Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2580 ggr
[Zorita]
2011-10-14 22:52

Hjälp med "marknadsundersökning"

Hej alla!

Jag har precis skrivit klart en fantasybok på engelska. Nu ska jag hitta en agent så den förhoppningsvis blir såld, men det verkar som om vissa vill ha lite marknadsföring innan.

Så, har ni tips på bra, nya fantasyböcker? De ska helst likna min egen lite, så här är en liten beskrivning:

En självstående bok om en bannlyst lönnmördare, Chia, i en fridfull småstad i utkanten av den kända världen, där alver, dvärgar och människor lever i relativ fred. En seriemördares aktioner leder dock till att freden bryts och rasism sprids som en löpeld genom staden. Chia måste hitta mördaren innan han kräver fler offer, och innan rasismen får katastrofala konsekvenser.

Ok, så den är fantasy/skräck med en liten dos kriminalare i sig. Några tips på någorlunda liknande böcker? Någon som tycker det låter läsvärt såhär spontant?

Förlåt för en dåligt skriven pitch, jag har den snart klar på engelska men tänkte testa.

Annons:
Halvdansken
2011-10-17 21:52
#1

Kan inte hjälpa dig, men varför skriver du på engelska? Om du inte har det som modersmål så är det väldigt svårt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Zorita]
2011-10-17 22:02
#2

Just nu både pratar och skriver jag nog bättre på engelska. Har bla studerat vid en engelsk journalistskola och jobbat på engelska i flera år. Det kändes liksom rätt Glad

Halvdansken
2011-10-17 22:29
#3

Jamen då så! Lycka till. Trodde du var betydligt yngre. Varför vet jag inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Zorita]
2011-10-17 22:32
#4

Tack Glad Kan kanske tillägga att min engelska i både stavning och grammatik är bättre än min engelska pojkvän, och sen är det förvånansvärt lite som ligger i det nuförtiden med words kontroller. Men det svåra just nu ligger i själva marknadsundersökningen och hur man kontaktar agenter hehe.

Halvdansken
2011-10-17 22:50
#5

Men vad är det egentligen för nåt du vill undersöka? Om det finns liknande böcker? Det bästa är väl om det inte finns det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Zorita]
2011-10-18 07:55
#6

Ja det trodde jag också, men det visar sig att agenter är ovilliga att ta den risken. Det är bra att kunna säga till exempel att läsarna av den och den författaren skulle även uppskatta den här boken.

Annons:
Yelly Bean
2011-10-19 19:36
#7

Jag skulle gärna läsa den, det verkar spännande. Hoppas du får den utgiven. :) Vet du vad den kommer heta i så fall?

[Zorita]
2011-10-19 22:19
#8

Om det blir mitt val så heter den The Silver Bell. Men det får man ju se… Kul att du vill läsa Skrattande

[mymmeli]
2011-12-16 13:55
#9

Jag har inte varit aktiv här förut, men hittade den här tråden idag. Nyfiken på hur det gick. Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: