Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 6135 ggr
Snödroppar123
2011-11-14 00:13

SPOILER Arvtagaren, vad tyckte ni?

Hejhej! :)

Nu har jag läst ut Arvtagaren, den sista av böcker om Eragon och jag sträckläste den från början till slut. Som jag har väntat på att få läsa den! Jag älskade verkligen Eragonböckerna och det känns lite tomt nu när det är över.
Jag var dock inte helt nöjd med hur arvtagaren slutade, speciellt inte med hur det slutade för Arya och Eragon!!!

Men vad tyckte ni om boken? Är det något ni önskade hade varit annorlunda och vad i så fall? och vad känner ni när serien är avslutad?

Annons:
Escaflo
2011-11-19 18:36
#1

Det är för mkt plotholes, diamantbältet dumpades bara för att inte göra Eragon overpowerfull (lite sent påtänkt Chris!), MurtaghxNasuada är alldeles påkrystad, Nasuadas tortyr är horribel men hon får absolut inga men?

Bara några saker som stör mig, men slutet är också en störande punkt… Nej, de andra böckerna var okej, men den sista känns bara dålig med en massa ihoptryckta idéer och ett tvång från författarens sida att allt var tvunget att sluta på ett bestämt sätt.

Hejsvejs~

mieeow
2011-11-27 17:11
#2

Jag känner mig också tom nu när den är slut!

Håller med om att det är vissa grejer som är lite halvdana, t.ex nasuada att hon inte får några men o liknande. Visst, det är synd att arya och eragon inte får ett fortsatt liv tillsammans, men trots hans alvliknande styrkor så är han fortfarande en människa och hon en alv, jag tycker det hade varit fel om de blivit tillsammans. Dock tyckte jag det var synd att hon skulle bli ryttare OCH dröttning :C Och att Saphira verkade bli helförtjust i Fírnen, trots att han endast är några månader?? Vart tog hennes heder vägen… Dessutom vill jag veta mer om Angela, vem fan är hon egentligen? XD

Men jag vill ha fortsättning! usch, vill inte sluta historien här! Hur blir de nya ryttarna? hur får de bort giftet på Vroengard? Lägger Saphira några ägg? Hur bygger Roran upp Palancardalen? Vart tog Murtagh vägen? osv osv

Jag hoppas det kommer filmer… och att dem gör filmerna bättre än Eragon-filmen..

Aja, jag tröstar mig med Christians ord att han ska skriva om Alagaësia igen, även om det inte är om Eragon och Saphira så kommer man förhoppningsvis få läsa fler böcker av honom.

Lojs
2011-12-03 12:45
#3

Jag gillade den i alla fall. visst, vissa delar är sega, men jag har aldrig varit med om en bokserie utan tråkiga delar. ;)

Jag känner mig med tom, och kommer sakna Saphiras sällskap.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[090403]
2011-12-03 21:47
#4

Håller med 1# och 2#

Och vad hände med Broms 7 ord tillexempel?

Saphira och Fírnen var verkligen inte trovärdigt… De träffas för första gången när han bara är några månader, och ett par minuter senare är de redan "igång", verkligen inte så som Saphira varit i tidigare böcker…

KastKatt
2011-12-08 12:49
#5

Hur FAN blev Fírnen så stor så fort? ursäkta att jag svär, men vad hände där?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

mieeow
2011-12-08 14:12
#6

#5 vettefan.. tillväxthormoner :DDD nej, men haha… jag vet inte :( det känns som om chistopher bara ville bli klar med serien </3 (fail att jag skrev christian i förra inlägget.. :P )

Annons:
Cessy
2011-12-12 11:15
#7

Här ska sonen få den engelska boken i julklapp o sedan får jag vänta tills han läst den eller så skaffar jag ljudboken. Låter ju tyvärr som han inte lyckades avsluta serien så väl. Synd men inte oväntat, för han fick väl helt enkelt skrivkramp o svårt att få ihop ett slut.

moondancer
2011-12-26 23:20
#8

Tycker att det hela avslutades ganska bra. Det enda jag saknar är att veta mer om vissa karaktärer, men trolgitvis kommer det fler böcker^^

Vad jag gillar mest med den sista boken är att författaren äntligen har lärt sig skriva bra. Har tyckt att språket och uppbyggnaderna av historierna har varit ganska dåligt i de tre första böckerna, men nu störde jag mig inte alls på sånt. Dessutom var sista boken väldigt intensiv jämfört med de tidigare. Det hände intressanta saker hela tiden.

Starkt avslut på en okej bokserie!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KastKatt
2011-12-26 23:54
#9

#8 Språket har förbättrats och självklart hans sätt att skriva på, men handlingsuppbyggnaden i boken är kass.

Fösta delen av boken är jätte långsam och jag menar NITTIO SIDOR OM RORAN?! Och sedan i andra delen av boken så är det bara som han bockar av saker en efter en.

Döda kungen. Check!
Sloan? Check!
Den gröna draken? Check!

OSV

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Yelly Bean
2011-12-28 20:02
#10

Jag gillade faktikst boken ända till slutet. Och även där kan jag inte säga att jag inte gillade det. (Är en allt för trogen läsare för att erkänna sånt.)
Men jag tycker att slutet var fruktansvärt sorgligt, kunde inte riktigt acceptera att han och Saphira skulle åka iväg från Alagësia, helt ensamma! I och för sig har de ju Blödhgarm och så, men ändå. Kändes lite som ett antiklimax när de väl hade dödat kungen och allt så stannar de inte kvar. Åh.
Tycker dessutom att allt gick väldigt fort efter att Galbatorix hade blivit dödad. Känns som att han tänkte: "Ja, äntligen är jag snart klar med boken. Nu skyndar jag på så att jag kan gå och lägga mig!" T. ex det med Sloan. Och Angela fick man inte veta särskilt mycket om? Och Saphira betedde sig inte riktigt som sig själv med Fírnen. Om hon hade varit som sig själv hade hon tänk om honom som en bebis och antalgigen varit som en lite "sträv" syster mot honom. Precis som hon är! (Incest, incest, familjefest!) Jag menar, hon behövde väl inte ha så brottom; det fanns ju massa dragägg helt plötsligt, så hon behöver ju inte vara så desperat.
Dessutom så skulle jag vilja veta mer om hur Roran och de andra byborna bygger upp Carvahall igen. Eragon har ju tänkt så mycket på sin hemtrakt, så man blir ju nyfiken. Har nästan skapat mig en inre bild av hur jag själv skulle bygga upp det. Så får man inte veta om det stämmer mot hur Cristopher har tänkt det.

Nej, nu har väl jag orerat färgigt. Måste bara säga att trots det lite hafsiga slutet och att de åkte iväg (inte okej!) så gillade jag denna boken skarpt. Roran växte väldigt mycket i mina ögon. Han blev så mycket mer än Drakryttaren Eragons kusin, han blev en egen person liksom. Och jag älskade att varkatterna joinade kriget!

chade
2012-01-10 23:51
#11

Nu har jag äntligen (!) också läst den och smält allt!

Fick den i julklapp och läste den på 2 dagar, jag var ju som besatt haha! Men jag kan ju säga att redan från början insåg man ju att boken skulle sluta lyckligt på ett sätt. Jag själv tyckte att det bara var bra och vettigt att Eragon inte skulle bo kvar i Alagësia, just på grund av de anledningar som sägs i boken! Men jag hade ju gärna sett att Roran och Katrina följde med Eragon ut från Alagësia. Vem vet deras barn kanske hade blivit en drakryttare ;) BRA att Arya inte föjlde med! (Ville även att murtagh och Törne skulle med Eragon bort)

Ja jag blev riktigt besviken över att Arya blev drakryttare. Det passar inte henne.. Det blev som sagt bara fel där. Jag hade mina aningar om att ägget skulle kläckas till henne eller Nasuda. Jag hade hellre velat att Nasuda blev drakryttare.. faktiskt. Inte för att jag hade gillat det heller så värst mycket men, haha. Hoppades faktiskt innerligt att Blödhgarm skulle bli en drakryttare, då hade jag i alla fall vart mer än nöjd <3 Tycker han förtjänar det!

Sen ville jag så gärna att de räddade Shruikan från Galbatorix.. Jag har alltid tyckt synd om den draken. Han var inte Ond, han var bara plågad i mina ögon.

Jag gillade att Varkatterna och Angela var med i böckerna mer! Angela har väl iofs vart med ganska mycket, men nu var hon med på ett annat sätt. Jag tycker verkligen att hon är mystisk och intressant :)

Och konstigt att ingen har tagit upp pakten mellan alla raser som skapades! jag älskade den idén! Dvärgar och urgaler/kuller som drakryttare! wow, ganska vågat :)

Men ja.. Shruikan, är ganska ledsen över honom.. nog det som jag är ''mest'' besviken över :(

EDIT:
Är grymt glad över att Galbatorix förgjordes som han gjorde. Enligt mig var det drakarna som slog honom, inte Eragon! Så dom fick sin seger, Ergon hjälpte dem bara lite på traven! Är riktigt glad över att det inte blev någon närkamp med svärd eller liknande mellan honom och Eragon, det hade bara förstört det och som man förväntat sig. Så jag blev väldigt positivt överraskad!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Upp till toppen
Annons: