Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1887 ggr
[Vargöga]
2012-03-23 19:32

Tipsa mig

Hej. Jag har knappt skrivit här inne.

Jag vill veta mera om andra bokserier inom denna genger(stavning?). Har läst Harry Potter och Hungerspelen samt Sagan om Ringen. Sen vet jag inga fler bokserier så tipsa gärna mig om någon jag kan tänkas läsa.

Annons:
denstore
2012-03-23 21:46
#1

Läser du bara på svenska, eller också på engelska?

[Thiah]
2012-03-23 22:23
#2

Sanningens svärd  av Terry Goodkind.  (The sword of truth på engelska)

Det är en bra serie enligt mig Glad

Cochon
2012-03-23 22:35
#3

Spejarens lärling av John Flanagan, älskar serien. ^^

Vargbröder är också bra. =D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Thaeri
2012-03-24 01:45
#4

Frågan är vad du är ute efter?

Modern tid? Någon slags medeltid? Framtid?

Hyfsat lättuggade böcker som mest ger underhållning för stunden? Storslagna episka verk där hela världens öde hänger på huvudpersonen och hans eller hennes närmsta krets? Humoristiska böcker med en stor dos satir och samhällskritik? Mörka berättelser som samtidigt säger något om den verkliga världen? Sagoaktiga berättelser?

Och ja, vilka språk kan du tänka dig att läsa på?

[Vargöga]
2012-03-24 04:22
#5

Oj vilka svåra frågor. ;) Jag kan läsa både på svenska och lättare engelska. Inte politiska böcker iaf. Kan tänka mig det mesta.

denstore
2012-03-24 11:22
#6

Min favorit är L.E. Modesitt Jr. Jag slår ett slag för hans böcker så ofta jag kan.

Raymond E Feists böcker är också bra.

Annons:
Thaeri
2012-03-24 21:58
#7

Hmmm… jag tror jag i så fall tipsar dig om böcker med hyfsat lätt engelska så du kan öva upp den förmågan och inte blir lika bunden till det som finns översatt Glad

The Belgarion och The Malloreon av David Eddings. Inte de bästa serierna om man ska se till ren kvalité, men fruktansvärt underhållande när man är hyfsat ny i genren, och läser man dem mer som en parodi blir de ännu bättre.

Det mesta av Neil Gaiman, mycket sagokänsla, säregen humor och faktiskt en av de bästa författarna inom genren idag. Här kanske du vill dela upp vilket språk du läser på lite, Stardust och Coraline borde gå bra på engelska medan Amerikanska gudar och Neverwhere kanske funkar bättre på svenska. Kolla vilken målgrupp böckerna är för helt enkelt.

Roger Zelaznys serie om Amber, vilket språk vet jag inte riktigt, jag har bara läst den svenska översättningen, men språket var riktigt modernt så det borde inte skilja sig så mycket från det du redan är van vid från TV.

Terry Pratchetts böcker för ungdomar/unga vuxna, fruktansvärt roliga och engelskan är överkomlig. Eller ja, skotskan i The Wee Free Men med efterförljare är svårförståelig, men till exempel amerikanska ungdomar förstår det inte bättre än svenska.

Sådär på rak arm Glad

MissInAction
2012-03-25 10:30
#8

Nu minns jag inte om du hade läst Den mörka materian? Av Philip Pullman. Det är tre böcker där handlingen utspelas i en parallell värld. Den första boken blev film, Guldkompassen, men den floppade så det har inte kommit några fler filmer….
Dessa böcker har jag inte lyckats få ur huvudet trots att det är snart två år sedan jag läste dem. Älskar dem så otroligt mycket, de har berört mig på djupet.

Guldkompassen är första boken, andra heter Den skarpa eggen, tredje heter Bärnstenskikaren. Om du läser på svenska. Böckerna finns naturligtvis på engelska, också! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Vargöga]
2012-03-25 11:24
#9

Tack. SKall kolla upp den. Har inte läst dom men det verkar inntressant av det lilla jag läste från din länk.

Upp till toppen
Annons: