Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 5276 ggr
Ebok
12/9/11, 9:25 PM

Boktips tidsresor

Jag söker fantasy böcker som innehåller "resor i tid och rum" av något slag. Varesig om det är nutida som kommer till andra världar eller bak i tiden, eller tvärt om, någon som kommer till vår värld från förr eller andra världar.

Narnia har ioförsig det inslaget, men dom böckerna är inte för mig.

Har även läst Kampen om Mordant serien som är lite det stuket, dom var rätt hyffsade.

Är det någon som läst någon sådan bok eller serie som är bra?

Annons:
Shanea
12/10/11, 12:29 AM
#1

Ända jag kommer att tänka på som jag läst är Diana Gabaldons serie, där första boken är främlingen. Handlar om en kvinna, Claire som besöker Skottland tillsammans med sin man, men när hon besöker en keltisk stenring blir hon påverkad av dess magi och hamnar i 1740-talet, mitt i kriget mellan engelsmännen och skottarna.

Jag tyckte faktiskt att detta var otroligt bra bok när jag läste den, var heeelt uppslukad, men, fair warning, ibland kanske det även drar åt "tant-snusk" hållet, trots det tycker jag att det innehåller spännande handling och relationer, (speciellt om man är lite förtjust i skottlands frihetskamp) vad jag minns, var ett tag sedan nu :) Finns flera böcker i serien, och de befinner sig inte alltid i samma tidsålder vad jag minns.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


theresonlycountryforme
12/10/11, 9:53 AM
#2

Albion-serien av Stephen Lawhead. Finns tre böcker, har läst första boken och fastnade direkt.

Fler av Stephen Lawheads böcker finns att läsa om här: http://stephenlawhead.com/the-song-of-albion.html


Ebok
12/10/11, 11:59 AM
#3

Tack för tipsen, Gabaldons serie har jag hört om innan, så får kolla upp den om det är något och ha, låter intressant iallafall. Klarade jag mig igenom Grottbjörnens folk och det "tantsnusket" så klarar jag mig nog igenom hennes serie med haha, sålänge det övriga är bra som du säger.

Albion serien ska jag också kolla upp, lät definitivt bra på sidan du skickade.

Om någon har fler tips så får ni gärna keep them coming.

MissInAction
12/11/11, 10:19 PM
#4

Har du läst Den mörka materian? Glad Det är en trilogi av Philip Pullman. Första boken heter Guldkompassen (gjordes en film av den, men den hålller sig inte särskilt bra till boken tyvärr), andra är Den skarpa eggen och tredje är Bärnstenskikaren. Originalspråk är engelska.

Människorna i Lyras (ung flicka) värld har daimoner, det är djur som är som deras själ. Hennes farbror är besatt av tanken att resa till andra värdar och det finns människor som kidnappar barn för att använda sig av "energin" mellan dem och deras daimoner. De åker till Norden och träffar bepansrade isbjörnar och får se norrsken. Tja, och så blir det komplicerat, och farligt. Glad
Jag fastande direkt i första boken (hade sett filmen några år tidigare men boken var SÅ mycket bättre! Andra och tredje boken är också väldigt spännande och det är omöjligt att lägga ifrån sig dem. De är otroligt vackra och jag önskar innerligt att det kommer bli film av dem en vacker dag, det vore helt fantastiskt <3

Har inte hittat så mycket bra beskrivningar och recensioner av den på nätet, som inte spoilar för mycket. Däremot finns det mycket analyser :)

Boken tycks komma från John Miltons "Paradise Lost".  

En historia som berört mig djupt. Så gillar du såna böcker så ge den en chans!
Finns även några "tilläggsböcker" varav jag härom dagen köpte "Once upon a time in the North".


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Ebok
12/11/11, 10:43 PM
#5

Tack för tipset!

Jag har dragit mig lite för att läsa dom böckerna, enbart för jag tyckte filmen var sådär. Men som alltid så är ju böckerna bättre än filmerna, så jag får kanske pröva mig på dom :)

MissInAction
12/12/11, 7:27 AM
#6

#5 Jag förstår. Tyckte själv att filmen var underbar innan jag läste böckerna men nu tycker jag den är sådär, snyggt gjord dock. De finns ju som pocket ifall du inte vill lägga så mycket pengar på det, eller låna på bibliotek :)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Halvdansken
12/14/11, 1:11 PM
#9

Michael Crichton (han som skrev Jurassic Park bl a) har skrivit en bok som heter Timeline på engelska. Det handlar om en grupp forskare som uppfunnit en tidsmaskin och skickar en grupp studenter bakåt i tiden till 1300-talet.

Är också filmad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ebok
12/14/11, 5:11 PM
#10

Tack för tipset, den lät väldigt intressant!
Får ta och införskaffa filmen också, sånt sitter aldrig fel!

lizaohman
12/23/11, 5:18 PM
#11

Min introduktion till fantasy var en bok som heter Röd måne Svarta berg som handlar om några ungdomar som hamnar någon heelt annanstans ;)

JLNordin
1/2/12, 10:01 PM
#12

jag tänker på P.C Casts triologi om partalon ( tror jag det heter) där första boken heter den utvalda. Handlar om en lärarinna som hamnar i en spegelvärld typ. Några av mina favoriter, bortser från några scener däremot ;)

Ebok
1/2/12, 10:21 PM
#13

#11 - Tack för tipset.

#12 - Tack för tipset! Vet du om böckerna är skrivna på liknande sätt som hennes House of night serie? Var lite svårt att komma in i det ungdomliga slangsnacket innan jag slutade tycka det lät så överdrivet.

Annons:
JLNordin
1/2/12, 10:25 PM
#14

#13 det här är ju vuxenböcker så inte en massa ungdomssnack direkt ;) typ

Ebok
1/2/12, 10:31 PM
#15

#14 Okej, det var ju bra iallafall :) Får jag kolla upp och se om dom verkar intressanta. Tack!

JLNordin
1/2/12, 10:40 PM
#16

#15 gör så ;)

Rachix
3/24/12, 8:38 AM
#17

Tänker på Terry Brooks "Magic Kingdom for Sale - SOLD!" samt böckerna om Thomas Covenant av Stephen Donaldson. Inte riktigt tidsresor, utan böcker där moderna människor hamnar i magiska världar.

Halvdansken
3/24/12, 10:57 AM
#18

Stephen King har just släppt en bok om en tidsresenär som heter 11.22.63 (det är en datum), och i den säger han att den bästa bok som skrivits om tidsresor heter "Time and Again" av Jack Finney. Jag har läst båda och de är bra. Inte så mycket action dock, om det är det man är ute efter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ebok
3/24/12, 12:21 PM
#19

#17 - Terry brooks är inte min favoriförfattare direkt, iallafall inte när det gäller Shannara, men kanske är den boken bättre, tack för tipset!
#18 - Tack för tipsen! Spänning är väll mest det jag är ute efter, måste inte vara 'action' i :)

Sehvrin
3/24/12, 9:35 PM
#20

Roger Zelaznys Chronicles of Amber (finns även på svenska). Mest innehåller den resor mellan världar, men det finns ju en del teknikskillnad mellan de olika världarna så det kan nästan klassas som tidsresor Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
denstore
3/25/12, 1:12 PM
#21

Soprano Sorceress av L.E. Modesitt JR handlar om en lätt avdankad professionell operasångerska som plötsligt transporteras till en värld där sång är magi.

Upp till toppen
Annons: