Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 1270 ggr
EmmaG
2007-10-24 18:08

Finna ork?

Har precis läst igenom såpass långt jag kommit på min bok. Har inte rört den på jättelänge men haft både lite skuldkänslor & lust nu det sista.
Men inser att den behöver omarbetas - skrivas om massor!
Hur finner man lusten & orken till det?
Vill ju jättegärna bli klar med den nångång så att jag kan släppa den & inte bara låta den ligga där & pysa, det är så betungande Confused

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
leja
2007-10-24 20:56
#1

Det var någon författare(kommer inte ihåg vem) som sa att det är 5% inspiration och 95% transpiration att skriva. Meningen är väl att det är bara att arbeta på. Lycka till med boken.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

loreena
2007-10-25 00:33
#2

Lycka till med boken! Får man vara nyfiken och fråga vad den handlar om? Det är bara att kämpa på och läsa igenom och läsa igenom. Jag har nog säkert rättat min Fantasybok ett tjugotal gånger.. Är det inte märkligt vad mycket fel man hittar i en text som man var rätt så nöjd med för bara ett par månader sedan? Men det betyder väl bara att man "mognat" och bara kan göra textyen ännu lite bättre? Men jag åtminstone kan inte tvinga mig till att skriva.. har jag inte motivation så sitter jag och stirrar på den där samma raden hur länge som helst och stör mig på allt runtom mig.. Mitt tips är att läs någon annan bok eller se en film som kanske inspirerar dig att själv ta itu med din. Jag kan få en sån d'är kick mitt i allt och bara känna att inspirationen flödar, men jag vet inte alla gånger varifrån den kommer.. Det verakr som att det kommer och går i perioder. Nu just har jag själv ide´torka.. Ledsen

Frida
2007-10-25 00:40
#3

Är ju även en idé att låta någon annan (som du verkligen litar på) läsa det du har skrivit och ge synpunkter. Dels kan den personen se saker som du missar och ge värdefulla tips om saker som verkar oklart (DU förstår ju vad du menar men det är inte säkert att alla andra gör det).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

loreena
2007-10-25 14:24
#4

#3 Precis! Jag har plågat min sambo med mina texter.. Fundersam Stackarn.. Oftast har han somnat och så sitter man där.. Nu före min utgivning fick jag hjälp av lektörer och det var faktsikt jättebra! även om de inte alltid hade så positiva kommentarer. Det är väl det att man måste vara beredd att kunna ta till sig konstruktiv kritik.. Ledsen

Jo, det är sant. Vissa saker tar man själv för självklart och på vissa ställen kankse man förklarar för lite eller alldeles för mycket..

leja
2007-10-25 23:23
#5

Tror även jag att det är bra med någon annan som läser texten. Inte minst med tanke på sådana passager där man själv vet vad man menar men andra inte förstår. Sen måste man såklart ha inspiration för att skriva, men det tråkiga jobbet som att läsa igenom och ändra. Rätta felstavningar och meningsbyggnader måste även det göras. Då kan man vänta på inspiration i evigheter, åtminstone jag. Jag är aldrig inspirrerad för att kolla stavning m.m.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

loreena
2007-10-25 23:41
#6

#5 nä precis.. Jag är inte speciellt duktig att stava måste jag erkänna så att köra stvningskontroll brukar ta rätt länge..

Annons:
EmmaG
2007-10-28 00:31
#7

#2
Nej, det känns bäst att inte tala vad den handlar om faktiskt =)
Jo, visst är det så att man mognar efter en tid att man plockat upp den igen?
Tänker på när jag lyssnade på Stephen Kings förord till boken Revolvermannen. Då talade han om att skriva klart boken, lägga undan den i minst 6 mån & sen ta upp den igen, läsa om & rätta det som behöver rättas & skrivas om. Då skulle resultatet bli det bästa =)

#3
Ja, det är många som säger att man ska låta ngn annan titta på den. Den enda skulle väl i så fall va min sambo..
Men jag vill skriva om den mkt först egentligen.
Som det är nu är den för kort & är mest åt novellhållet. Men jag vill utöka den till en riktig bok! Även ändra språket & skrivsättet.
Lika med = Mkt omskrivning!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Upp till toppen
Annons: