Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2538 ggr
Äpplet
3/29/13, 4:42 PM

Rollspels tips...

Hej! Jag skriver rollspel och skulle behöva några tips om hur man kan göra det på ett bättre sätt. Jag skriver mest fantasy men även skräck.  Någon som har tips hur man kan skriva ett riktigt bra fantasy scenario?

Annons:
Zolah
3/29/13, 4:44 PM
#1

tror lättast skulle vara om du gav oss ett exempel? :)

denstore
3/29/13, 5:02 PM
#2

Vilken sorts rollspel? Live eller classic pen and paper? Bra scenarion är i min erfarenhet de som har en bra huvudhandling och är del i en pågående kampanj med en hyfsat väl definierad röd tråd. Folk vill känna att de är delaktiga i något stort och viktigt. Grundläggande för alla bra scenarion är att det ska finnas flera sätt att lösa uppgiften, att alla spelare är involverade och att det finns omväxling. Naturliga pauser är nödvändiga. Och bygg gärna upp svårigheterna.

Zolah
3/29/13, 5:10 PM
#3

Jag är ju en inbiten rpare, och tydligen har jag en bra feel för just skräck.

det som funkar bäst när det iafl kommer till den biten är att börja 'tråkigt' , allt går efter vad spelarna tar sig till. det blir trevligt, små skojigt etc.

sedan börjar jag smyga in element, ljud, syn, hörsel. Undviker gärna att gå in i detalj beskrivningar, allt för att dom ska få skriva mellan raderna.

Äpplet
7/5/13, 12:35 PM
#4

Jag skriver fantasy rollspel som tex dragon age och likande :)

Mr_Si
7/14/13, 2:52 PM
#5

Varierande typer av utmaningar och olika sätt att lösa dem. Ge spelarna utrymme för att få spela ut sina roller. Prata med dina spelare om vad de tycker är roligt.

tips på annat forum att få tips ifrån http://www.rollspel.nu/forum/ :)

Upp till toppen
Annons: