Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 4025 ggr
Geru
4/19/11, 12:22 AM

A game of thrones

Hejsan alla!

Undrar lite om någon annan här inne på fantasy iFokus sätt första avsnittet av den nya fantasy serien "A game of Thrones" som började härom dagen.

Den bygger då på böckerna skrivna av George R. R. Martin.

Första boken heter "A game of thrones" och seriens namn är "A Song of Ice and Fire".

Det ska tilläggas att serien inte är speciellt barnvänlig.

La till en trailer:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Frida
4/21/11, 8:31 PM
#1

Jag har tyvärr inte läst böckerna men blev lite intresserad av serien. Går den på svensk tv? När i sådana fall?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Geru
4/21/11, 9:01 PM
#2

Nej, den går tyvärr inte på svensk tv.. inte än iallafall:p

Böckerna är annars att rekommendera starkt då dom är mycket bra:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Frida
4/21/11, 9:05 PM
#3

Jag gissar att det då är en amerikansk kanal som visar den (för det kan väl ändå inte vara en brittisk inspelning). Hur var när? Så jag vet vilken kanal jag ska stalka Tungan ute

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

simudainkain
4/22/11, 8:59 AM
#5

Blev intresserad när jag läste om det att både läsa böckern och se serien. Ännu mer efter denna trailer. Jason Momoa också, förutom Sean Bean. Såg andra skådespelare jag gillar men jag och namn asså.

ObestämdFlört

Geru
4/22/11, 1:19 PM
#6

Den går på den amerikanska kanalen HBO, på söndagar. Umm.. Tiden är jag lite osäker på. Deras tid 21:00.

#5 Böckerna är otroligt bra:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
denstore
4/23/11, 12:16 PM
#7

#6 Böckerna är bra, men ibland kanske lite sega, i min mening. Och det gör inte saken bättre att det är minst en bok kvar i serien, och den cancer-sjuke författaren lägger betydligt mer tid på att följa och diskutera NHL-fotboll än att skriva färdigt böckerna. Den kommande delen skulle varit ute redan för ett par år sedan…Lägg sedan till att han verkar väldigt förtjust i att mer eller mindre chocka sönder läsarna, så kan det nästan driva en till vansinne ibland.

Geru
4/23/11, 7:47 PM
#8

#7 Haha, det gör honom speciell:) Hoppas bara han skriver klart dom.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
4/24/11, 12:54 PM
#9

På onsdag har "Game of thrones" sverige premiär:) Dubbelt uppslag i kultursöndag i DN denna morgon!

Tyvärr inte på någon av dom lite mer vanliga kanalerna, utan på Canal+ Series, tror jag det var.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

simudainkain
4/24/11, 2:15 PM
#10

#9 aha. tack!

simudainkain
4/24/11, 4:05 PM
#11

Hahahahah!!Skrattande

How to land the roll as a warlord. Scare the living day lights out of them. YAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH!

denstore
5/1/11, 2:49 PM
#12

Jag har kollat på de två första avsnitten nu, och kan konstatera att de var mycket bra. Bland de bästa fantasygrejerna jag sett hitintills på TV.

simudainkain
5/1/11, 7:23 PM
#13

#12 Najs. Har beställt böckerna och lagt bevakning på tv-serien.

Annons:
Frida
5/6/11, 10:37 AM
#14

Var hemma hos mina föräldrar i onsdags och lyckades få sett det första avsnittet av en slump (de har Canal+ Serier). Jag gillar det! Ska nog försöka ta mig hem till dem när de visar de andra avsnitten också (onsdagar 20:00 för avsnittspremiärerna).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

simudainkain
5/6/11, 7:35 PM
#15

#14 Najs!

Endroppeihavet
5/10/11, 4:04 PM
#16

Ehum… Ja serien är då inte barnvänlig ;9 Jag och min man har stor diskussion här hemma om vilken del som är intressantast att följa.. Jag följer hellre blonda syskonen och han Starkfamiljen..

Nu är ju fokuset på Starkfamiljen men jag tycker drakar, sex och "barbarer" är roligare ^^

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Aribigga
5/15/11, 4:46 PM
#17

Jag kollar på den och tycker den är mycket spännande och välgjord! Ska bli mycket spännande att se var det bär hän…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Dacke123
5/16/11, 5:01 PM
#18

vilken är eran favorit karaktär i serien??

min är utantvekan Arya Stark :D

ringnos
5/17/11, 10:53 AM
#19

Vi tittar också på Game of Thrones, men jag hade aldrig hört talas om varken författaren eller bokserien. Verkar mycket lovade, ljuvligt dekadent. Min favorit är helt klart dvärgen (är sjukt kass på namn..), mycket vass tunga!

simudainkain
5/18/11, 10:02 AM
#20

Läser nu bok två i denna serie. Tycker om den för realismen, lite som att läsa historiska romaner med alla maktkamper och degenererat beteende.

#19 Gillar också dvärgen, Tyrion tror jag.

Annons:
[Alenzi]
5/18/11, 4:56 PM
#21

Har sett första avsnittet nu.. Lite väl mycket sex & snusk för min smak, annars lovande :3

denstore
6/3/11, 10:38 AM
#22

Jag har sett alla avsnitt två gånger nu, och suttit och försökt checka av mot böckerna. Och ja,  jag tycker de har skruvat upp sexinnehållet ett par snäpp för mycket. Visst, det är en del sex i böckerna, men det känns som att man här i TV-serien verkligen har tagit till lite i överkant. Jag har egentligen inget emot sex i litteratur, så länge det inte är den bärande ingrediensen, men här känns det som att serien mer och mer fokuserar på just sexet. Och det är inte det som böckerna handlar om.

Geru
6/3/11, 11:29 AM
#23

#22 Väldigt många av scenerna i boken när dom pratar är just när dom har sex.. Men jo, dom har väl tagit i lite, men totalt sätt så är det inte speciellt mycket sex i serien, om man jämnför med allt annat. Tror bara det är så att man inte är van att se så mycket naket i en serie.

Tyrion Lannister is the shit! Han är bäst.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Alenzi]
6/3/11, 12:56 PM
#24

.. Har suttit o väntat på avsnitt åtta i 1½ vecka nu… *otålig* :P

denstore
6/3/11, 3:19 PM
#25

#23 Om man jämför med vad? Big Brother? Playboy-channel? Jag menar, det är en eller två sex-scener i varje avsnitt. Sexscenerna är rätt överdrvina, och ljudeffekterna i scenen mellan Renly Baratheon och Knight of Flowers var ju rent ut sagt töntiga. Var något som helst liknande det med i boken? Littlefingers lilla tal och guidning av de prostituterade i sista avsnittet? Fanns det ens något i den som tillförde något?

[Alenzi]
6/3/11, 3:54 PM
#26

#25 Den scenen var verkligen sjukt överdriven x(

Geru
6/3/11, 5:23 PM
#27

#25 Precis, jämför med big brother eller liknande. Serien är gjord helt i rätt anda anser jag. Om det är för osmakligt för dig så behöver du ju inte titta på den precis. Själv tycker jag det är väldigt konstigt att många har så stora problem med att det är lite naket med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Alenzi]
6/3/11, 5:47 PM
#28

#27 Det var ju inte precis LITE naket, i det där avsnittet som nämns i #25. Tror det är nummer 7, har du sett det?
Tycker det sänker nivån en del, att man tror sig vara tvungen att sälja ut sig med sex för att folk skall vilja titta på det :P

denstore
6/3/11, 7:25 PM
#29

#28 Precis. Det handlar inte om att det är lite naket. Det handlar om att det är naket utan att det för handlingen framåt, och dessutom mer än det redan är i böckerna. Vad vill man uppnå med det? Tror man att det gör fantasy mer attraktivt för en publik som annars inte ser fantasy? Det är jag tveksam till. Är det något som lockar folk som vill se sex? Knappast. Det finns mer sex på film tillgängligt än någonsin, och i och med internet så är det en knapptryckning bort. Det kan helt enkelt inte ses som ett vettigt försäljningsargument. Och som sagt, vissa av sexscenerna är rent ut sagt fåniga. Och det handlar inte ens om homofobi, utan bara att oralsexscener med pålagda smaskljud enbart är kontraproduktiva….  

#27 Njae, jag vill egentligen INTE jämföra med skit som Big Brother. Är verkligen sex så spännande att vi måste få det serverat plumpt och burdust stup i kvarten? Vill någon verkligen se uppmärksamhetstörstande idioter pippa IRL på TV? Jag vet att jag aldrig hade gjort mig bra i en dokusåpa. Jag är alldeles för tråkig och normal. Men varje gång någon ny sån här serie startar, så funderar jag över hur lång tid det tar innan producenterna lyckas få deltagarna att supa ner sig, och kopulera som djur. Har de ingen som helst integritet? Är det verkligen så viktigt att bli kändis i en dokusåpa att man blir känd som riksluder? Och allra fånigast är ju tittarkretsen. Tröttnar man inte?

Geru
6/3/11, 7:42 PM
#30

#29 Jag ser på sånt som är intressant, serien är intressant, och kvinnorna och sexet i den med. Det är en del av den stämning som pågår genom serien, och inget man ska sluta med.

Nu vet jag faktiskt inte vad exakt big brother är, för det är inget jag tittar på alls. Dokusåpor är inte min grej.

Alla har olika saker dom finner attraktiva i livet, försök förstå det, och om du misslyckas kan du alltid fortsätta med att se på saker som du gör nu.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

denstore
6/3/11, 8:10 PM
#31

#30 Varför skall jag "förstå" något, när du uppenbarligen inte vill göra det? I inlägg #27 tyckte du att det var en bra ide att jämföra med Big Brother. Nu säger du att du inte alls vet vad det är? Kanske det är du som ska fundera över hur man väljer att förstå saker?

Jag gillar Game of Thrones. Jag har följt bokserien sedan den började ges ut på mitten av 90-talet. Jag har diskuterat serien med både folk som har läst böckerna innan, och folk som inte läst böckerna. De flesta tycker den är bra, men i stort sett alla jag pratat med tycker att sexbitarna är överdrivna och drar ner en i övrigt väldigt bra och påkostad serie till en nivå som inte är önskvärd. Det handlar inte om att jag är pryd eller asexuell. Inte heller är det något krav jag ställer. Det är en åsikt jag har, och som jag även har hört andra uttrycka, inte något man förstår.

Geru
6/3/11, 8:22 PM
#32

#31 Du missar vad jag säger, eftersom du vill att jag ska förstå det du menar så mycket. Jag formulerade mig lite dåligt där uppe, jag vet att big brother är en dokusåpa med mycket sex och människor som beter sig dåligt, det är iallafall vad jag har fått för svar när jag frågat.

Jag förstår vad du menar om att du tycker det är för mycket naket i onödiga scener, allt engligt dig då. Jag tycker inte det. Jag tycker serien är bra som den är. Det är en dialog som vilken som helst, och man fick veta lite om personerna i fråga just i den scenen faktiskt. Hur han är som person.

Vad har vad andra tycker med saken att göra? Det här är vad du tycker, eller hur?

En enkelt förklaring är helt enkelt att det svenska folket är väldigt… Otrygga när det är mycket sex i en serie.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

denstore
6/3/11, 9:01 PM
#33

Nej, svenska folket är inte otrygga över sex på TV- Troligtvis är svenska folket bland de absolut mest öppna när det gäller sex på film och TV.

Det här är ett diskussionsforum. Man diskuterar saker. Vad andra tycker har minst lika stor betydelse som vad man själv tycker. Har man inte den utgångspunkten, så kan man sitta på sin egen kammare och tycka vad man vill.

I min mening är det inte alls "enligt mig" vad som en eller en annan karaktär i serien gör i en eller en annan scen. Det är hur karaktären tolkas i serien kontra hur han gestaltas i originalet, boken. Min kritik av sexet är hur man har skruvat upp den ingrediencen i förhållande till hur böckerna är skrivna. Det är inte vad jag förstår eller inte. Det är en observation och ifrån den observationen skapar jag en åsikt som jag förmedlar på detta forumet. Och om man tittar i tråden, så är det ju inte bara jag som inte "förstår". Det är ju mer eller mindre en allmän åsikt att det är mycket sex i serien. Kanske för mycket. Kanske inte.

[Alenzi]
6/6/11, 7:51 PM
#34

Senaste avsnittet, avsnitt 8 (äntligen!!!), var det bästa hittills i mitt tycke :D Det var spännande - man har blivit introducerad för alla karaktärer och ingående förutsättningar (verkar det som), så att själva plotten numera har fritt fram för att utspela sig. Och, Geru och andra likasinnade; jag beklagar, men äntligen ett sexbefriat avsnitt! XD Och det var ju inte för att tillfället gavs; hade de velat ha en sexscen fanns det ju en potentiell nästan-våldtäkt.. Kanske det också beror på att vi är så långt in i handlingen, att de som tittat så här långt faktiskt följer handlingen och att de inte behöver snärja oss längre?

Tyckte repliken "that's some bloody tough meat you have there!" och reaktionen var så söt XD

Sådär, nu har jag tassat så försiktigt jag kunde så jag inte skulle lämna ut några spoilers men samtidigt ändå förmedla vad jag pratar om, hoppas det lyckades :P

Annons:
[Rindel]
6/21/11, 10:47 PM
#35

Jag har bara läst första boken men jag har sett alla 10 avsnitten på första säsongen :)

Outstanding! Jag blev ganska imponerad faktiskt. Visserligen är det ganska längesen jag läste boken men avsnitten liknar väldigt mycket det som dök upp i mitt huvud och det gjorde mig nöjd!

Jag måste lägga till att jag beundrar karaktären Lillfinger för sin list. Jag måste tyvärr erkänna att jag hatar honom för det han lyckas med… Karaktärerna är mycket listigt utformade och likaså handlingen. Det är mycket svårt för en som inte läst boken GAME OF THRONES att lista ut vems om är god och vem som är ond. Det finns till och med de som är goda fast umgås med onda, haha.

I really enjoyed this. Hoppas alla andra kommer göra det också ;)

Aribigga
6/22/11, 6:45 AM
#36

Jag längtar redan till nästa säsong!

Min favorit är Daenys (Hur stavas det, hon blonda som är gift med Drogo) hon har utvecklats mest under serien tycker jag från att vara ett skrämt barn så är hon nu en Khalesi :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

denstore
6/22/11, 11:39 AM
#37

Summa summarum, så var det en mycket bra säsong, som dessutom höll kvalitétsmässigt rakt igenom. Nästan så att det blev bättre efterhand t.o.m.

Stort garv över protesterna i USA. Många tittare har blivit upprörda över att Ned Stark trillade av, och vill ha tillbaka honom i nästa säsong. Amerikaner… vad ska man säga…..

[Alenzi]
6/22/11, 12:59 PM
#38

#37 Är det sant? Hahaha, fantastiskt XD

Supinesophie
6/23/11, 2:33 PM
#39

#37 Men han dör väl i boken också? Jag har inte kommit så långt, men om han dör i boken så måste han ju få dö i serien också Obestämd

EDIT: För övrigt så är det nog den bästa tv-serien jag har sett hittils! Säsongsavslutningen var så mäktig! Jag måsta till och med kika i slutet av  första boken för att kolla att det verkligen var sant att det skulle bli som det blev Skrattande

De gör verkligen ett perfekt jobb med "översättningen" från bok till TV! Det som de ändrar ändras till det bättre tycker jag.

Om man har svårt att hänga med (som jag eftersom jag inte hade läst boken) så har HBO.com en sk. Viewer's guide med bla familjeträd, beskrivningar av karaktärer, karta mm.

Geru
6/23/11, 2:34 PM
#40

#39 Klart han gjorde:P Hans huvud har ju rullat…

Jag är bara lite väldigt otroligt småmycket kär i drakungarna.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Dacke123
9/26/11, 7:40 PM
#41
Annons:
Shanea
9/30/11, 11:35 PM
#42

Redan minsann? Visserligen var jag lite sen med att se serien, men måste gått ganska fort ändå? Trevligt att se, trevligt att se… :D

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


[Zorita]
10/10/11, 6:32 PM
#43

Jäkligt bra säsong, vill läsa boken nu! Och har nedräkning till säsong 2.

Supinesophie
10/10/11, 8:27 PM
#44

#43 Läs böckerna, du kommer itne att ångra dig :P

[Zorita]
10/10/11, 8:41 PM
#45

#44 Super! Jag har önskat mig de två första i födelsedagspresent, längtar redan!

Shanea
10/10/11, 9:58 PM
#46

När jag tittade på serien visste jag helt plötsligt vad som skulle hända, hade verkligen ingen aning om hur det gick till, kände bara igen saker… Insåg att jag hade läst i alla fall halva första boken för länge sedan :) Nu är jag också lite sugen på att ta upp läsandet igen när jag får tid över.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Upp till toppen
Annons: