Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2195 ggr
[MollBarn]
2013-01-17 17:02

boktips anpassade för min smak?

Hej alla därute. Jag tänkte be om lite boktips, vet att det finns en del trådar om det sedan innan, men vore trevligt med tips som är anpassade efter vad jag tycker om. Grejen är att jag ska läsa två böcker på engelska, som ett skolarbete. Det ska vara böcker jag inte läst förut. Jag läser på B nivå, så det ska inte värd några barnböcker liksom :-P Tidigare har jag läst dessa böcker (och de är några av mina favoriter), så det vore kul om böckerna ni tipsar om är i lite samma stil :-) Sagan om ringen Harry Potter Eragon Vindens namn Och en bokserie jag inte kommer ihåg vad den heter, handlade om en flicka som hette Madeleine, och något om drakryttare som grät blod när de blev ledsna. Har för mig att de skrevs av en Göteborgare… Om någon vet vilken bok jag tänker på vill jag även veta vad den heter :-)

Annons:
Caf_Roy
2013-01-17 17:44
#1

Böckerna du tänker på är skrivna av Andreas Roman och heter Drakväktare, Dräparen och Demonen.

Jag skulle tipsa om The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch. Den har ett bra språk, humor och fängslande handling. Jag tror att du kommer älska den och att det är den bäst lämpade boken för ett skolarbete, med tanke på språkbruket, att den är fängslande nog att bli utläst inom tidsramen och att den innehåller många element som gör sig bra som diskussionsämnen i bokrapporter och analyser.

Annars skulle nog Brandon Sanderssons Mistborn (eller uppföljaren till den trilogin, The Alloy of Law) vara ett val som både är bra för betygen och passar dig. Men jag tror mest på Locke Lamora.

Många engelskalärare har fördomar mot fantasy, anser det vara någon sorts andra klassens litteratur och att man borde läsa någon intressedödande möglig litteraturklassiker (egen åsikt, förstår inte varför alla gamla klassiker måste vara så torra) för att det ska ge något, så det är bra om man hittar en bok med lite djup och underlag för reflektioner och diskussioner som man kan koppla till något annat än fantasy utan att det drar ner på läsupplevelsen.

The Lies of Locke Lamora uppfyller allt det med råge och är tillpåköpet den bästa bok jag läst.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

denstore
2013-01-17 17:54
#2

Riftwar-trilogin av Raymond Feist.

[MollBarn]
2013-01-17 19:26
#3

#1 Gud vad bra. tack :)

och böckerna hinner nog bli utlästa, älskar att läsa så det blir några böcker i månaden :) min engelska lärare gillar otroligt nog fantasy, vi hade en diskussion om tolkien efter senaste lektionen :)

#2 ska helt klart kolla upp :)

[NinaCrown]
2013-01-17 22:18
#4

Jag skulle rekomendera min favoritserie, dock är den lite komplicerad då den hoppar i tid (det står dock klart och tydligt när hoppen sker) och handlar om inkarnationer…  Men som plus är den väldigt välskriven med bra planerade karaktärer, man får tänka en hel del när man läser men man får alltid ett svar i slutänden så man inte sitter med oförklarliga frågetecken.

Men du kanske kan kolla upp den iaf ^^ Serien heter Deverry-cykeln (The Deverry Cycle) och första boken är Silverdolken (Daggerspell) och är skriven av Katahrine Kerr.

En kort summering tagen från Sci Fi Bokhandeln:

"Redan som liten kände Jill till det underliga vildfolket, varelser som kom till henne från en annan värld. Föga visste hon då att hennes underliga små vänner var som glimtar av ett glömt förflutet, och en ödesmättad framtid.
För fyra hundra år och många livstider sedan orsakade en självisk ung prins två unga älskares död. Efter det lovade han att aldrig vila tills han sonat sitt brott - ett löfte som binder Jill och dem som hon älskar: hennes far, silverdolken Cullyn, bärsärken Rhodry Maelwaedd, och den åldrande och mäktiga druiden Nevyn, till en kamp mot mörkret, och till två tragiska livsöden som brann ut för flera hundra år sedan.
Första boken i Katherine Kerrs serie om Jill och landet Deverry, en fantastisk saga om äventyr, magi och tidlös kärlek. Böckerna har lästs och älskas av många och omnämns ibland som den bästa fantasyserien någonsin."

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=17342

[MollBarn]
2013-01-17 23:55
#5

#4 verkar verkligen spännande, känner dessutom igen författarens namn. så jag kanske har läst något annat av henne :)

Caf_Roy
2013-01-18 16:56
#6

Grattis till en underbar lärare!

Jag tror fortfarande att tLoLL är den som skulle göra sig bäst som skolbok, dessutom är den den bästa bok jag läst, alla kategorier. Den bästa summeringen jag har hittat ser du här, och det här är vad Hal Duncan (Vellum) säger om den:

“Scott Lynch is a con man, a conjuror, a wickedly entertaining juggler of words with knives up his sleeves and hatchets down his back. By the time you realize he’s dangerous, you’re already bleeding. The Lies of Locke Lamora is a ticket inside the astonishing city-state Camorr, and a free pass into the company of the entirely extraordinary Gentleman Bastards, and a match for any fantasy adventure I’ve ever read."

Även om du nu inte skulle välja att använda den till ditt skolprojekt, läs den! Du kommer inte att ångra dig.

Den har en uppföljare som också är bra, men inte lika bra. Planen är att sju böcker ska ingå i serien, men varje bok är fristående och avslutad så man behöver ine läsa dom andra.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Caf_Roy
2013-01-18 17:08
#7

Ett par citat från boken:

Doña Vorchenza: ”Many things are commonly thought, but perhaps not commonly thought all the way through.”

Locke: ”I am the soul of caution.”
Master Ibelius: ”La, sir, if that is the case, I should hope never to meet the soul of recklessness.”

One of the twins: "The four most dangerous words in Therin language are 'Locke would appreciate it'."

Locke: "What a stupid, reckless, idiotic, ridiculous damn thing to do! I haven't the words to express my admiration."

Father Chains: "Some day, Locke Lamora, some day you're going to fuck up so magnificently, so ambitiously, so overwhelmingly that the sky will light up and the moons will spin and the gods themselves will shit comets with glee. And I just hope I'm still around to see it."

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[MollBarn]
2013-01-19 11:49
#8

#6 gjorde faktiskt som så att jag beställde den igår, samman med några andra böcker :)

Upp till toppen
Annons: