Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2382 ggr
Skogselva
2012-03-01 22:33

Böcker om tjuvar

Sitter och funderar lite över de boktips jag bett om tidigare, "feministik" fantasy, piratfantasy och nu då tjuvfantasy.

Jag har mina områden som jag snöar in på då och då, även det alltid är trevligt med karaktärer som är starka kvinnor, som inte blir svagare i proportion till män.

Nu har jag snöat in på böcker om tjuvar. Jag älskade Scott Lynchs serie The Gentleman Bastard's Sequence, väntar förtvivlat på bok nummer tre, men hittade en värdig ersättare till dessa böcker i Douglas Hulicks bok "Among Thieves". Jättebra bok, men jag kan inte hjälpa det, inget är så bra som Lynchs böcker.

Nu vill jag ha tips om fler böcker inom det här temat! Det jag vill ha i en bok är starka kvinnor, men de behöver inte vara huvudkaraktärer, lite till ingen romantik och i nuläget ska de handla om tjuvar.

Det här böckerna jag har läst som sagt:

  • The Lies of Locke Lamora
  • Red Seas Under Red Skies
  • Among Thieves

och jag håller på att läsa (varning för parallelläsning):

  • Den of Thieves
  • Luck in the Shadows
  • The Thief's Gamble

Så de här sex böckerna behöver ni inte tipsa om, men har ni läst dem (de tre sista, främst), så tala gärna om för mig vad ni tyckte. Glad

Så ja… fler böcker om tjuvar!

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Frida
2012-03-04 16:38
#1

The redemption of Althalus? Flört

Jag har fyra böcker hemma i en serie från Forgotten Realms som handlar om rogues. Inte läst dem än men de står näst på tur efter den bok jag läser nu.Alla har olika författare.

  • The Alabaster Staff
  • The Black Bouquet
  • The Crimson Gold
  • The Yellow Silk

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Skogselva
2012-03-04 18:30
#2

Tackar, ska kolla upp dem. Glad

Är det förresten något speciellt man bör känna till om den där Forgotten Realms eftersom det är olika författare men samma serie? För att undvika förvirring när man läser böckerna då alltså.

(Kom också på att jag i huvudinlägget förstås skulle ha talat om att det inte spelar någon roll om språket är på svenska eller engelska. Flört)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Thaeri
2012-03-04 19:01
#3

Vet att Raymond E. Feist har tjuvar med som karaktärer i ett par serier, och jag är hyfsat säker på att någon av dem som utspelar sig däremellan handlar om en av dem.

Frida
2012-03-04 19:04
#4

Det står uttryckligen på dem att det är första, andra, tredje respektive fjärde boken i serien. Men jag har inte lyckats lista ut om det handlar om samma personer eller om de avhandlar speciella händelser i en följd.

Forgotten Realms är annars en kampanjvärld till rollspelet Dungeons and Dragons om det säger dig något.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Skogselva
2012-03-05 14:52
#5

#3 och/eller #4 Kan man få en titel på denna serie kanske? Flört Allt jag vet om Feist är att han är författare. Känner inte till vad han har skrivit.

#4 Okej, jag har hört talas om spelet, men inte mer. Men det förklarar i alla fall saken med olika författare i samma serie. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnnaMoonshadow
2012-03-06 14:56
#6

David Eddings, som #1 nämnde med Altalus har ju även med en del bikaraktärer som är tjuvar i hans övriga serier, som t.ex. The Elenium
_^__^
_

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Thaeri
2012-03-06 17:34
#7

#5, jag vet då inte ens säkert om en sådan serie ens existerar, än mindre vad den heter, men jag har en stark känsla av att jag sett en sådan någonstans.

Du kan ju kolla på SF-bokhandelns hemsida om någon av författarens serier har karaktären Jimmy Handen (Jimmy the Hand) som huvudperson, i så fall är det den Glad

Paimon
2012-03-10 00:33
#8

Har inget med tjuvar o göra men tänkte om du vill ha starka kvinnor borde du läsa Kelley Armstrongs Women of the Otherworld serie. Dom är riktigt bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Women_of_the_Otherworld

Skogselva
2012-03-10 14:53
#9

#7 Jag var så säker på att jag hade svarat, hm… Nåja, det jag trodde att jag hade sagt var: "okej, läste om ditt inlägg och såg att jag läste lite fel". #8 men tips är alltid bra, jag har ju som sagt mina perioder då jag snöar in på vissa saker. Starka kvinnor är alltid välkommet ^^

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Paimon
2012-03-13 19:11
#10

Och dom är riktigt bra tips också om jag får säga det själv ;D

Speciellt dom böckerna med fokus på varulvarna gillar jag.

Skogselva
2012-03-14 15:12
#11

Okej, då vet jag. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

denstore
2012-03-24 19:22
#12

Du frågade om Feists böcker.

I stort sett alla från första trilogin och framåt har någon tjuvliknande karaktär med i handlingen. I vissa har de även väldigt framträdande roll.

Skogselva
2012-03-25 13:39
#13

#12 Okej, ska kolla upp det. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: