Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 7678 ggr
EmmaG
9/22/07, 2:28 PM

Favoritbok?

Vilken är din favorit fantasybok?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Nidnal
9/23/07, 4:19 PM
#1

Böckerna som Robin Hobb skrivit! Och så Stjärnstoft av Neil Gaiman :)

EmmaG
9/23/07, 5:18 PM
#2

Ja, Robin Hobb är underbar! Håller på med en artikel om henne, håll utkik ;-)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Fallande
9/23/07, 7:13 PM
#3

Håller just nu på att läsa Robin Hobbs första bok :P Har inte kommit så långt ännu.

Men själv är jag ett stort Harry Potter fan och kan böckerna i princip utantill :P Har läst de fler än 10 ggr :P

KickanW
9/27/07, 1:06 AM
#4

Sagan om Drakens återkomst-serien… Har aldrig varit så besatt av en berättelse någonsin.

zeretki
9/27/07, 1:54 PM
#5

Det måste nog bli något av Diana Wynne Jones. Jag tycker hon är den bästa Fantasy-författaren som finns. Fast Neil Gaiman är ruskigt bra också…

Twister
9/27/07, 7:39 PM
#6

Mina absolut favoritförfattare är C.S. Lewis och så klart, på första plats Tolkien. Det Tolkien har skapat är svårt att beskriva med ord, så otroligt mäktigt! Jag vet att jag låter knäpp, men han är verkligen otrolig! Att skapa flera språk, en hel värld och så många varelser är helt otroligt!

Och Narnia är också de helt underbara böcker!

Sedan är Harry Potter en stor favortit också, har dock inte läst 5, 6 och 7:an än…. :/

Annons:
KarolinaNowak
9/27/07, 9:01 PM
#7

Ja, jag håller med #1 Robin Hobb är helt klart min favorit, fantastiska böcker!

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Twister
9/27/07, 10:03 PM
#8

Och så får jag ju inte glömma Astrid Lindgren med hennes fantastiska böcker!

Belial
9/28/07, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag är ett så stort fan av Peter S. Beagle's: The Last Unicorn, att det förmodligen skulle kunna klassats som skadligt för mej själv periodvis. Såg filmen när jag var 4-5 år och har sen dess haft den som min no.1 favorit film. Hittade den sedan på bok när jag gick på mellanstadiet och lånade den febrilt tills jag fyllde arton (då mamma ÄNTLIGEN hittade mitt eget exemplar. YAY. Kändes ärligt som att jag skulle börja störtgråta av lycka när jag öppnade den julklappen. Haha). Utan att överdriva kan jag säga att jag nog läst boken uppemot 50 gånger och sett filmen 3-4 gånger så mycket. Kanske därför ingen större surprise att jag i princip kan den utantill.. eller att jag har märkt min svank med en tatuering på huvudkaraktären? Jag får hjärtklappning när jag tänker på/pratar om den underbara boken (och även filmen).. det är förmodligen lite konstigt, men jag kan inte känna att det skulle ändra någonting. ^^, (Har inte en av dom snyggare omslagen till min bok, men tror det är det enda omslaget till dom Svenska böckerna. Har försökt beställa boken på Engelska 4 gånger.. men har aldrig fått hem något paket. Gråter)

Sen älskar jag Den lilla Sjöjungfrun (lite mer när jag var yngre. Fast jag var samtidigt sjukt känslig för den, då). Och så har jag nyligen börjat fastna i Firebringer-triologin. Och sen finns det knappt något som slår LotR, såklart. Sen får jag skämmas lite och säga att jag tror att jag aldrig avslutade Never Ending Story. Ingen aning om varför, för jag älskade den.. men tror jag fastnade någonstans på den andra halvan av boken och sen bara glömde bort att fortsätta läsa. Men planerar att ta tag i den igen inom en inte alltför avlägsen framtid.

Gerbilflicka
9/28/07, 10:54 PM
#10

C.S. Lewis är underbar! Narnia-böckerna bara älskar jag, och jag håller nu på med "Kan man vara kristen?" (även om det inte är fantasy)

JK.Rowling för att jag är uppvuxen med Harry Potter. Läste första boken när jag var 11 år, andra när jag var 12 osv… i somras läste jag 7:e boken när jag fyllt 18 så det var nästan perfekt eftersom de är 17/18 i sista boken. Var riktigt galen i HP när jag var yngre.

Pimu
10/1/07, 1:46 AM
#11

Sagan om Isfolket (har inte läst alla än)

[Driva]
10/1/07, 5:26 PM
#12

Robin Hobbs 9 första böcker.. dock var jag grymt besviken på soldiers son.

Robins Hobbs de 9 först aböcker har verkligen inspirerat mig och lärt mig massa saker.

 Sen Terry Pratchett älskar jag! Har läst nästan alla discworld böckerna.. nåra av de senaste som jag inte läsy

Tiril
10/1/07, 6:16 PM
#13

Jag vill tipsa om Sagan om isfolket av Margit Sandemo, det är en jättebra serie på 47 böcker! 

(Jag ska försöka knåpa ihop en presentation om böckerna när jag har tid, vilket inte är just nu…)

Annons:
zeretki
10/1/07, 10:21 PM
#14

Mmm, har läst alla böcker sen ajg var 12 eller nåt. Perfekt för sexualundervisning. :)

En superbra bok som jag ser som fantasy iallafall, även om den utspelar sig här i världen - är Good Omens av Terry pRatchett och Neil Gaiman!

EmmaG
10/1/07, 10:32 PM
#15

Ja, Goda omen är superbra!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[Henke29]
10/1/07, 11:57 PM
#16

Hej några bra tips på bra Fantasy böcker man kan börja läsa,
Vill läsa nått annat än Narnia Sagan Om Ringen Harry Potter.

Men jag gillar Fantasy:)

zeretki
10/2/07, 12:16 AM
#17

#16  Diana Wynne Jones, Terry Pratchett, Neil Gaiman, Susan Cooper, Alexander Lloyd är några bra författare…

[Henke29]
10/2/07, 12:27 AM
#18

OKej tackar
Ska undersöka saken vidare :)

Tiril
10/2/07, 12:54 AM
#19

#14 Haha! Jo, det är rätt mycket… Men böckerna är en så härlig historia! Vad tycket du om handlingen då?

zeretki
10/2/07, 1:26 PM
#20

#19  Handlingen är intressant men jag var lite besviken på slutet av historien. Det var lite för enkelt… Men så är det. Det ÄR svårt att skriva ett bra slut på en lång historia.

Framför allt var hon duktig på att skriva intressanta levnadsöden och karaktärer. PÅ slutet blev det kanske lite upprepningar…men det får man leva med. :)

Men härlig fantasi har hon!

Annons:
[Theriss]
10/4/07, 11:51 PM
#21

"Det mörka tornet"böckerna av Stephen King, de är riktigt bra tycker jag. Vill aldrig att de ska ta slut =P

Sen gillar jag trilogin "Sagan om Valhalla" av Johanne Hildebrandt.

Jag gillar att de känns som att det skulle kunna vara på riktigt fastän det händer saker som inte kan hända i verkligheten.

[Theriss]
10/4/07, 11:56 PM
#22

#10 Läste inte Harry Potterböckerna förrän i gymnasiet efter att en kompis tjatat på mig… har alltid tyckt att de verkar rätt glyttiga pga hur en bibliotikarie presenterade Harry Potter för mig i mellanstadiet. Hon berättade om boken så den lät ordentligt töntig =P

Honestyisdead
10/6/07, 1:45 AM
#23

Några av mina favoriter är böckerna om Shannara. Riktigt bra är dom.

Sen älskar jag ju Harry Potter också.

Sehvrin
10/18/07, 3:46 PM
#24

Jag har två kandidater till min favoritbok, båda av samma författare, nämligen Neil Gaiman (inte så svårt att lista ut att han är min favoritförfattare, va? Flört)

Den ena är American Gods och den andra är Stardust.

Sen finns det ju massvis med böcker som inte hamnar långt efter…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

loreena
10/21/07, 12:48 AM
#25

#14 OCH 19# Jo där fick man veta ett och annat om blommor och bin.. men jag gillade dem också. Tror att jag blivit lite inspirerad av henne i mitt eget skrivande. Dock inte det där med blommorna och bina..Skrattande Margit Sandemo har ju efteråt gett ut flera andra bokserier också som jag inte läst. jo, förresten en bokserie om en Rajia eller något liknande men jag blev lite less efter att ha läst ett par av dem när det bara gick ut på att hon träffade karlar hela tiden.. Olika för varje bok.. Fundersam

Anna-hfg
10/21/07, 6:21 PM
#26

Just nu gillar jag Vren-böckerna av Lotta Olivecrona. annars Dianna Wynne jones, Meredith Ann Pierce, Alexander Lloyd.

SAgan om ringen-böckerna tycker jag är outhärdligt tråkiga. Tror det har med översättningen att göra. C.S Lewis…en del av hans böcker är bra andra förstår jag mig inte på. Vissa av Harry P böckerna är bra men den sista är knappt värd att läsa. Hänger inte ihop för 5 öre.

knutteknop
11/14/07, 11:23 PM
#27

nästan allt


Myrtorpets Möss och Kaniner

Annons:
svava
11/22/07, 5:58 PM
#28

nr 16: Dödens Trädgård i *Sagan om Isfolket*

svava
11/22/07, 8:37 PM
#29

Sagan om isfolket, läser man fort, trots att det är 47 böcker.

svava

Dumledaim
12/9/07, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

HARRY POTTER! Jag har läst alla böckerna typ 10 gånger var, förutom 7:an jag bara har lånat av en kompis på engeska. Men ajg kommer nog få den i julklapp :P

Josefinee
2/3/08, 11:49 PM
#31

HARRY POTTER!!!! <3

AnnaFreds
3/17/08, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Har två stycken, den ena (eller de) är böckerna om Althalus, skrivna av David & Leigh Eddings. Underbara böcker <3

Sedan också Magi skriven av Angie Sage ( kanske för lite yngre än althalusböckerna?) Finns även en fortsättning, "Skuggan", som dock inte är lika bra enligt mig men ändå väldigt bra.

AnnaFreds
3/17/08, 11:46 PM
#33

Oj läste nu, att de svenska böckerna om althalus är uppdelad i två böcker, medans den engelska bara är en enda bok, kan vara bra att tänka på ;)

EmmaG
3/18/08, 12:05 PM
#34

#33 Yes, så är det. Bägge Althalusböckerna står här i min bok hylla =) Det va längesen jag läste dem nu nu men jag vet att jag tyckte om dem

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
AnnaFreds
3/18/08, 2:53 PM
#35

#34 åh, jag läste de förra året tror jag det var, i grundskolan men nu går jag i gymnasiet och nu har jag inte orkat åka till biblioteket för att låna och läsa igen och jag vet inte var jag kan köpa xD men jag får väl dra mig till biblioteket där jag bor då ;)

Hamka
3/18/08, 4:42 PM
#36

JRR Tolkiens "The Silmarillion" utan tvekan

Stravaganza
3/20/08, 11:16 AM
#37

Harry potter-böckerna, Sagan om Ringen-boken och alla Stravaganza-böckerna. :P

Toltaren
3/22/08, 2:15 AM
#38

Jag gillar Vargbröder o Harry Potter böckerna ^^

Duiker
5/5/08, 3:00 PM
#39

Mina favorit böcker ??? Ja, det måste ju helt klart vara    Geoerge R.R. Martins serie "A song of ice and fire"

Ijin
5/5/08, 3:02 PM
#40

Guldkompassen kommer högt upp:D

Fantastik
5/5/08, 4:37 PM
#41

Det är svårt att endast välja en enda bok… Men en bok som jag läser om hela tiden är Fåraherdens Dotter av Elisabeth Moon.

Jag var frestad att välja ngn bok av Tolkien, men jag får nog inse att det inte är några favoritböcker längre, det är mer ett kall och ett hobbyforskarprojekt.

Annons:
Josefinee
5/7/08, 7:45 PM
#42

Åh har snbart läst ut Eragon, fyysjuttton va bra den är !

Ijin
5/9/08, 2:15 AM
#43

#42 :D

Josefinee
5/9/08, 11:52 PM
#44

Ahhh shitt pommes, läste ut Eragon idag! Vill ha tvåan nu nu nu!

Osterang
5/12/08, 9:33 PM
#45

Gillar ringentriologin, sgan om drakens återkomst och sagan om is och eld!

Julllan
5/25/08, 11:01 AM
#46

Jag gillar Pullmans Mörkamaterian trilogin

Snellen
2/12/09, 11:40 AM
#47

Favoritböcker:

  • Oändliga historien (Die Unendliche Geschichte) av Michael Ende - kan ses som en barnbok men väljer man att se djupare i den tycker jag den innehåller något för alla, oavsett var man är i livet. Behandlar människans ensamhet, behovet att bli sedd och vara någon, och hur fel det kan bli när man får för mycket makt. Jag har läst den så många gånger på både svenska och tyska att jag kan den utantill och bara behöver slå upp det kapitel jag har lust att läsa.
  • Deverry-serien av Katherine Kerr - verkligt episk saga i keltisk miljö. Baserad på keltisk mytologi och deras magi, känns därför lite mer "trovärdig" och äkta än många andra serier där författaren hittar på magin ur sitt huvud. Väntar spänt på den sista (15:e) boken som ska avsluta serien. Älskar tanken på reinkarnation och att man får chansen att göra rätt i nästa liv vad man gör fel i detta.
  • Farseer trilogy av Robin Hobb - min första "kärlek", läst dem 3-4 gånger. Var tyvärr mitt uppe i plugg och annat när jag läste de två andra trilogierna i Elderling Saga och måste nog ge dem en ny chans när jag har lite mer tid att ge dem.
TerriZue
2/12/09, 12:13 PM
#48

Harry Potter-böckerna kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta och av dem tycker jag bäst om "Fången från Azkaban" och "Dödsrelikerna" :)

Men nu har jag ju även fallit offer för Stephenie Meyers böcker i "Twilight-serien" av dem har jag väl ingen klar favorit än, vi får väl se när jag äntligen läst sista boken men just nu tycker jag lika mycket om de tre böckerna på helt olika sätt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
msp
2/12/09, 12:20 PM
#49

Raymond E Feist böcker med Pug är mina favoriter. Som delad två kommer Katherine Kerrs Deverry-serie och David Eddings böcker.

denstore
2/14/09, 12:31 PM
#50

#49 Fram tills för ett par tre år sedan, hade jag sagt samma sak i förstavalet, men jag måste säga att Feist har tacklat av i de senaste böckerna. Till på köpet verkar det som att han rör ihop grejer, och det gör att jag har släppt honom lite. Kommer troligen alltid att gilla böckerna, men jag längtar inte på samma sätt som förr.

Idag har jag nog svårt att utse någon favoritbok inom fantasy. För mig är inte de enskilda böckerna det viktiga, utan historian i sin helhet. Just därför vill jag nog hellre lägga fokus på hela serier, när det gäller fantasy. Feists första trilogi är fortfarande svinbra. Modesitts Recluse-serie är också mycket bra, men hans Corean-serie är jämnare. George RR Martins Ice & Fire kan bli mycket bra, om han bara ser till att få den färdig, och mitt senaste förvärv Steven Eriksons Malazan-serie verkar utveckla sig mycket bra. Det finns många andra, men dessa är de som antagligen passar mig bäst.

carsbo
2/14/09, 12:46 PM
#51

mina är harry potter böckerna =)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Metinia
2/14/09, 4:41 PM
#52

Eragon (hela Arvtagarserien, har i och för sig inte läst sista)

och Om Jag Kunde Drömma (hela Twilightserien tror jag, har bara läst första).

Metinia
2/14/09, 4:43 PM
#53

Sagan om Ringen är ju också väldigt bra…

Lily
2/15/09, 10:47 AM
#54

En av mina absoluta favoriter är Lynn Flewellings Nightrunner-serie, rekommenderas!!

Annars är George RR Martins A song of ice and fire något i särklass, om han bara ville färdigställa nästa bok nån gång…

Och Terry Pratchett har alltid varit och kommer alltid att vara en stor favorit.

knutteknop
4/17/09, 11:39 PM
#55

alla utkommna eragon


Myrtorpets Möss och Kaniner

Annons:
Frida
4/18/09, 3:54 AM
#56

Hoppsan, en riktigt gammal tråd som jag helt har missat.

Mina favoriter så här långt är The gentleman bastard sequence och The night angel triology. Ruskigt bra böcker!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Siggen
4/19/09, 2:40 PM
#57

Helt klart Twilight-böckerna som nummer ett! Läste ut 1+2 på 3 dagar, kunde verkligen inte sluta läsa!

Sen har jag också läst två av Robin Hobbs böcker, som jag inte kommer ihåg så bra men jag minns dom som väldigt bra, vill läsa om dom, har letat i hela huset men jag hittar dom inte! Väldigt frustrerande.. Kommer inte ens ihåg vad dom heter.. Någon som vet och som skulle vilja skriva titlarna på hennes böcker? Läser jag det känner jag nog igen det. Tror inte hon har skrivit så många böcker heller?

Mvh Sigrid

nejlikan
4/19/09, 7:19 PM
#58

En bland favoriterna är Hans majestäts drake :)

ali97
4/19/09, 8:03 PM
#59

58 .den är riktig bra.fast föredrar harry potter

Ijin
4/21/09, 12:41 AM
#60

#58 Ja:D När kommer den 4:e boken på svenska tror du?

nejlikan
4/21/09, 10:52 AM
#61

#60 jag vet inte men jag hoppas snart :)

Snellen
4/27/09, 4:10 PM
#62

#57 Robin Hobb är underbar, hon har i dagsläget skrivit 12 böcker under det namnet. Jag har bara läst henne på engelska, och här är de titlarna, de är ju vanligtvis liknande på svenska:

Assassins Apprentice, Royal Assassin, Assassins Quest

Ship of Magic, the Mad Ship, Ship of Destiny

Fools Errand, Golden Fool, Fools Fate

Shamans Crossing, Forrest Mage, Renegades Magic

Ett annat tips är att leta upp henne på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin_Hobb

Annons:
ali97
5/1/09, 3:18 PM
#63

eragon elr harry potter

Peppe
6/30/09, 2:14 AM
#64

just nu Eragon (alla 3 som finns), men innan har det varit Harry potter i alla år. om en vecka kanske eragon har ersatts av twilight =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vippelicious
6/30/09, 3:51 PM
#65

Åååh det finns så många… Kan inte välja! Gillar alla David Gemmels böcker starkt, men även Prinsar av Amber är bland mina favoriter!

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

lillNasse
7/1/09, 5:54 PM
#66

Twilight och eragon :D<3

Peppe
7/1/09, 6:33 PM
#67

#64 ojojoj, jo tack, Twilight kommer lätt toppa listan i slutet av veckan, det gör den nog redan efter att ha läst Midnight sun! =D

men eragon är en god 2a ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MaalinF
7/3/09, 4:10 PM
#68

En av mina favoritserier är utan tvekan Deverry-serierna av Katherine Kerr.  Även så Game of Thrones.


 

 

Saber
7/6/09, 10:35 PM
#69

#68 Game Of Throes == A song of Ice and Fire

Bästa Fantasy serien för att den vågar på sig nya saker är

A song of Ice and Fire av Gorge RR Martin

därefter The Deed of Paxenario (Samma som #41 Fåraheders dotter)

Får man ta med icke fantasy så är The Night's Dawn Trilogy av Peter F Hamelton förmodligen den bästa serie som skrivits.

Sen kommer också Harry Potter och Wheel of Time med på listan någonstants under.

Annons:
cillaw
8/10/09, 1:02 AM
#70

en lista på fantasy är lätt att göra…..Skrattande

* sagan om isfolket  ( de sista böckerna blir dock lite tråkigare men ändå bra.)

* margit Sandemos andra serier…    - häxmästaren, Ljusets rike - Trollrunor

* sagan om Valhalla av Johanne Hildebrandt (triologi)

* Harry potter

*Twilight- Saga

sen finns det många som inte klättrar så högt på min lista bla sagen om ringen men det tillhör inte detta…

Min absoluta favorit är Spelkortsmysteriet av justein Gaarder.   en ungdomsbok som skulle efterträda hans kända Sofies värld. En perfekt bok i alla avseenden.

euphoria
8/12/09, 8:27 PM
#71

Diana Wynne Jones, C.S Lewis… Fantastiska författare, men jag har två personliga favoriter:

J.K Rowlings Harry Potter, hela serien! Jag hade inte varit jag om det inte hade varit för dessa böckerna, jag är skylding många tack till J.K.R. Brittiska författare i all ära, men vi har en fruktansvärt bra författare just här i Norden, någon nämnde nog henne innan: Margit Sandemo. Sagan om isfolket är så… obeskrivbara! Otroliga. Min favorit bland dessa måste bli Nattens Demon. Så:

1. Harry Potter, de ligger mig alldeles för kärt om hjärtat för att någon bok någonsin ska kunna putta ner dem

2. Sagan om isfolket-Nattens Demon

euphoria
8/12/09, 8:32 PM
#72

Måste tillägga att det är så skoj att läsa detta, jag har blivit om en massa böcker som jag näst intill glömt bort! Måste sticka i väg och skaffa de andra 2 Sagan om Valhalla, minns att den jag läste sist var sjukligt bra!

fellfrosch
8/13/09, 9:21 PM
#73

Sagan om de två tornen (:

Hamka
8/14/09, 12:09 PM
#74

Jag lägger till ; The children of Húrin också..

[Alexandra89]
8/15/09, 11:54 PM
#75

Twilight böckerna! Har aldrig läst något bättre, läste ut alla 4 på ca 4-5 dagar. Jag har blivit hel knasig efter att jag läst dem, kan bara hoppas på 100 böcker till om dem…

Ibland önskar jag att jag kunde hoppa in i böckerna och leva med dem, hehe.

Varför kan inte min kille vara som Edward ;)

Runko
1/1/10, 4:13 PM
#76

Twilight - gud vilka underbara böcker. Bästa jag nånsin läst

Harry potter - De var dessa böcker som fick mig att börja läsa överhuvudtaget. Men i 5 år så läste jag bara dem om och om igen inna jag började läsa annat med

Låt den rätte komma in - Otroligt bra bok men filmen är en riktigt besvikelse

Annons:
twilight4ever
1/6/10, 10:31 PM
#77

Twilight helt kär i böckerna. Avgudar dem. Harry potter riktigt bra böcker. Älskar dem. Helt otroligt hur J.K. Rowling kunde komma på allt. Och att hon ens orkade rita upp ett släktträd till Black. Kan inte ens rita mitt eget. Arvtagaren är en helt oke serie. Har iof bara läst Eragon och Den Äldste håller på med Brisingr nu. Skrattande

Nesslan
1/7/10, 5:14 PM
#78

Bilbo gillar jag bäst men det finns MÅNGA andra böcker som är jättebra.

jagga-ewe
1/9/10, 12:58 AM
#79

Svår fråga… Jag har mer av favoritförfattare än favoritböcker.

Sagan om Isfolket började jag läsa som 9-åring, var ikapp som 12-13-åring o sista boken kom när jag var 15. Jag har läst varje bok mer än 20 ggr utan att överdriva. Nej, mina döttrar ska inte få läsa dessa böcker vid den åldern, man får en konstig syn på religion som inte alltid är kompatibel med lärare… *skratt* Men Sandemo är en av mina favvoförfattare.

Neil Gaiman är en annan hjälte. Stardust är underbar, men jag gillar nog Neverwhere bättre. Mr Wandemar är lite av en idol…

Orson Scott Card. Nu snackar vi idol här. Har snart alla hans böcker. Fast han är inte fantasyförfattare, han är SF-författare! Även när han försöker skriva Fantasy blir det SF. Vilket jag inte har nåt emot, egentligen.

Jonathan Strouds böcker om Bartimaeus är helt fantastiska. Har även köpt och läst Buried Fire och The Last Siege men de är inte lika bra.

Dragon rider av Cornelia Funke är en underbar ungdomsbok om en drake, och eftersom jag ääääälskar drakar seglar den oxo in på den här listan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
1/10/10, 6:48 PM
#80

Åhh, kom just på att jag glömde nämna Un Lun Dun av China Mieville. En jättekul bok. Antagligen egentligen en ungdomsbok, men ändå inte. Mycket lek med ord.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

bokis
3/4/10, 8:29 PM
#81

Spiderwick är väldigt bra, men de blir utlästa väldigt snabbt. Harry Potter fick jag i julklapp och blev helt besatt! Serien blev utläst på två månader.Tungan ute

[Nenn]
3/4/10, 10:50 PM
#82

Sånt är ju jättesvårt, men "Den märkvärdige Maurice och hans kultiverade gnagare" av Terry Pratchett är en trevlig, lättsam bok för lite yngre.  Ser fram emot när systerdottern blir så gammal att jag kan läsa den för henne.Flört 

Min första fantasy var annars "Sagan om ringen"- trillogin (på den tiden den hette så).  Fick låna den av min mormor och läste ut den över helgen.  Läste sedan ut den två gånger till på raken lol.  Perfekt läsning för en tioåring.  Blev helt förtrollad av det underbara poetiska språket i den gamla översättningen.

Zunzet
6/5/10, 12:16 AM
#83

Mina absoluta favoritböcker är de om Artemis Fowl, av Eoin Colfer <33 Jag läser mycket annat också men det finns inget som slår dem!!Glad Har precis tvingat pappa att börja läsa dem, så nu älskar han dem också Flört

Annons:
Aviendha
6/17/10, 10:26 PM
#84

Mycket fantasy är ren underhållning och tidsfördriv för min del. Även om jag går helt in i historien och älskade ex eragon, diverse serier av Eddings etc. så är det inte böckerna jag minns mest.

Robin Hobb, trilogin om fjärrskådarna, är mitt val. Fast Silmarillion av Tolkien är en mäktig sak som jag hyser en viss.. vördnad för och är stolt att ha i bokhyllan. Otherland-serien av Tad Williams är även en såndär som fastnade, även om det mer mer sci-fi än fantasy kanske..

Arinya
6/24/10, 3:36 PM
#85

Eragon böckerna är SUPER bra!! :D

House of Night serien :D

Vampire Academy serien är också sjukt bra!! :D

Solianna
7/8/10, 1:52 AM
#86

Jag har inte en favoritbok. Jag har favoritserier. The Song of the Lioness av Tamora Pierce är underbara böcker, samt The Immortals. Redwall av Brian Jacques är också bra.

Och så får man inte glömma Harry Potter, böckerna jag själv växte upp med.

Men jag har ganska många "favoritböcker". Det är svårt att välja en ända ^^

[wylga]
7/8/10, 1:24 PM
#87

Harry Potter, alltid alltid. Även Tolken, och Robin Hobb, som jag för övrigt just har börjat bekanta mig med. Sedan kan jag heller inte låta bli att romantisera Stravaganza-serien som jag föll för för ett par somrar sedan. Oskyldig

Man får många bra tips i den här tråden, jag gillart! :D

Akusaa
7/11/12, 11:26 PM
#88

Är ett stort Hobb-fan. Gillar inte den senaste serien lika mycket dock men de 4 (3 om man räknar de två sammanhängande som 1) är praktiskt taget allihop med på listan av mina favoritböcker.

Det är min åsikt. Tror faktiskt aldrig jag stött på någon form utav känsloframkallande saker som gett mig en sån bergochdalbana av känslor som när jag läste "Narrens öde". Minns speciellt en natt då jag sprang ner till min mamma (bodde hemma fortfarande) och storgrät och asgarvade samtidigt för jag hade varit så ledsen men sedan blev så glad så jag typ brast inombords. Min mamma trodde jag blivit fullständigt galen. Haha. tycker inte hon skulle skriva fler böcker om samma personer men känner fortfarande det hål som "mina vänner" lämnade efter sig när böckerna tog slut.

BareEssentials
7/13/12, 6:29 PM
#89

Om Gräs och Dis och Sand av Vonda N. McIntyre

Också en av de vackraste titlarna jag vet :)

Caf_Roy
7/16/12, 9:12 AM
#90

Min favorit för tillfället är The lies of Locke Lamora (bör läsas på engelska, han har ett underbart språk) av Scott Lynch. Jag har precis läst ut den för andra gången.

Min favoritförfattare är Brandon Sandersson, många av hans böcker är fristående och han har en förmåga att hitta på något helt nytt till varje värld. Han har också fått förtroendet att avsluta WoT. Hans The Alloy of Law är också första gången jag har sett en fantasyvärld som har tillåtits utvecklas och genomgå en industriell revolution och fortfarande behålla grundvärlden och magin.

Av David Eddings böcker, som var min första kontakt med fantasyvärlden, är The Redemption of Althalus min favorit.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Perscitia
8/16/12, 5:25 PM
#91

Temeraire av Naomi Novik

Artemis Fowl av Eoin Colfer

Stravaganza av Mary Hoffman

Earthsea av Ursula Le Guin

Harry Potter av J.K. Rowling

ks.gerbil
8/18/12, 4:39 PM
#92

råkade komme in hit men kan väl svara ändå hehe…

min favoritbok eller rättare sagt böcker är la ragazza drago en italiensk serie med 5 böcker det är dem bästa som finns!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Ribessa
9/1/12, 12:13 AM
#93

Harry Potter böckerna, Vampire Academy och House of Night är underbara tycker jag hahaha

[Jounapä]
9/15/12, 5:20 PM
#94

Harry Potter böckerna är mina absoluta favoriter Skrattande

Äpplet
9/15/12, 8:10 PM
#95

Personligen gillar jag "Bilbo" och "Sagan om ringen böckerna"

Thaeri
9/17/12, 5:41 PM
#96

Jag har många böcker jag gillar, men favoriten är nog The Nightrunner Series av Lynn Flewelling, speciellt de två första böckerna.

Visst, det finns en och annan smådetalj som jag stör mig på (typ de påhitade språken), men samtidigt är det en väldigt varm berättelse, och sättet relationer mellan människor skildras på och deras plats i kulturen känns ganska uppfriskande.

Aribigga
9/22/12, 9:23 AM
#97

Min favoritbok är helt klart Eragonserien, även om jag ännu inte läst sista boken.

Sedan är ju LoTR en favorit och Belgarion.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
[twtw]
10/3/12, 7:03 PM
#98

VARGBRÖDER

Shamandaliex
10/6/12, 2:46 PM
#99

The name of the wind av Patrick Rothfuss. Läs den om ni inte har gjort det, har tvåan som väntar hemma i bokhyllan men har inte hunnit ta tag i den än.

Favoritserie är annars Sanningens svärd av Terry Goodkind främst för att jag tycker huvudkaraktären är så bra! Dock lång serie, 20-nånting delar på svenska. Hälften på engelska.

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

nottheonly
10/11/12, 4:43 PM
#100

Åh, jag har så många favoriter!! 
House of night-serien, Vampire Academy-serien, GONE-serien, Vargbröder, Twilight, Hungerspelen och måånga mer.

Tawny
10/17/12, 8:32 AM
#101

sagan om belgarion tror jag är min favorit..

sagan om drakens återkomst var bra i början men sen blev den bara seg och tråkig.. slutade läsa vid bok 14.

fast, om man kan klassa "Momo eller kampen om tiden" som fantasy så säger jag den :) underbar!

Den oändliga historien är också bra..

Äpplet
12/30/12, 10:00 PM
#102

Måste nog säga Sanag om ringen och Bilbo!

ks.gerbil
1/6/13, 1:18 PM
#103

102# finns ingen bok som heter bilbo Oskyldig the hobbit annars Flört

Gerbil-hemsidan hittar du R

denstore
1/6/13, 11:59 PM
#104

#103 Eller så heter den faktiskt 'Bilbo - En hobbits äventyr'. På svenska.

Annons:
Nefelsin
3/8/13, 12:37 AM
#105

Absoluta favorit är Good Omens by Terry Pratchett, Neil Gaiman, förvisso har jag många andra men denna har jag läst säkert dussin gånger genom åren.

Och så alla drenai tales böckerna av David Gemmell då äventyr är som bäst.

What will you do now?'
I think I will become a monk and devote my entire life to prayer and good works.'
No,' said Rek. 'I mean, what will you do today?'
Ah! Today I'll get drunk and go whoring,' said Bowman.”
David Gemmell, Legend

Timmorn
3/8/13, 1:33 PM
#106

86 håller med

Tamora Pierces böcker, speciellt böckerna om Alanna eller the song of the lioness

Naomi Novik - de 2 sista böckerna är inte översatta till svenska och verkar inte bli det heller. Bonniers fortsatte till vampyrhajpen och kollade inte sina gamla utgivningar……

Alltså Jag älskade Om jag kunde drömma av Stephanie Meyer, läste den säkert 1,5 år innan hajpen kom. Men jag uppfattade den hela tiden som en sån där jobbig men underbar bok som slutar och så får man komma på fortsättningen själv. Och så kände jag med 2an och 3an och 4an… Språket försämrades gradvid och man mjölkade bara ut mer av hajpen, vilket inte är OK. Många fantasyförfattare är älskade men säger det rakt ut att jag tar min tid på mig och så får man den där efterlängtade boken som skriker kvalite. 

Är nöjd med att Meg cabot en av mina favoritförfattare inom chic lit faktiskt har börjat skriva lite fantasyinspirerat. Alla hennes böcker har samma språk, kvalite och är alltid lika lättlästa och roliga.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[TosaMi]
3/17/13, 1:18 PM
#107

Sagan om Isfolket älskar jag. Läste alla 47 böcker när jag var tretton, nu är jag arton och har precis börjat läsa dem igen. Helt fantastiska!!

Kimji
4/3/13, 7:15 PM
#108

Sagan om drakens återkomst-serien.

Paksenarrion-serien.

Allt (både romaner och seriealbum) av Neil Gaiman.

Alvirpo
4/10/13, 7:42 PM
#109

Sagan Om Isfolket(47 böcker), Häxmästaren(15 böcker) och Ljusets Rike(20 böcker).

Isfolket och Häxmästarna går ihop i en serie i Ljusets rike, Alla skrivna av Margit Sandemo.

Typ bästa böckerna jag läst! 82 böcker och det på ungefär 3 månader!

LinaLj
4/19/13, 2:00 PM
#110

Jag älskar serien Kampen om Mordant av Stephen R Donaldson. Har läst böckerna så de börjar falla samman och de finns inte att köpa nya längre 😭

[Blue_Lugia]
4/21/13, 10:03 PM
#111

Läser just nu en bok som heter "Drakväktaren" av Carol Wilkingson. Den handlar om en kinesisk flicka som blir vän med draken Danzi.

Inte så mycket fantasy kanske men ändå ganska spännande. 🙂

Annons:
Potatisen
4/22/13, 11:56 AM
#112

Harry Potter är alltid en favorit. Serien De Utvalda av Kristin Cashore är och en favorit. Utspelar sig i en påhittad värld och handlar om människor, monster och särlingar. Hittills har det kommit ut tre böcker i serien. Sen gillar jag också serien om häxmästarfamiljen och isfolket av Margit Sandemo. 82 böcker fördelade i tre miniserier.

absurd
5/22/13, 9:29 AM
#113

Fjärrskådartrilogin och trilogin Den gyllene mannen av Robin Hobb. Amber-serien av Roger Zelazny. Sagan om is och eld av George R.R Martin. 

Just nu läser jag Nattpatrullen av Sergej Lukjanenk. Den har absolut potential att platsa bland mina favoriter och är sorgligt underskattad enligt mig.

Äpplet
7/5/13, 12:33 PM
#114

Just nu läster ja en bok som heter Tankeläsaren i serien de utvalda :) Helt fantastisk :)

[ElinTjej]
7/22/13, 6:24 PM
#115

Harry Potter och hemligheternas kammare!

linnealg
7/25/13, 11:12 AM
#116

Härskarringen, Harry Potter och Narnia. Alltid.

Thaeri
7/25/13, 11:18 AM
#117

Jag läste nyss The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman, och älskade den. Jag har inte saker som absolut favoritbok, men den hör definitivt till bland det bästa jag har läst.

[SporeDiatrymisss]
7/25/13, 2:57 PM
#118

Fablehaven och Jakten på WondLa. :-)

Annons:
[Litenklen]
7/25/13, 9:20 PM
#119

Övärlden av Ursula K Leguin är fortfarande en läsvärd bok….

Ratzo
7/30/13, 5:41 PM
#120

Vargbröder.

I can't drown my demons, they know how to swim.

[Anamalar]
7/30/13, 7:57 PM
#121

Jag har alltid älskat Harry Potter, men nu när jag har läst Harry Potter-serien 9 gånger har jag börjat älska Arvtagaren och Jarastavens Vandring :)

Anna4077
9/17/13, 11:45 PM
#122

Mina favorit böcker varierar. Harry potter är en ständig favorit. just nu är min favorit serien Spejarens lärling. Helt underbar serie. Första två gångerna jag läste den förstördes min sömn totalt. vet inte hur många gånger min sambo vaknade och skällde på mig för att jag inte sov men kunde bara inte sluta lyssna. Inväntar sista boken 3de oktober. spännande och ledsamt på en och samma gång. första boken heter Spejarens lärling - Gorlands ruiner av John Flanagan.

Anna och taxen Max

SchappisenWilton
9/29/13, 8:37 AM
#123

Ska det komma en till Spejarens Lärling-bok? Vilken lycka jag känner! Trodde att de redan var slut… Men förutom Spejarens Lärling, som är en fantastiskt bra serie finns det ju Harry Potter-böckerna, som jag totalt älskar men sedan finns det ju också The Magician's Apprentice av Trudi Canavan, Bläckhjärta med fortsättning av Cornelia Funke och böckerna om Eragon av Christopher Paolini.

MVH

SchappisenWilton

Anna4077
9/29/13, 10:33 AM
#124

#123 ja the royal apprentice. Will ska få en lärling!

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: