Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3209 ggr
Caf_Roy
2012-07-22 17:53

"Nu måste du börja läsa riktiga böcker också!"

Jag utgår ifrån att det finns fler än jag som fått den kommentaren.

Min mamma har tjatat på mig ganska länge att jag måste börja läsa något annat än fantasy, men jag har väldigt svårt att hitta böcker jag tycker om.

Så det här är en tråd där vi som letar efter böcker utanför generen berättar vilka fantasyböcker vi gillar och varför och vad vi vill ha i en bok. Sedan hjälps vi åt att hitta bra non-fantasy böcker åt varje person utifrån dessa uppgifter.

Okej, jag börjar.

Min favoritbok är The Lies of Locke Lamora. Jga gillar de färgstarka och älskvärda karaktärerna, de intrikata och fräcka planerna och humorn. En av de bästa sakerna är också att man inte kan veta vad som kommer hända, oförutsägbarheten. Huvudorsaken till att jag inte älskar Red sea under red skies lika mycket är för att många av mina favoritkaraktärer inte är med längre.

Min favoritförfattare är Brandon Sandersson. Återigen är det karaktärerna och oförutsägbarheten, men också nyskapandet, att göra saker som aldrig gjorts förut. Varje bok blir en helt ny upplevelse.

Gillar, men inte älskar, Terry Pratchett för hans humor. Blir dock lätt lite för mycket flams.

Det jag vill ha i en bok är ett språk som fångar och drar in läsaren i boken, karaktärer som man blir genuint intresserade av hur det går för och oförutsägbarhet så man inte kan hela boken efter att ha läst halva. Nyskapande, så man inte känner att man läser om en annan bok men med ny handling och innehåller den lite fräcka stunts och ett visst mått humor blir jag inte ledsen.

Jag har läst Dan Brown. ÄoD var okej, men inte en favorit. DvK kändes som en upprepning och DF var den bästa av honom, om än fortfarande inte en favorit.

Jag har också läst Jan Guillous Arn-serie och gillar den, men jag vet inte om den räknas som varande så långt ifrån fantasy då huvudpersonen är en riddare…

Så, är det någon som vet om en non-fantasy bok eller författare jag skulle gilla?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Vidgar
2012-07-23 09:26
#1

Aldrig fått den kommentaren från familjen, utan de var glada att jag läste böcker. Däremot tyckte min svenskalärare att jag skulle testa annat. Det fick bli en liftares guide till galaxen och en deckare. Dock var de inget för mig.

Geru
2012-07-23 16:09
#2

Alla har ju sin egen genre man gillar. Det är ju inget man bestämmer själv. Personligen så tycker jag om fantasy för verkligheten är rätt grå och trist ofta. Varför läsa någonting som handlar om den värld man redan lever i när man kan läsa saker om en värld som man aldrig ens hört om :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Yelly Bean
2012-07-23 17:46
#3

Jag tycker inte att någon annan ska bestämma vad du ska läsa! Man läser ju det man själv tycker om. :)

Men om du vill prova nåt annat, så är en av mina favoböcker (utöver fantasy då): Sotarpojken. Det är en historisk roman (tror jag… heh). Den handlar om en pojke som heter Giorgio som blir såld som sotarpojke till Milano. Den är verkligen underbar, dock lite lättläst. Men det är väl inte någon nackdel. ^^ Har läst den 5 gånger. Oskyldig

Yelly Bean
2012-07-23 17:48
#4

Kom på att det nog är två böcker. Men jag har dem 2 i 1, i samma pärm, så jag tänker på det som en bok. :)

kissidor
2012-07-28 21:38
#5

Åh, det är då det sista jag skulle säga till min dotter :O! Jag är 45 och har älskat sagor och fantasy ända sen jag först lärde mig läsa. Har aldrig fattat poängen med att läsa socialrealism eller nåt, det har man väl hemma ;-). Det mest fantastiska med att läsa böcker är väl just att man förflyttas till en annan värld - eller? Deckare i historisk miljö gillar jag också, är det nåt du skulle ha utbyte av och din mamma skulle acceptera bättre? Är det en sådan med kvalitet så är den ju väldigt lärorik om den historiska period den utspelar sig i ;-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

LajvKrattan
2012-08-03 13:11
#6

Alla klassiker är bra, jag gillar språket. Som kissidor sa så är ju historiska deckare som Sherlock Holmes fantastiska. Min absoluta favoritbok är faktiskt ingen fantasy utan det är den fantastiska räven av Roald Dahl. Läst den fler gånger än jag kan minnas Oskyldig

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Rachix
2012-08-14 19:22
#7

Har fått den kommentaren ja… men det var många år sedan nu. Tror de flesta har gett upp nu. ;) Fast å andra sidan läser jag en del annat också.

Tittade i bokhyllan och konstaterade att det mest är fantasy, sci-fi och filosofi-böcker. Dock finns Dan Brown där. Gillade dom hyfsat, inte för att de är speciellt välskrivna, utan för det mystiska inslaget. Av samma anledning gillar jag Paolo Coelho - framför allt Alkemisten och Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät. Lättläst men oerhört tänkvärt.

Graham Greenes Travels with my aunt är väldigt rolig, men lite svår. David Lodge skriver bra lite lättsammare komiska böcker. Isaac Bashevis Singer har väldigt många bra berättelser, ofta ur den judiska berättartraditionen, med lite skruvade vändningar och ofta inslag av det övernaturliga (främst djävulen eller olika golems).

Sen kan jag inte nog rekommendera Gustav Sandgrens sf-böcker (skrev under pseudonym Gabriel Linde) framför allt Skymningssagor. Så oerhört vackra och eftersom han även är/var en väl etablerad svensk författare är de även "legitima" :)

Sotarpojken och Roald Dahl har jag läst - bra böcker som jag också kan rekommendera.

Vill man ha riktigt svåra böcker att bita i är Umberto Eco det självklara valet. Dock är hans Rosens namn (deckare som utspelas på kloster under medeltiden, film med Sean Connery) hyfsat lättläst. Focaults pendel har jag fortfarande inte tagit mig igenom.

Toni Morrison är en amerikansk författarinna som skriver om de svartas villkor i Södern i mitten av 1900-talet. Ofta är det lite övernaturliga inslag med eller häxerier. "Tar baby" är skrämmande och väldigt bra.

William Golding har skrivit en bok om neanderthalare i brytningspunkten när Cro Magnon-människan höll på att "ta över". The Inheritors heter den och kan rekommenderas - vet inte vad den heter på svenska.

Annars tror jag att det mest är enstaka böcker som fastnat. Jag har som sagt läst en hel del genom åren. Gillar lite skruvade böcker, som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Aarto Paasilinnas Kollektivt självmord eller Dårarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole…

Kommer säkert på fler.

denstore
2012-08-16 12:26
#8

Jag gillar John Steinbeck, men man ska inte börja med de tunga titlarna som Möss och Människor eller Vredens Druvor. Börja istället med t.ex. Riddarna kring Dannys bord eller Det Stora Kalaset. Samhällskritiken är självklart närvarande, men det är förpackat i ett mer humoristiskt, och lättillgängligt vis. Och ingen kan gnälla om att Steinbeck inte skulle vara "riktig" litteratur.

Annisangel
2012-08-24 06:07
#9

Som mamma säger jag: LÄS DET SOM INTRESSERAR DIG!! Jag tror inte heller jag kommer tjata på min dotter om att läsa annat än det hon är intresserad av. Det som intresserar det fastnar på ett helt annat sätt!!

Jag älskar Sagan om Isfolket och Häxmästaren och Ljusets Rike. Annars har jag svårt att fastna i böcker, men dessa har fått mig fast!Kyss

Nä, dags att informera skolorna om detta tycker jag. Det finns pedagogisk undervisning i Fantasy-böcker också!! Det gäller bara att vinkla det rätt… (har inte kommit på hur än, men är övertygad om att det går!)

KramkramGlad

Många Goa Kramar

Annisangel

Upp till toppen
Annons: