Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3951 ggr
KastKatt
4/20/12, 10:16 AM

Hjälp med kort fantasybok!

Hej!

Det är nämligen så här att jag är medlem i en bokklubb och det är bara jag och en till (!) som har läst fantasy. Och jag blev ombedd att titta om det fanns några passande till oss.

Dock finns det lite krav:

  • Den får inte vara för lång.
  • Den ska helst inte vara för barn (vi är alla i 20årsåldern)
  • Den får inte ingå i en serie.

Har du tips? Överrös mig med dem!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
JohannaEkroth
4/20/12, 10:39 AM
#1

Denna kanske?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918963327X

eller denna?

http://www.bokus.com/bok/9789185505593/den-nya-evas-passion/

här är en e-bok som har lästid 15 min http://www.bokus.com/bok/9789186843410/i-det-har-rummet/

och här är en e-bok med lästid 11 minuter:

http://www.bokus.com/bok/9789186843472/fangon/

De två sita är ju noveller, men det spelar kanske ingen roll.

Jag har inte läst någon av dem, utan gav bara som förslag. Själv läser jag inte fantasy. Tycker själv alla verkar intressanta och skulle kunna läsa dem alla för att prova på hur det ör att läsa fantasy. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Thaeri
4/20/12, 10:53 AM
#2

Vad är "inte för lång"? Är det ok så länge vi inte pratar tegelstenar, eller ska det vara en kortroman till och med?

En av mina favoritförfattare är Neil Gaiman, och hans böcker är vad jag vet alla fristående och dessutom långt ifrån några tegelstenar. Stardust och Neverwhere för att nämna ett par.

Sehvrin
4/20/12, 6:41 PM
#3

Håller med Thaeri: Neil Gaiman skriver riktigt bra böcker och de är vanligtvis inte så långa.

Terry Pratchetts böcker är också bra, och även om Discworld-böckerna hör ihop kan man läsa de flesta fristående.

Annars kan man ju kombinera de två ovannämnda författarna och läsa Good Omens (Goda omen) Flört

Om ni kan tänka er att läsa på engelska så  är kanske någon av dessa ett alternativ:

"The secret history of Moscow" av Ekaterina Sedia
"Storm Front" av Jim Butcher (Är första boken av en lång serie, men är i sig en avslutad historia)

Det är de fristående fantasyböcker som inte är tegelstenar som jag kan komma på att jag läst och tyckt varit bra (och som inte är ungdomsböcker).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KastKatt
4/21/12, 10:48 AM
#4

#1 vet inte riktigt, Lovecraft är faktistk passande men ve tinte om de nadra varit riktigt det jag sökte. Men tack i alla fall!

#2 de ska inte vara "fantasytjocka". Men säg inte mer än strax över 200 sidor?

Ska kolla upp honom, Stardust har jag redan läst men ska kolla den andra :)

#3 Jag tycker itne riktigt att man kan läsa någon discworld bok separat. Man går miste om helheten och… ja hänger inte med till hudnra procent.

Ska kolla upp Gode omen :)

Tack!  Problemet vi har är att en i klubben inte vill eller riktigt kan läsa på engelska,. men tack ändå!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Thiah]
4/26/12, 6:15 PM
#5

200 sidor är i min värld inte värst mycket alls när det kommer till böcker. Hoppas du hittar någon som passar er alla Glad

KastKatt
4/29/12, 11:02 AM
#6

Nej 200 sidor är kort tycker jag. :P Jag läser gärna böcker på 400+ och gärna serier, men alla i bokklubben tycker inte det.

Mja, det går inte bra alls faktiskt.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Sehvrin
4/29/12, 11:19 AM
#7

Kom på ytterligare ett par tips:

Bilbo (eller Hobbiten som den heter i nyöversättningen) av J.R.R. Tolkien. Den är väl visserligen egentligen en barnbok, men det är ju en klassiker Flört

En annan klassiker, som visserligen kanske är mer skräck än fantasy är Dracula av Bram Stoker. Den är riktigt bra, trots att den skrevs för över 100 år sedan.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KastKatt
4/29/12, 3:19 PM
#8

Bilbo har jag redan läst så den fungerar ju inte riktigt. har även läst Dracula och dessutom är originalet på över 500 sidor :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sehvrin
4/29/12, 3:33 PM
#9

#8 Okej, så det får inte vara någon bok som nån av er redan läst?

Ojsan, insåg inte att Dracula var så lång. Kändes inte som det när jag läste den Skäms

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KastKatt
4/29/12, 6:39 PM
#10

#9 Nej! Det är det värsta! :) Har massa bra böcker på g som vi kunnat ta annars.

Det finns en annan version av Dracula som är kortare, men "originalet" är på ja… 527 sidor eller något sådant :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sehvrin
4/29/12, 7:02 PM
#11

#10 Är ganska säker på att jag läste orginalet, det är ju liksom det enda som gäller om målet är att läsa en klassiker Flört

Jag önskar dig lycka till i jakten på en passande bok. Det är ju inte helt lätt att hitta enstaka fantasyböcker på svenska, som inte är för långa och inte är för barn/ungdomar.

Om jag kommer på någon mer kommer jag givetvis tipsa om det Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KastKatt
4/30/12, 2:00 PM
#12

#11 okej, Originalet var på över 570 sidor (kollade upp det) så den är ganska fet. Det andra är också ett "original" men förkortat. Den långa boken är en nyöversättning som är närmre originalet och inte förkortat.

Nej det är jätte svårt! :P Vi tänkte lästa Callocain, ingen fantasy, men bättre än så kund ejag itne komma på haha.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: