för att det utspelar sig i nutid eller ja. dåtid/nutid eftersom att den har några år på halsen vid det här laget. Men det är ju inte fanatsy. Men inte riktigt sci fi heller. Den är bara ortroligt bra. 😃

Annons:
Halvdansken
2013-06-11 23:39
#21

#8. Det är John Ajvide Lindqvist som skrev "Låt den rätte komma in".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2013-06-11 23:41
#22

Glöm inte Hitchikers Guide to the Galaxy!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
2013-06-12 07:14
#23

#19: Sedia och Hines är noterade på listan! Har läst Jonathan Strange & Mister Norrell - håller med om att den var riktigt, riktigt trevlig och rejält annorlunda. Jag har den också på svenska (hittade den i en låda med 3 för 99 på ÖoB) och översättningen var bra - så bra att man liksom inte märker att man läser en översättning.

#22: Finns det fortfarande någon som inte läst dem 😛?

Halvdansken
2013-06-12 09:46
#24

#23. Ja det finns det väl. Det föds  nya människor varje dag. Eftersom du inte skrev något om vilka böcker du läst, så får du ju räkna med att folk ger tips som du redan känner till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
2013-06-12 09:56
#25

#24: Naturligtvis.

Upp till toppen
Annons: