Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1644 ggr
Akusaa
7/23/12, 4:00 PM

vad ska jag läsa här näst?

Älskar fantasy. Det är nästan det enda jag läser.

Nu undrar vad jag ska läsa efter jag läst game of thrones. Jag gillar den här bokserien och är ett stort fan utav Robin Hobb.

Det är den typen utav fantasy jag gillar bäst, nämligen lite magi och underliga varelser och mest politik och intriger. Jag vill inte vara helt utan någon form utav magiska inslag då det då mest känns som påhittade historieböcker dock :P

Action är bra men orkar inte med långa utdragna krigsscener. En och annan svärfight är ok alltså men skippar gärna sagan om de två tornens utradgna krig.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Annons:
Gronstedt
7/23/12, 4:05 PM
#1

Sheri Tepper! Kanske främst True Games, Awakeners och böckerna om Mavin Manyshaped om man vill ha riktigt fantasy-aktig fantasy, men de är alla ljuvligt politiskt och biologiskt genomtänkta och med oväntade riktningar som gör att man aldrig slöar till.

Geru
7/23/12, 4:08 PM
#2

Serien "Svärdens väktare" kanske är någonting då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[RC1393]
7/23/12, 6:06 PM
#3

Vet ju inte hur gammal du är, men det finns en bokserie på 6 böcker som min lillasyster fick.

Jag har själv läst den (är snart 15år) och visst, den är väldigt lättläst, med en bild nu och då, men den är väldigt bra ändå med en bra story och det är faktiskt inte så lätt att förutse hur varje bok ska sluta, förrän man börjar vara vid slutet :)

Första boken heter Tam tiggarpojken och handlar om en pojke som är en tiggarpojke (:P) och varje kväll sitter han på muren för att titta på drakarna när de flyger tillbaka till slottet, Tam vill nämligen bli drakriddare, men en dag händer något…

Använt den mest som ströläsning medan jag väntat på andra böcker, den är faktiskt inte så ovärd att läsa igen ;)

Thaeri
7/24/12, 12:58 PM
#4

The Gentleman Bastard Sequence av Scott Lynch kanske? Duktigt mycket intriger även om de kanske inte är på en nivå som påverkar ett helt land, men väl en hel stad, åtminstone i de böcker som är publicerade än så länge.

Dessa är The Lies of Locke Lamora och Red Seas Under Red Skies, sedan ska The Republic of Thieves komma i höst har jag för mig.

Heter Gentlemannarövarna på svenska, och de individuella titlarna är Locke Lamoras lögner och Rött hav under röd himmel.

Sen finns Sarah Zettels böcker om kejsardömet Isavalta som innehåller intigrerande på hög nivå, böckerna i den serien heter A Sorcerer's Treason, The Usurper's Crown, The Firebird's Vengeance och Sword of the Deceiver. Vet inte om det planeras mer, men det har inte kommit ut någon ny sen 2007 i alla fall.

Jag gillar även boken The Curse of Chalion av Lois McMaster Bujold, det är en fantasyversion av spelet kring när de två kungadömena Aragón respektive Kastilien och León enades till det som senare skulle bli Spanien.

Sehvrin
7/25/12, 6:37 PM
#5

Susanna Clarkes "Jonathan Strange & Mr Norrel" är en bok med mycket politik och en del magi. Dock är den inte riktigt klassisk fantasy, utan utspelar sig i England i början av 1800-talet, fast i en verklighet där det faktiskt finns magi.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

adirf1
7/30/12, 10:48 PM
#6

Temeraire? Napoleon kriget med drakar^^

Annons:
Yelly Bean
8/2/12, 12:40 PM
#7

#6 - De är megabra! Cool

Upp till toppen
Annons: