Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 3515 ggr
Shanea
2011-04-27 16:49

Eran favoritskurk

Inom fantasy handlar det ofta om kampen mellan det goda och det onda, och för det allra mesta står det goda i centrum och förlorar sällan i slutet. Men trots detta har vi väl alla fallit för någon badgirl/badboy ibland, så nu vill jag höra, vilkan är eran favoritskurk inom fantasylitteraturen och varför? :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Annons:
Skogselva
2011-04-27 19:40
#1

Jag har inte läst så många böcker om temat, men jag har sett en del filmatiseringar av sådana böcker, eller ja, jag har sett de flesta Harry Potterfilmerna. Det är nog de som tydligast har haft gott vs ont. Draco Malfoy, pappa Malfoy, Snape, du-vet-vem, och min största favorit Helena Bonham Carters karaktär i Harry Potter, men jag minns inte hennes namn.

Locke Lamora förstås, fast han är ju en tjuv i en serie böcker som handlar om just honom, så han kanske är en hjälte?

Nu när jag tänker efter så brukar jag nog alltid heja på skurkarna, förutom då bokens hjältar är just skurkar. Eller i alla fall så ofta att det andra blir ett undantag.

Sedan finns väl kanske gränser, något skenheliga kanske, men det är vad är.

Om skurken hatar kvinnor och våldtar och mördar dem eller på andra sätt förtrycker dem, då önskar jag skurken en grym och plågsam död.

Och om bokens hjälte är kvinna så hejar jag på henne. Om det inte finns en kvinnlig antihjälte, förstås.

Om jag var en karaktär i en bok så hade jag nog varit bokens skurk. Oskyldig Hm… mohahaha

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Caramelbrownie
2011-04-27 19:46
#2

Oh den var svår! Jag måste säga moriarty från sherlock holmes XD

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

AnnaMoonshadow
2011-04-27 20:44
#3

# 2 Belatrix heter Helena bonham Carter i filmen :P jag gillar henne också, både Belatrix och Helena.

Carter gör också rollen som röda drottningen i Alice så otroligt bra <3 ska jag välja en skådespelare som spelar bäst som ond så är det hon!

Men nu var det karaktärer här! Jag är en sån där halving. Personer som är lite onda, eller inte helt igenom god i vilket fall, är de karaktärer jag gillar mest. Tjuvar och småskurkar! kommer dock inte på någon väldigt utmärkande just nu…

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Twixxie
2011-04-27 20:44
#4

Då måste jag få säga Lord Voldemort! Och Peeves ;D

Skogselva
2011-04-27 20:51
#5

#3 Tack, så hette hon!

Eftersom jag gillar Tim Burton och Helena Bonham Carter brukar vara med i hans filmer, så…  Jag var inte överförtjust i Alice, men jo, röda drottningen var favoriten i den filmen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Twixxie
2011-04-27 20:55
#6

 och Själslukarna från vargbröder ;D

Annons:
Shanea
2011-04-27 22:50
#7

#1: Jag hör allt mer om denna Locke Lamora här på forumet, måste nog ta och läsa de böckerna snart. Jag är lite inne på samma spår som dig för övrigt, tilltalas ofta av skurkarna, men bara av de har någon form av heder ändå, skulle också ha svårt för någon som våldtar till exempel.

Känns som jag alltid blir helt förälskad i badguys/badgirls men kom inte heller på så många nu… Lanfear från Wheel of time/sagan om drakens återkomst minns jag att jag tyckte om, var länge sedan, men tror det var lite för att hon försökte förföra hjälten i berättelsen till den onda sidan så att säga… bra på det var hon också ;-)

Sen älskar jag Eric i True Blood, framför allt i serien, men i böckerna också. Han är en typisk sådan där skurk jag blir förälskad i, först verkar han helt enkelt elak och egoistisk (men med en viss charm), sedan upptäcker man dock att det är mer komplext än så liksom, att det finns mer djup.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Frida
2011-04-27 23:15
#8

Min självklara favorit är Spike från Buffy the Vampire Slayer, visserligen TV-serie men det finns ju böcker också även om jag inte läst dem. Tungan ute Jag var även förtjust i Denna från Sword of Truth serien. Men när jag tänker efter, var någon av dem egentligen ond/skurk?

Jag tror inte att jag riktigt har fallit för en "äkta" skurk, men de "goda mot de onda"-strider som jag har varit mest engagerad i (njutit av?) är de som Fiona McIntosh skrivit just för att det onda motståndet är lite annorlunda.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
2011-04-28 08:42
#9

Jag har lite svårt för både utpräglade hjältar och antihjältar, men samtidigt har jag ännu mer svårt för glorifierade skurkar och charmiga småtjuvar. Någonstans kan jag nog se mer sympatiska drag i skurkar som tror de gör gott, typ Darth Vader än småtjuvar som mer eller mindre parasiterar på folk omkring sig. Ofta tycker jag det är konstigt att folk faller för "den onda sidan" i film, spel och litteratur.

Å andra sidan, så gillar jag litteratur där det är svårt att avgöra vilken sida som är vad. T.ex. så gillar jag många av L.E. Modesitts eller George RR Martins böcker just för att det inte är så säkert vem som faktiskt är den gode eller onde. Huvudtemat i Modesitts böcker är oftast just balans, och i Martins böcker är ju i stort sett alla så totalt skrupel och moralbefriade att det nästan kvittar vem som får makten…. :)

AnnaMoonshadow
2011-04-28 10:05
#10

#8 åh Spike! <3 honom glömde jag bort :/

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Shanea
2011-04-28 12:56
#11

#8: Denna är jag också väldigt förtjust i, skapade till och med en rollspelskaraktär inspirerad av henne. Hon må inte vara "genomond" så sätt men nog tycker jag att hon räknas som en av skurkarna :)

#9: Tycker helt klart att det kan vara uppfriskande med böcker där det inte är självklart om vem som är ond/god. För i ärlighetens namn, hur många människor är helt igenom goda eller heltigenom onda? Det är nog nästan bara i böcker sådana existerar.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


denstore
2011-04-28 16:06
#12

#11 Saken är att jag inte vet om jag tyckert det är så uppfriskande längre. Jag tycker att anti-hjälten mer eller mindre har dominerat i all litteratur de senaste 40 åren. Det är ganska sällan man ser hjältar med starkt förankrad moral. Snarare ser man att film och litteratur har skapat en acceptans för egoistiska ideal, och ibland riktigt hyllar saker som är på gränsen till ren ondska. Jag måste säga att det är lite skrämmande.

Skogselva
2011-04-28 16:44
#13

#7 Oh ja, du måste läsa de böckerna - jättebra! Men jag har väntat på tredje boken i ett år nu, och det finns de som väntat ännu längre, så det är nackdelen med Scott Lynchs böcker.

#12 Jag förstår hur du tänker, men du tror inte att det kan vara en viss längtan hos människor som får så många att beundra den mörka sidan. Att kunna få göra som man vill, för en gångs skull - att våga ta för sig - att våga gå efter det man vill uppnå. (För att knyta an till #9)

Säga vad man vill om the bad people, men de har ofta ett mål och oavsett vilka hinder de träffar på är de fast beslutna att lyckas. Och detta är ju en beundransvärd egenskap. Vill de ta över världen så sitter de inte hemma i soffan och fantiserar, de smider en lömsk plan och skrider till verket direkt och ger inte upp fast att de får motstånd.

Sedan finns också aspekten om det förbjudna. Man får inte vara så'n i verkligen och man ska heja på hjälten eftersom man alltid ska vara en god medmänniska… Men varför måste man det? Ingen är genomgod, "ondskan" finns nästintill godheten, varför inte ge uttryck för den genom att heja på det onda? (Frågor mer ämnade åt reflektion, tror inte det finns några svar.)

Eftersom vi ändå är inne på ämnet måste jag rekommendera en till bok "Hags, Sirens and Other Bad Girls in Fantasy" om man gillar skurkar alltså, kanske inget för de som hejar på den goda sidan.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
denstore
2011-04-28 17:44
#14

#13 Fast jag tror det finns människor som är goda. Jag tror mig t.o.m. ha träffat ett par sådana. Inga helgon, men definitivt personer med genuint goda intentioner. Borde man inte mer fokusera på den sortens personer i media och litteratur än folk som skor sig på andras bekostnad eller olycka?

Allvarligt talat så tycker jag inte alls det finns något rakt samband mellan ondska och företagssamhet. Skillnaden är bara att de befriade från de moraliska hinder som vi normala människor lever efter. Det handlar inte om målmedvetenhet och att våga ta för sig. Det handlar om att goda människor inte vill ha framgång på andras bekostnad. Sure, det kanske låter som en moralpredikan, men det är rätt uttjatat med att hylla folk som "tar för sig". Det är ofta enbart en omskrivning av att "ta från andra". Har vi inte tillräckligt med egoistiska skitstövlar i samhället? Folk som har tagit för sig, skridit till verket och vågat gå efter det de velat uppnå? Jag ser verkligen ingen attraktion till den sortens karaktärer. Jag läser fantasy för att fly från verkligheten. Egoistiska skitstövlar och folk helt utan moral träffar eller läser jag om dagligen i alla fall….

Skogselva
2011-04-28 20:26
#15

#14 Igen så förstår jag dig, men håller inte med till fullo. Visst att det finns många skitstövlar och liknande satar i verkligheten, och jag läser också för att fly verkligheten.

Det jag menade med att ingen är genomgod är precis vad du sade.

Men jag tycker inte det behöver var likställt med egoism att "ta för sig, skridit till verket och vågat gå efter det de velat uppnå" inte per automatik, i alla fall. Men det är ganska tydligt att vi tänker på olika saker när det kommer till det jag sade om deras företagsamhet.

Jag tänker på så'na här saker:

Om man har en dröm så tycker jag att man ska försöka uppnå den och inte bli nedslagen ifall man får "nej" de första tusen gångerna, jag tycker man ska försöka igen.

Om man är missnöjd i sin situation så borde man våga försöka förändra den, trots saker som försöker sätta käppar i hjulen.

Visst kommer man att trampa på folks tår på vägen, det är oundvikligt, även om du försöker göra en god gärning. Men det kan ju handla om att våga byta utbildning för att vara missnöjd och då lämna efter sig mängder med vänner som kommer att sakna en och som man också kommer att sakna, men man kanske hamnar på rätt utbildning i gengälld. För att ta ett exempel. Om det är egoistiskt eller ej att trampa på andras tår, det beror orsaken.

Jag tror faktiskt att dessa skurkar kan vara en uppmuntran. Man ska aldrig underskatta litteraturens/filmens kraft att påverka en. Man kan få en "kan de så kan jag-känsla". Bara ifall man skulle dra inspiration från skurkarna så är det ju ingen garanti på att man är lika "ondskefull" som personen man inspirerades av. Man behöver inte vara en blodsugande karriärsstävare för det.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

denstore
2011-04-28 23:13
#16

#15 Jag menar inte att alla som "tar för sig" är skurkar. Men du skrev att du tyckte det var vad man beundrade hos den mörka sidan. Jag tror inte ens att det är särskilt vanliga skurkdrag. Det var du som tillskrev skurkar dessa drag och egenskaper. Det är nog ett egoistiskt drag, dock. Sen kan man diskutera om det är en bra egenskap eller inte. Personligen tror jag att det egentligen är ett karaktärsdrag som har nått social acceptans här i europa under de senaste decennierna. I USA är det ju dock ett av de mest eftersökta dragen….

Jag förstår inte riktigt ditt exempel? Hur får du att byta utbildning till att motsvara en skurks beteende? Att byta utbildning och lämna vänner bakom sig har i min mening ingenting med varken att trampa på tår eller att vara särskilt egoistiskt? Att samla mod för att göra det har väldigt lite med skurkaktigt beteende. Att lämna vänner bakom sig känns mer som en uppoffring. De dragen skulle jag nog snarare vilja tillskriva de typiska hjältarna. Jag känner ganska många som har bytt inriktning på sina utbildningar, och jag skulle inte vilja beskriva någon av dem som varken egoistiska eller typiska "ta för sig"-människor.

Det är definitivt inget fel i att följa sina drömmar. I alla fall inte så länge de inte skadar en själv eller andra. Men tyvärr är det allt oftare folk ser vägen till framgång som en nödvändig promenad över lik. Så är det inte, och det känns bara tragiskt att folk tror att det är så.

Skogselva
2011-04-29 09:24
#17

Jag tänkte på ondskefulla genier som försöker ta över världen, Dr Evil, i Austin Powers, är den enda jag känner till.

Det jag menade var att Dr Evil är missnöjd med sin situation och vågar försöka ta sig ur den. Och han låter sig inte nedslås av Austin Powers som förstör för honom. Han kommer igen med nya friska tag.

Jag har också bytt utbildning, det var jobbigt att lämna alla vänner man fått, Vad jag menade vad att då följer man också sin lycka på bekostnad av andra. De har ju naturligvis inte gråtit sig sönder och samman, men de saknar mig. Det var bara ett milt exempel på vad jag menade.

Jag menade aldrig att man skulle bli en själlös blodsugare som bara strävar efter karriär och inte bryr sig om andras lidande på vägen.

Jag menade bara att andan kan vara en inspirationskälla och folk som reser sig efter att blivit sönderhackade för att försöka igen är beundransvärda, inte skurkens beteende, utan bara skurkens anda,

Visst är det synd att vissa tror man bara kan göra karriär genom att kliva på andras lik, jag tror inte heller att det är en nödvändighet, men det var inte dem jag tänkte på när jag skrev.

Men jag tror vi har hamnat i en cirkel utan att komma vidare, så vi kanske ska lämna ämnet. Flört Det är intressant, men kommer man ingen vart så gör man inte.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

simudainkain
2011-05-01 07:39
#18

En av de stora behållningarna med Elizabeth Haydons serie om Rhapsody är att hon leker med de traditionella uppdelningar i gott och ont inom fantasy.

The brother, som blev Achmed, lönnmördaren som blev kung är en favorit. Hans realism, klarsynthet och skarpsinnighet är inspirerande. Har svårt för för folk i både konsten och verkligheten som är för mycket goodie-too-shoes och alltid ska uppoffra sig och följa regler.

Bokstavligt talat kan lite jävlar anamma och livsglädje inspirera en till mer liv i sitt liv.

Håller dock med denstore om att idealisering av the bad är lika tröttsam, i verkligheten som i konsten. Oftast är det en man.

Lite mer mångfasettering intresserar mig, såom personerna i Stargate Atlantis. De kan inte allt och tänker ofta på sig själva.

Mina personliga reflektioner…

http://us.macmillan.com/BookCustomPage.aspx?isbn=9780812570816#Excerpt

Skogselva
2011-05-01 11:12
#19

#18 Låter intressant den serien.

Är det bara jag eller det ofta om "goodie-too-shoes" framställs som om h*n vore bättre än alla andra just på grund av att h*n är "goodie-too-shoes"?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

denstore
2011-05-01 14:44
#20

#18 Du har helt rätt i att arketypen "bad guy"  mycket väl kan krydda upp en berättelse, ifall det är gjort på ett smakfullt och genomtänkt sätt. Min invändning är bara att jag inte tycker att det oftare blir en lätt blir lite av glorifiering av bad guys, och inte helt sällan ett frossande i hänsynslöshet.

När jag nu tittar tillbaka på mina inlägg känner jag att de kanske kan kännas lite aggresiva och ses som kritik av dig och din tolkning. Självklart är det inte min mening. Ville bara vara lite motvals och dra lite i diskussionen.;)

Annons:
simudainkain
2011-05-01 19:58
#21

#20 mja, uppfattade det inte som kritik mot mig. Som jag skrev håller jag med dig om att idealisering av the bad är fel, vilket görs mycket i vanliga livet. Det som blir mer realistiskt är i mitt tycke som det finns beskrivet också i Wheel of time är att människor kan skapa trassel genom att vara för präktiga och för ödmjuka. Och inte bara för sig själva.

Mat som står för att vara "the trickster" beskrevs som den som lättast kunde axla rollen som ledare. En annan sida var hans flörtande, där kvinnorna blir förvånade över att han alltid lyckats välja ut kvinnor som vill bli flörta med honom. Denna karaktär står i motsats till många andra genom de från början mycket negativa beskrivningarna men som jag nämnde kanske de är de andras synsätt som blir för präktigt.

Mina reflektioner. Flört

Sehvrin
2011-05-02 09:17
#22

Nu kommer jag och är lite tråkig och återgår till ursprungsfrågan Flört (Det är en väldigt intressant diskussion ni för, men känner inte att jag kan bidra till den Glad)

Jag har ingen direkt favoritskurk i fantasyskönlitteratur som jag kan komma på, inte som jag tycker om i alla fall. Sen finns det bra skurkar som jag avskyr och det är inte för att de är dåliga karaktärer utan för att de är onda. Ett exempel är Nicodemus från The Dresden Files.

Om man sedan vänder ögonen mot seriernas värld (där vi ju också har fantasyberättelser och de kan i viss mån räknas till litteratur) är problemet det omvända: Jag kommer på för många skurkar jag tycker om Tungan ute Men jag tar och presenterar mina tre absoluta favoriter:

De första två kommer från mangan D.Gray-man: Road Kamelont och Tyki Mikk. De tillhör båda en familj med "övermänniskor" som  vill förgöra mänskligheten.  Road är helt igenom ond, sadistisk och lekfull och hon är en väldigt oförutsägbar karaktär. Hon har ett komplicerat förhållande till huvudkaraktären: Hon har både torterat och kysst honom (dock inte samtidigt). Tyki är en dubbelnatur och jag tror att jag mest tycker om honom för att han är ganska stilig  (och troligen stämmer en hel del saker ni nämnt ovan inFlört). De är som sagt båda onda, men de har en del sympatiska drag, som till exempel att de bryr sig om sin familj väldigt mycket och att de är bitvis väldigt roliga, så det är svårt att tycka illa om dem.

Den tredje kommer från webserien Girl Genius (Steampunk egentligen, men det gränsar till fantasy Flört). Bangladesh DuPree jobbar åt någon som man typ kan räkna som god, men hon är definitivt ond, på ett väldigt simpelt sätt: Får hon plåga, tortera och döda folk är hon nöjd. Henne gillar jag för att författarna har lyckats beskriva henne på ett så komiskt sätt/lyckas sätta henne i komiska situationer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

simudainkain
2011-05-03 00:41
#23

#19 Håller med att ofta framställls hjälten och hjältinnan så självuppoffrande och kompetenta att det blir tråkigt.

Nynaeve från Wheel of Time vill ju väl men irriterar mest alla andra genom att uppfattas som bossa dem. Mer intressant läsning och tankeväckande.

[Morfalum]
2011-05-03 18:18
#24

Är det någon som gillar Lucius Malfoy? Tycker om honom mycket, men han är ingen riktig skurk.

När jag var liten tyckte jag Jafar i Alladin var skit coool ;)

Skogselva
2011-05-03 18:28
#25

#24 Jag gillar Malfoy, men Belatrix är favvisen. Men Malfoy är ju dödsätare, så lite av en Harry Potter-skurk är han väl ändå?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Morfalum]
2011-05-03 18:37
#26

Jag är också dödsätare, det är därför. Ne men absolut är han det men han är ingen central antagonist-typ. Självklart är han en fiende men han börjar mjukna ganska ordentligt i 6:e och 7:e boken. Det känns som han är lite osäker i de kretsarna han rör sig i. Som om han inte vill va där. Min generella känsla är att han är en lite snällare skurk, han vill vara bad men han är för svag för att utgöra något reelt hot.

Jag älskar Helena Bonham, hon är vacker och har en otroligt karisma men karaktären Bellatrix tycker jag inte om så mycket, Helena gav Bellatrix liv.

Skogselva
2011-05-03 18:43
#27

#26 Okej, jag har bara sett filmerna, och det är klart att de inte gestaltar den verkliga Lucius Malfoy - för det kan ju bara J.K.K Rowling göra.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: