Annons:
Etikett12-varelser
Läst 5918 ggr
[Morfalum]
3/8/11, 10:23 AM

Vampyrer, varför?

Det känns som om jag har missat något gällande allas våran vän och högaktade väsen vampyren. Jag skrev det i en annan tråd men jag tänkte, gör en ny här.

Kan någon förklara för mig varav fascinationen av vampyrer? Dels det, jag är inte fascinerad av dem, är mer fascinerad av orcher eller troll än vampyrer, det finns inget med dem som fascinerar mig, de är så fruktansvärt uttjatade kan jag tycka.

Sen förstår inte jag hur man som fantasyförfattare (obs no offense) kan vilja uppehålla sig kring ett väsen som har vart på tapeten så länge och skrivits om av så många författare. Är det inte mer intressant att låta fantasin flöda fritt och verkligen utnyttja sin konstnärliga frihet till att skapa sitt aldelles egna, skit fräna väsen som har alla de egenskaper man värdesätter. Personligen har jag skapat säkert 10 olika väsen som jag tycker är fantastiskt fascinerande.

Jag tycker det är synd att det finns ett visst mått av konservatism inom denna genre, jag tycker att, till skillnad från deckargenren så finns här ett visst mått av fria ramar (finns säkert bland deckarna också men hur ofta ser man detta?). Din fantasy kan utspela sig på en annan planet i ett annat kosmos med 200 olika, helt fantastiska väsen och en helt unik kultur med ett helt unikt språk och galna vapen som bara spränger bort hela universum. (jag försöker bara exemplifiera här).

Varför är det såhär? Jag blir ledsen av det. Varför skriva något som twilight som uppehåller sig kring vampyrer och varulvar i USA (trist i min mening). Är det för att det är gångbara ämnen som säljer på marknaden?

Annons:
simudainkain
3/8/11, 10:40 AM
#1

Håller helt med. Fantasy kan och bör röra sig helt fritt. Författaren kan skapa sin helt egen värld.

Vore roligt med något  helt nyskapande.

[Morfalum]
3/8/11, 10:50 AM
#2

"Word" :)

simudainkain
3/8/11, 12:01 PM
#3

En ny författare som leker med klyschorna är Elisabeth Haydon med sin serie om Rhapsody. Det blir som en bra deckare. Vem är egentligen ond? Goda ställer också till med trassel. Nödvändigheten av se verkligheten som den är.

Sedan skriver hon roligt också…

[Morfalum]
3/8/11, 1:50 PM
#4

Okej, aldrig hört om. Jaa det vore fint att läsa nåt som inte har den där traditionella dualismen även om det ofta går hem. Tufft vore om dualismen förändrade sig. Alltså att huvudkaraktären eller någon annan går igenom en förändring och det narrativa tar sympati med det. Från att ha byggt upp en dramatik och en tydlig distinktion mellan vilka som är goda och onda och piskat up en stämning så att man tar sympati för de goda och sen växlar det plötsligt.

Man får reda på att den mörka sidan är den "sanna" sidan XD

simudainkain
3/8/11, 2:34 PM
#5

#4 Jag gillar att bli utmanad i min syn på världen. Skrattande

[Morfalum]
3/8/11, 5:53 PM
#6

#5 Jag också :D Och jag tror det är viktigt att man inte fastnar i såna där simpla tankestrukturer. Vara lite kreeeeeeeativ Oskyldig

Annons:
Skogselva
3/17/11, 3:55 PM
#7

Jag gillade vampyrer - gillade dem - tills de blev populära, nu är de "töntiga". Edward Cullen är inte en vampyr, Meyer har helt och hållet missförstått hela konceptet!  (Säger jag utan att varken ha läst böckerna eller sett filmerna, men lite fördomsfull kan man väl få vara? Oskyldig) Det jag har hört om Twilight är det inte helt fel - de är inte vampyrer och det är inte romantik, tydligen är han en stalker och Bella en mesfia… Boring!

Vad jag gillade med vampyrer var att de såg ut som människor, fast att de inte var det, mörkret och tragedin som omgav dem. För en riktig vampyr kan egentligen vara en ganska tragisk varelse, inte tragisk som i patetisk utan sorglig. Men det jag gillade mest var att de "riktiga" (inte Meyers) stod för en slags mänsklig ondska som jag tror finns hos oss alla. Det är människans egna onda sidor som återspeglas i vampyren.

Mina berättelser speglar ofta de sidorna, jag har inte en enda karaktär som är genomgod, det finns egentligen inga hjältar utan alla är bovar på sina egna sätt även om de fått behålla de mer mänskliga sakerna som kärlek och en viss moral, tvivelaktig naturligtvis, men de kan ändå tveka mellan göra det "rätta" och "orätta". Därför tycker jag fortfarande om vampyren, på sätt och vis, men är absolut inte lika intresserad längre sedan Vampyrhysterin II började.Obestämd

Gör också många väsen själv, det tycker jag är den där lilla extra kryddan att ha något unikt som ingen annan har. De varierar, och jag har vampyrliknande väsen, också, även om de inte är vampyrer - de är nog mer som giftormar egentligen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Morfalum]
3/17/11, 4:21 PM
#8

Okej! :) tack så jätte mycket för att du delade med dig av dina tankar. Har aldrig förstås denna fascination och jag håller med dig om att twilight är riktigt dåligt.

God och ond är liksom upp till var och en men om man ska utgå ifrån den dualismen, ja, människan är ond, det ondaste djuret av alla, hur skulle vi annars vara där vi är idag? Allt ont som präglar vår historia av fullkomlig själviskhet och agressiv framfart över jorden och det lustigaste med det hela är att vi är precis som alla andra djur, självbevarelsebenägna och till varje pris.

Nu svävar jag ut, tycker du tog upp ett intressant ämne.

Skogselva
3/17/11, 8:52 PM
#9

Det är intressant med människans dualism. Glad Jag har också tänkt mycket på det, och att omänskligt beteende är något som är ondskefullt och grymt… ser man till historien, som du säger, så tycker jag detta är ett allra högst mänskligt beteende. (Gladiatorstriderna i Romarriket, till exempel) Det finns djur som är mänskligare än människor, om man ska gå efter vad omänsklighet är.

Jag tror inte någon är genomgod, det finns ett "mörker" hos alla och ingen är genomond, det finns ett "ljus", men man kan definitivt vara mer eller mindre det ena eller det andra, eftersom ondska och godhet som sagt är relativa begrepp.

När vi ändå har talat om böcker med "ombytta" roller, så läser jag just nu "Rosettanyckeln" av William Dietrich, det kanske är fantasy, men huvudpersonen är en så kallad antagonist eller antihjälte. Hade det inte varit för denna antihjälte hade jag nog inte köpt boken alls, men jag tror man egentligen ska börja med första boken "Napoleons pyramider". Bra bok dock. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

simudainkain
3/17/11, 9:11 PM
#10

#9 Skogselva

Hm, låter som en spännande serie ska kollas upp! Flört

simudainkain
3/17/11, 9:18 PM
#11

Har ni läst övärlden av Ursula Leguin om ni gillar mångfacetterade hjältar?

Skogselva
3/17/11, 9:21 PM
#12

#10 Ja, jag blev ganska fast på en gång. Övärlden har jag inte läst, men den har jag hört om förut.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Morfalum]
3/18/11, 8:49 AM
#13

#9 Jag håller helt med dig!

Annons:
pebb
4/17/11, 8:45 PM
#14

Jag älskar vampyrer! Flört Kan inte riktigt förklara varför, älskar även Twilight, men ännu mer Vampire Diaries numer och då gäller det främst Damon, när det gäller honom så tror jag att det är kombinationen av han farlighet och totala egoism som han plötsligt måste konfrontera då han blir förälskad i Elena. Har svårt att sätta fingret på det, men jag tycker han är enormt attraherande, inte bara utseendemässigt. Detta gäller även Katie MacAlisters vampyrer.

Morfalum, du skrev att du hade kommit på ett flertal egna väsen, jag blev nyfiken, några du vill dela med dig av?

[Morfalum]
4/18/11, 11:55 AM
#15

Intressant! :) Jag älskar Alver, alla typer av alver, särskilt dem i Elder scrolls spelen. Högavler, Mörkeralver och Skogsalver. Jag tycker det är en underbar kategorisering.

Hmm, jag är lite kluven på grund av risken för plagiat. Men jag kan dela med mig. Vi har nabulonerna, de är gudar i köttslig form, androgyna varelser med likblek hud, röda ögon med en längd av två man. Människorna kallar dom gudar eftersom deras vilja direkt påverkar världen omkring dem, då så att säga styr skeenden.

Vi har Alon Oras, väldigt grova och muskulösa varelser, monsteraktiga. Gigantiska vackra vingar pryder deras ryggar. De har ett intellekt många gånger större än människan och är otroligt grymma maktlystna varelser. De påminner mycket om Tolkiens orcher i sin kultur.

Jag gillar att skapa väsen som är starka och mäktiga på olika sätt och gärna starkare än människan för att sätta den självgoda människan på plats. :P

pebb
4/18/11, 4:32 PM
#16

#15 Intressanta varelser! Själv har jag nog lite för dålig fantasi för att komma på sånt ;)

[Morfalum]
4/18/11, 7:58 PM
#17

Nee då ;) det tror jag inte.

Shanea
4/25/11, 3:21 PM
#18

Så, tänkte försöka delge mig lite av mina tankar:

Jag tycker inte att det är något "fel" på vampyrer i sig, de är bara vad de är, något jag däremot stör mig på är att det blivit så omåttligt populära de senaste åren. Helt plötsligt kan man tjäna en massa pengar på vampyrer och all möjligt skräp väller ut på bokhyllerna/biograferna… Jag tycker att böcker/filmer om vampyrer kan vara både fantastiskt bra och dåliga, helt upp till hur man använder dem.

Visst vore det roligt om lite fler kunde vara lite nyskapande, det finns säkert många som är, men utgivarna satsar väl hellre på något som är ett säkert kort, dvs en kärlekshistoria med vampyrer. En kärlekshistoria med vampyrer kan fortfarande vara fantastisk, men långt ifrån alla är och nu känns det som det går lite på automatik eftersom det är så poppis. På sätt och vis kanske man ska ge lite cred till Meyer fast jag inte är något jättefan, hon utmanar ju i alla falll den traditionella bilden av vampyrer (även om mycket är ganska typisk också), hennes vampyrer tål solsken, sover inte i kistor eller är allergiska mot vitlök, så det är väl nyskapande på sätt och vis.

Vampyrer har helt enkelt gått mainstream, och tyvärr förlorat mycket av sin charm på vägen.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


denstore
4/25/11, 5:53 PM
#19

Jag misstänker att lite av populariteten kommer med den ökande moralpaniken i USA. Just nu är avhållsamhet och oskuldslöften på tapeten, och då blir berättelser om förbjuden kärlek, återhållna lustar och faran med att ge efter för sina känslor extra populära. Och även om många inte tänker på det, så finns det ganska mycket erotiska undertoner i de moderna vampyrberättelserna. Själv tycker jag nog att det har blivit lite väl uttjatat nu, men det verkar finnas ett oerhört intresse för vampyrer bland yngre läsare….

AnnaMoonshadow
4/27/11, 3:21 PM
#20

Personligen ligger jag nog någonstans mitt emellan dessa två åsiker (vilket jag ofta finner mig). Jag har läst och sett Twilight och ja, jag tyckte de var helt okej. Samtidigt håller jag med om att detta inte är en "gammelvärdens" vampyrberättelser utan en nydaning av något som tidigare varit väldigt mörkt till, att bli något mycket mer "lättuggat".

Att en yngre publik gillar dessa böcker är i sig inte så svårt att förstå tycker jag. Hur många flickor har inte läst liknande "kärleksböcker" under sin uppväxt? Att de sedan är relativt nytt med vampyrer i dessa innebär inte det att det är vampyrerna i sig som säljer. det är bara den lilla gnista som får kärleken att bli lite mer förbjuden och spännande som är det viktiga. Om då vampyrerna i sig blir omgjorda, det bryr sig inte den publiken om.

På det viset föddes alltså dagens komersiella vampyr, vampyren som inte är så mörk som den brukar. En vampyr som synns överallt för tillfället.

Samtidigt finns det andra böcker där vampyren får behålla sin gammelstälda grund. Är inte det lite konservativt det med? istället för att låta dem utvecklas?

När ändå det konservativa var uppe på tapeten så visst håller jag med om att fantasyförfattare är en grupp författare som borde ha mycket mer utrymme för sin fantasi, att komma på helt nya saker. Tolkiens storhet och fantasi är ju ett väldigt passande exempel för hur bra det kan bli. 

Samtidigt kan det tänkas vara så att viss del av fantasyn behöver använda denna "konservatism" för att ha kvar sin grund och få läsaren att inte uppfatta boken som ett för avståndstagande verk. Det är mycket lättare att misslyckas med ett koncept som ingen tidigare läst än något som är lagomt invant men ändå lite anorlunda. Detta är själva problemet när det gäller de mesta försäljningen, spelar ingen roll inom vilken genre. Frisk satsat hälften vunnit säger man ju. Om man kommer med något helt nytt kan det endera bli en stor succé eller också är det något som ratas på en gång. Däri ligger problemet och det är också därför som det finns många bra böcker men bara ett fåtal stora fantastiska verk.

Det gäller att förstå till vem historierna riktar sig och hur man hittar just det man själv vill ha. Det gäller även att förstå på vilket sätt läsarna styr marknaden och hur marknaden styr läsarna.

Jag hoppas jag gjort mig förstådd nu, och jag hoppas ingen tar det jag skrivit som direkt kritik. Det var inte så det var menat ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Skogselva
4/27/11, 7:21 PM
#21

#20 Det är intressant det du skriver, och jag gillar att varelser utvecklas men jag tycker att det är viktigt att de inte förlorar sin kärna, det som kännetecknar hela varelsen. Det jag tycker kännetecknar en vampyr är inte själva blodsugandet, det är mörkret, mystiken som omger dem som gör en vampyr till en vampyr. Ta bort mörkret och du får en glittrig människa som dricker djurblod. Finns det något mystiskt med en vampyr som kan vistas i solljus?

Meyer har förstört vampyrens essens eller i alla fall tagit det för långt. Det är synd, tycker jag, att Andra vampyrhysterin fört med sig vampyrer som inte är vampyrer.

Vampyren föddes ur människans rädsla för det okända (för döden) och omvandlades sedan till en symbol för människans ambivalens (min åsikt igen) alltså människans ljusa och mörka sida. Nu har den utvecklas till, ja, som jag redan sagt, en människa som glittrar i solen och dricker djurblod.

Gränsen emellan vampyr och människa har blivit för utsuddad. Från vad jag har förstått av trailers är Edward mer av en Superman med solen som kryptonit (även om han inte räddar världen) än en vampyr.

Jag tyckte om vampyrer och var jätteintresserad, innan Andra hysterin kom och vampyrer började förknippas med Twilight. Obestämd

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnnaMoonshadow
4/27/11, 8:38 PM
#22

#21 jo, men det håller jag med dig om. Jag ser inte Edward som en vampyr, inte egentligen, även om det är vad han ska vara.

Jag menade inte med mitt inlägg att jag alltid gillar denna utveckling heller, bara att det är något som alltid finns. Saker och ting förvrängs och ändras. I Twilights fall för att, för att använda dina ord, sudda ut gränsen mellan vampyr och människa.

Twilight är en ungdomsbok med kärlek som behöver denna "mänskliga" vampyr för att faktiskt få fatt i läsarna. Det är inte lika många ungdomar som skulle gilla en "riktig" och mörk vampyrhistoria. Twilight spelar på det denna målgrupp vill ha, och på det viset kan jag ändå uppskatta historian.

 Det är dock inte (kommer aldrig vara) det jag tänker på när jag tänker vampyr heller. Så på det är vi av samma åsikt ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Skogselva
4/27/11, 8:48 PM
#23

#22 I och för sig, för målgruppen är de väl bra. Tror inte mormor hade tjatat om hur bra de är, ifall de varit så där mörka.

Jag är nog också extra hård mot den här typens böcker efter jag själv inte gillar dem så mycket. Romantik är inte min grej.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Shanea
4/27/11, 11:04 PM
#24

#21: Jag håller med dig i att vampyrens essens är så mycket annat än själva blodsugandet, att just mörkret inom dem är en viktigare del av det hela. Dock så tycker jag ändå att Meyers vampyrer har kvar det till viss del. Om du bara sett trailern är det nog svårt att uppfatta, men till och med hennes vampyrer har mer djup än det kanske kan framstå som. Meyer har till exempel skrivit en bok, eller åtminstone några kapitel som visar första boken ur Edwards synvinkel, och det kommer fram att han mer eller mindre fantiserar/planerar att dra mer Bella ut i skogen och döda henne. Nog har han mörker alltid. Fast ja, förstår samtidigt vad du menar… nog tycker jag att hennes vampyrer lämnar övrigt att önska, eller hur det nu är man brukar säga.

Det jag framför allt har emot Twilight är tolkningen skådespelarna gör av karaktärerna, men hör väl inte riktigt hit.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Skogselva
4/28/11, 5:33 PM
#25

#24 Jag vet, det är lite fördomsfullt av mig att döma ut dem utan att ha läst eller sett dem. För jag får inte hela bilden. Oskyldig

Framstår jag som en grym människa ifall jag säger att jag skulle ha varit mer lockad att läsa boken om han faktiskt dödade och omvandlade henne till en vampyr? Så de sedan tillsammans levde alla sina dagar lyckligt ätandes på människor.

Jag vet inte… gillar den gamla vampyren som bodde i ett mörkt slott bättre hehe.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Salish
5/1/11, 7:36 PM
#26

Jag läste Twiligt-böckerna när jag var yngre. Sedan såg jag filmerna några år senare och tyckte inte alls att de var bra. Gillar heller inte böckerna längre. Enligt mig är Bella en mesfia som är underordnad sina två män och har ingen kapacitet att tänka själv medan de bara bråkar hela tiden. Detta tycker jag inte om alls och är ett dåligt budskap till läsaren… Dessutom är vampyrerna mesiga också. Liksom, "Vad ska du göra, glittra mig till döds?" Jag föredrar de läskiga vampyrerna som bor i slott. ;)

Skogselva
5/1/11, 7:58 PM
#27

#26 Det har jag hört mycket om Bella och det gör mig mycket motvillig till Meyer överlag, för jag gillar inte heller "mesfior". Sedan håller jag som sagt inte med om att hennes så kallade vampyrer är verkliga vampyrer. Oskyldig

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Shanea
5/3/11, 3:37 PM
#28

#25: Haha, tycker inte du framstår som grym direkt, många av de populära vampyrhistorierna går ju ut på just att vampyr blir kär i människa, måste försöka stå emot sina drifter och allt sånt. Då vore det kanske ganska trevligt med en vampyr som bara gav efter för dessa drifter, MEN då har jag just beskrivit typ varenda ond vampyr som existerar i vampyrlitteraturen, den som bara lever för sina egna begär bla bla bla…

Jag säger bara så här, jag tycker synd om den författare som försöker skriva om vampyrer idag, väldigt svårt att skriva något som inte redan gjorts, och hur många som än älskar vad man skriver kommer det nog alltid finnas lika många som hatar det :P

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Skogselva
5/3/11, 6:11 PM
#29

#28 Kanske lite riskabelt att säga detta, med tanke på den "vilda" diskussionen i andra tråden (Eran favoritskurk) så tycker jag det är ganska så ovanligt att det handlar om de "onda". Det goda segrar alltid på ett eller annat sätt, eller kanske dumt ordval, det handlar oftast om just det godas kamp mot det onda. Det är sällan man får följa det onda så som får följa det goda - tycker jag.

Sen visst kan det vara svårt för författarna, men de har gjort ett medvetet val, skulle jag vilja säga, om de väljer att skriva om vampyrer. Flört Det gäller att koncentrera sig på de som uppskattar det.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Morfalum]
5/3/11, 6:15 PM
#30

#29 Absolut, det vore väldigt häftigt. På senare har jag läst massa böcker där narratören är huvudpersonen och då blir det nästan automatiskt att man är dömd att skapa sig en egen uppfattning. Jag läste "the remains of the day" för ett tag sen och den är uppbyggd på det viset. Jag tyckte huvudpersonen var ett svin hehe, det är inte ofta man gör det.

Skogselva
5/3/11, 6:32 PM
#31

#30 Och jag som inte brukar tycka om den sortens böcker, tycker blir långtråkigt att bara följa en person, jag gillar följa fler. Men jag förstår dig, det är mycket roligare att skaffa sin egen uppfattning om karaktärernas egenskaper än att författaren ska berätta att den här personen är snäll och den andra är elak.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Endroppeihavet
5/10/11, 11:59 AM
#32

Vampyrer är en otroligt intressant varelse, en varelse som lever på livskraft, blodet som pumpar omkring livet, bara en sån sak! Odödligheten eller det långa livet är självklart också något som intresserar samt den eventuella eviga ungdomen. Sen har vi en varelse som kan leva ut det allra mörkaste i en människa utan att nödväntigtvis dömas för det. Vampyren kan också genom sitt bett få oss att leva ut sexuell lust samt att vampyren kan ge oss evigt liv/ungdom plus spännings/skräckmomentet.

Och i Twilight har ju författaren sannerligen tagit ut svängarna, helt plötsligt kan vampyren gå i solen och glittra, har inte huggtänder och istället speciella krafter (se in i framtiden, läsa tankar, kontrollera elementen, illusionsmagi etc.) Det har ju varit och är en otrolig kontrovers över att Meyer inte hållit sig reglerna kring en vampyr utan "låtit fantasin flöda" och gjort sin egen version.

Och att Twilight blivit en sån succé.. Är det så konstigt egentligen? Fokuset är flyttat till en osocial töntig tonårstjej som får både vampyrer och varulvar att falla platt. Klart det attraherar många i den kvinnliga publiken!

Det är helt enkelt en klassiker, där den töntiga tjejen får den coola killen - spetsat med vampyrer, varulvar och sexuell spänning. - I can smell the money.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Skogselva
5/10/11, 12:18 PM
#33

#32 Nej, det är väl egentligen inte så konstigt att Twilight blivit en så'n hit, men Meyers vampyrer *örk* Flört (Hon gick för långt.)

Håller med om vad du säger om vampyrerna.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Endroppeihavet
5/10/11, 3:12 PM
#34

#24 De kapitel som är skrivna ur Edwards perspektiv är ju för övrigt mycket roligare att läsa.. Man kunde ju önskat att alla böckerna var skrivna ut den syvinkeln!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
Shanea
5/11/11, 4:19 PM
#35

#34 Meyer ville ju gärna ge ut hela första boken skriven ur Edwards perspektiv, kallad Midnight sun, men efter att större delen av hennes utdrag till denna bok läckte på internet tappade hon lusten att avsluta det mer eller mindre. Fördelen är ju att det finns hela 260 sidor skrivna ur Edwards perspektiv att läsa helt gratis, som Meyer har lagt ut på sin hemsida. Länken till utdraget.

Har själv bara läst första kapitlen, men nog är det en annan synvinkel på det hela alltid ^^

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Endroppeihavet
5/11/11, 4:34 PM
#36

#35 Jo, väldigt synd. Jag sitter fortfarande och bevakar hennes sida i hopp om att hon ska ändra sig… Hoppet lever! ..

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[Jounapä]
1/19/12, 12:56 PM
#37

Orkar inte läsa alla kommentarer nu, men jag tycker twilight är bra, och det är mest för att det är en fin kärlekshistoria. Och det är kul att författaren har gjort sin egna grej av vampyrerna och varulvarna.

Du tyckte ju det var uttjatat med vanliga vampyrer så varför klaga? Tungan ute

Zabbio
1/19/12, 8:42 PM
#38

Jag gillar vampyrer - men det ska vara ''civiliserade'', intelligenta (hyfsat.. visa av åldern inte medfött smarta) och så klart ska det finnas styrkan, blodtörsten, solkänsligheten och allt det, men även reglerna som bara vissa har numera, måste bli inbjuden till ett hem tex.

Gärna en viss kultur med egna lagar osv. men utan att det blir för tunt och tråkigt.

Twilight gillar jag inte, om så bara för att de glittrar och pinglar..*suck* sen gillar jag inte den trånande kärlekshistorien så där försvann väl det mesta.. Jag ser hellre historier med vampyrer och vampyrjägare, lite komplicerande omständigheter, gärna en lite lagom godhet i vampyren, men utan att överdriva det.

Lite mystik runt det hela, och varför inte slänga in lite sci fi eller annan fantasyvärld också?

Men jag gillar vampyrer. Spelar bl.a. i ett textbasreat ''rollspel'' med vampyrer som vi hållt igång sedan 2004.. fast det har nog dött ut nu.

Säger istället -  varför inte vampyrer? :P

Gillar så klart annan fantasy också. Men slipper gärna överdrivna kälekshistorier och de extrema samvetskvalen som plågar så många vampisar i en del böcker och filmer. Lite lagom räcker, det ska inte vara hela berättelsen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Supinesophie
1/19/12, 11:23 PM
#39

Orka klaga på att man inte kommer på nåt nytt och sedan klaga på Meyers annorlunda tolkning på vampyr. Att kalla dem vampyrer gör hon för att det är vad som närmast beskriver dem. Men de brinner inte i solen, de sover inte i kistor (de sover inte alls), de går inte att döda med en träpåle osv. De är mer som en slags super-rovdjur vars främsta byte är människor.

Vampyrerna i true blood tycker jag är charmigt traditionella däremot :)

[Jounapä]
1/20/12, 5:23 PM
#40

# 39, bra sagt Glad

Jag har inte sett true blood men ska kolla. Men vampire diaries är bra ^^

Supinesophie
1/20/12, 6:13 PM
#41

#40 Tack :)

Jag ser också på vampire diaries. Om du gillar de mörka sidorna av den serien så tror jag du skulle gilla true blood.

Annons:
[Vytheti]
1/22/12, 2:40 AM
#42

Jag är en av de där skumma människorna som fascinerades av hela den där 'måstedrickablodförattöverlevaosv'-delen. 

Nu är jag ung och har inte läst några äldre böcker som har med vampyrer att göra, men tror väl att hela grejen med att fantisera om att bli ihop med en levande död började med twilight.
För sen kom true blood (som jag dessvärre inte sett, men har en syster som tjatar om den konstant) , vampire diaries, vampire knight, och vemvetvad, alla handlar om att bli förälskad en vampyr och alla j*kla konsekvenser.
Alla dessa tvivel om 'kommer h*n att döda mig' eller 'jag kan inte fortsätta leva när du åldras och dör' blir så tjatigt efter ett tag, vilket jag antar är anledningen till att folk tillslut tröttnar. Alla möter ju samma motgångar förr eller senare liksom.

Min åsikt är att vampyrer är levande döda, likaså zombies. Så om man nu så promt ska ha en halvdöd pojkvän kan man lika gärna dejta en zombie, för en vampyr är en zombie i ett snyggare fodral, som lämnar söta små ärr i nacken.

Underworlds vampyrer gillar jag dock, men det beror väl antagligen på att dem är rätt så råa.

Nattinlägg, yay! (Ber om ursäkt om jag upprepade vad någon redan skrivit men jag läste inte riktigt alla, heh)

Sehvrin
1/22/12, 8:33 PM
#43

#42 True blood (tv-serien) och Twilight (filmen) kom faktiskt samma år. Den första av böckerna som True blood är baserade på kom 2001, fem år före första Twilight-boken. Så att säga att Twilight är den som är föregångaren till allt stämmer inte.

Vi har dessutom haft vampyrromanser innan dess, till exempel Buffy och Angel i Buffy the Vampire Slayer som kom 1997.

Roten till den romantiska bilden av vampyren tror jag kommer från Anne Rices böcker där den första, En vampyrs bekännelse (Interview with a Vampire), kom 1976 och blev film 1994.

Twilight och True blood ledde vägen för den vampyrtrend som pågår just nu, men de är på intet sätt varken först eller unika med att porträttera vampyrer på ett romaniskt sätt.

Själv är jag inte så förtjust i vampyrer, men Dracula är en bra bok och likaså Abraham Lincoln Vampire Hunter, men det är mer de klassiska vampyrerna som är riktigt otäcka.

Vill man ha vampyrer som är annorlunda, men ändå är vampyrmyten trogen så tycker jag Jim Butcher gör ett riktigt bra jobb i Dresden Files.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Frida
1/22/12, 10:20 PM
#44

#43 Du har inte lust att skriva en artikel eller två i ämnet? Flört

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

TerriZue
2/16/12, 3:21 PM
#45

Nu var den här tråden ganska lång och jag orkade inte läsa igenom allting, såp kanske har någon redan skrivit det jag tänker skriva nu, ber om ursäkt i så fall.

Själv är jag (och har alltid varit) ett "vampyr-fan", om man nu kan kalla det så. Jag har alltid fascinerats av dem, tycker de är mystiska, skrämmande och mörka varelser och av någon anledning har jag alltid gillat just det fantasyväsendet.

Nu har det, som ni skriver, blivit väldigt populärt med vampyrer och en hel del av det som kommer ut nu är bara ren smörja, det måste jag hålla med om men i övrigt håller jag inte alls med.

Om vi nu ska ta Meyer som exempel (jag såg att hon nämndes ovan och det var väl i stort sett "tack vare" henne den här vampyrhysterin vi har just nu satte igång) tycker jag inte alls hon är tråkig. Visst, som TS skriver, kan man inom fantasyn helt skapa sin egen värld och behöver inte alls hålla sig inom några speciella ramar… men…

Meyer hade den här drömmen (Twilight är ju helt baserat på en dröm hon hade) och ville skriva ut den, hon ville skriva om vampyrer men hon ville förändra dem. Vi måste ju i alla fall vara överens om att hennes vampyrer inte alls håller sig inom ramarna för de gamla "klassiska" vampyrerna, detsamma skulle jag vilja säga gäller "varulvarna" i serien. Hon, precis som alla andra, har väl rätt att lämna sin verision av hur hon tror att vampyrer, varulvar, monster… vilka väsen som helst. Hon kanske inte alls har några visioner av en egen värld eller liknande men hon hade helt klart för sig hur vampyrer ser ut, vad de har för egenskaper och hur de beter sig, så hon skrev ner det (det här gissar jag mig så klart till eftersom jag personligen inte känner Stephenie Meyer).

Det finns ju en enkel lösning på problemet om man stör sig på vampyrer/varulvar och böcker/filmer som handlar om dem eller som inte är tillräckligt fantasifulla för ens smak; läs dem inte, titta inte på filmerna. Läs/titta på annat. Finns det ingenting som faller er i smaken finns det en lösning på det med; hitta på eget, då kan ni skapa precis vilka världar ni själva vill, ni kan låta det utspela sig var som helst, när som helst med vilka varelser som helst.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Thaeri
2/22/12, 9:56 PM
#46

#43, du glömde att säga att böckerna The Vampire Diaries bygger på är från början av 90-talet Flört

Sen tror jag nog ändå att Twilight, böckerna då, startade den här extrema hypen vi befinner oss i just nu, de blev en så stor hit världen över med en gång medan Southern Vampire Mysteries var relativt okända och hittade sin stora publik först efter det att True Blood hade börjat sändas. Jag tror knappast att The Vampire Diaries hade tagit steget från bok till TV-serie utan tryggheten i att vampyrer var på modet heller, det tog trots allt 18 år, och böckerna var visserligen stora bland sin målgrupp men inget som rönte någon större uppmärksamhet i media på sin tid.

Men det är ju inte ovanligt att detta händer, att en trend har pågått i åratal och tuffat på med ganska gott om fans men ändå lite i skymundan, och så släpps just det verket som får allt att explodera.

Frida
2/22/12, 11:11 PM
#47

Det där med Twilight har jag funderat på också. Jag hade aldrig hört talas om böckerna fören det helt plötsligt dök upp en film som jag såg för första gången flera månader efter att den visades på bio. Likadant med True Blood och Vampire Diaries. Jag tillhör väl kanske inte någon av de målgrupperna i och för sig. Men alla dessa hyper har nog helt enkelt mest att göra med att rätt person/personer får tag i ett verk och sedan marknadsför den effektivt. I Twilights fall är det väl nog castingpersonalen som ska ha mest cred för att de hittade/valde Lautner och Pattinson. Flört För det är väl helt krasst dem det egentligen handlar om när folk pratar om "den pågående vampyrhysterin" och tittar menande på tonårsflickorna som just gick förbi. I alla fall vad jag ser så verkar fokus ligga på "Edward" och inte alls lika mycket på resterande karaktärer från andra filmer/serier. Och tonårsflickor är en väldigt stark köpgrupp så det är väl ganska klart att den stora industrin i väst riktar in sig på just dem.

Sen förstår jag mig inte riktigt på den här tråden. Hur kan det ha skrivits över 40 kommentarer om vampyrer - innan Buffy nämndes lite snabbt i förbifarten?! Tyst Bella & Edward = Buffy & Angel = alla andra vampyr & dödlig romanser. Fast Buffy var det i alla fall lite mer tåga i emellanåt och Whedon hade vett nog att inte ge dem ett "lyckligt slut".

Kan någon föresten nämna en enda bok/serie/film där det är tjejen som är vampyr och killen som är dödlig? Huvudpersoner givetvis, inga biroller.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Skogselva
2/23/12, 11:44 AM
#48

Själv skyr jag romantikböcker som pesten, men mycket intressant fråga, kan inte komma på något par där kvinnan är vampyr och mannen dödlig.

Jag skulle kunna föreslå Karrelyn Sparks, åtminstone hennes "Forbidden Nights with a Vampire", en så'n där typisk romantikbok, men om lite mer omänskliga varelser. Tjejen är vampyr, men killen är varulv, så han är väl kanske inte dödlig på rätt sätt, men han är ingen vampyr! Flört(Det är så trista, gammaldagsa könsroller, då hon alltid behöver honom för att klara sig ur fara. En vampyr borde väl kunna ta hand om sig själv? Måste alla böcker innehålla en varulv (riddare) på vit springare?!) Men det är då den enda boken jag kan komma på där kvinnan är vampyr.

Jag rekommenderar den inte, men min mamma som gillar den här typens böcker tyckte om den här också, så ta inte mitt ord för det.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Sehvrin
2/24/12, 10:43 AM
#49

Spoilers för Dresden Files här nedan! (Har man läst bok 3, Grave Danger, är det dock lugnt)

I Dresden Files så har faktiskt huvudkaraktären (Harry Dresden) en flickvän som typ är vampyr. I och för sig kanske det inte räknas då hon var människa från början och inte blir helt omvänd och faktiskt drar efter att hon blivit biten…

Annars kan jag inte komma på någon bok där det finns ett romantisktpar där kvinnan är vampyr, men det borde rimligtvis finnas även om de inte lär vara många i jämförelse.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: